Snacket kring Fantasia Fanatic

edited 4 december 2012 02:49 in Warhammer 40k

Frågorna som kommande är riktas mest åt arrangörerna men även oss deltagare.

Hur ser det ut framöver kring antalet flygare på Fanatic? (till oss deltagare hur vi önskar ha det)

Och tankarna kring fortifications?

Kändes som att iaf flygarna va det stora samtalsämnet efter senaste Fanatic. Nyfiken hur det ser ut i tankelandet

Behöver inga definitiva svar av arrangörerna då jag vet ni inte gjort klart för nästa turnering men ändå vart landet lutar. Nyfiken :-)

Shoot!!

«1

Kommentarer

  • Jag såg en bra lösning på en annan turnering angående flyers.

    Man fick max spendera 450p på flyers. Så att man kan tex ta flera lätta flyers eller t.ex. två stormravens.

    Jag vet inte hur de deltagande utvärderade detta, men jag tycker det verkar som en snyggare lösning än t.ex. max 2 flyers. Lite skillnad på en blitzabomma och en stormraven. Man får fortfarande in 3 vendettor dock...

    Tycker definitivt att det ska vara någon slags begränsning på flyers, massor bäddar för en del mycket tråkiga match-ups (för den ena).

    Jag tycker däremot inte att det är något fel på Flying MC, då de har sin egen lilla inbyggda nackdel med crashtests.

  • edited 4 december 2012 04:15

    Dante och Dea nämnde nåt på senaste fanaticen om att de skulle ge det till efter nyår för flygarna att komma in i spelet då det har spelats en del turneringar och därefter avgöra flygarnas öde till fanaticen.

    Jag tycker egentligen inte att poäng-restriktion är så mycket bättre än att begränsa det till antal. Du får ju t.ex. 3 dakka jets för 360p vilket är helt vansinnigt farligt att möta.

    Ett alternativ är ju kanske att begränsa antalet per armé men det blir ju å andra sidan dels mycket extra jobb för arrangörerna och dels kanske lite pretentiöst.

  • En lösning är att göra mer likt Nova turneringen i Amerikat där. Dom gjorde scenarios så pass att man inte kunde spela med för mycket flygare. Ska förklara att med flygare menade jag Flyers och inte flying monstrous creatures. Som Hive skrev så känns inte dom för over powerd direkt.

  • Om turneringen skulle vara idag skulle det bli någon typ av restriktion för flyers. Exat hur vet jag inte men vi har pratat om samma typ som Hive Mind skrev om

    Fortifications känns lite tveksamt men möjligt att vi tillåter aegis kanonen separat, åsikter??

    I övrigt får en hel del beslut vänta lite beroende på hur det ser ut med nya böcker januari, februari

  • blir inte aegis kanonen ett ganska billigt Måste då? Risken är ju att Arméers "egna" anti flyg blir menlösa (havocs med flakk, Hydra, vad mer som kan tänkas komma), eller att den används som "uppgradering" till karaktärer.

    Behöver man göra något mer med den i så fall? högre poäng/olika poäng(beroende på arméers BS)? ta bort intercept? kosta ett Heavy slot?

  • En stor fråga jag klurat kring är om wipe = vinst kommer återkomma eller ej? Tanken går såhär:

    Ta tex necrons med sin Nightscythe lista på 7 flygare eller vad det nu blir. En sån lista får mycket svårt att hålla många objektiv OCH den skjuter nödvändigtvis inte ut speciellt mycket heller. Mot rätt motstånd dvs. Om den listan möter en armé som är byggd för att potentiellt wipa motståndaren får den det svårt.

    Detta förutsätter då att wipe = vinst kommer tillbaka OCH att det blir mer objektiv hållande missions.

    Hänger ni med i tankegången eller snurrar det bara mer? :-S

  • ärligt talat... en Armelista som får det särskilt svårt (eller till och med omöjligt) mot en viss typ av motståndare kanske måste tänka igenom sin sammansättning. Antingen kan man försöka bygga en balanserad lista som har en rimlig chans mot de flesta motståndare, eller så kan man bygga en fluffig/tema lista och acceptera att man inte kan vinna mot vissa extrema listor.

    Sen så tycker jag personligen att alla som spelar bör ta en sista titt på sin lista och fråga sej själv:

    skulle jag tycka att det var roligt att spela mot den här listan? om svaret är Nej, anser jag att listan ska göras om.

  • Kan hålla med dig till viss del men "tyvärr" verkar det va grisigast möjligt maximalt med ost i alla former och så vidare som gäller säg topp 10 på Fanatic. Har inte stenkoll på alla top 10 men många va riktigt riktigt stygga listor helt klart

    Hönan eller ägget...

  • Ett max på antalet flygare skulle nog göra en hel del.

  • Serpent: Tror det nog e enklaste sättet att lösa det tyvärr.

    Sen så frågan kring "wipe = full pott vinst" hur folk ställer sig till det?

  • Jag kan för övrigt lägga in min personliga erfarenhet av flygare, och kanske Necronflygare i synnerhet. Jag mötte en lista med 5-6 Necronbåtar (trupptransporter) i Varberg på lagturneringen där. Jag tror att jag kanske lyckades skada en. Eller möjligen två. Dvs att jag rev av ett Hull Point eller nåt. I övrigt skrattade de mest åt min SW-lista. Necronbåtarna har dessutom fördelen att de teleporterar ut sina gubbar, så de behöver aldrig (och kan ju inte) göra sig sårbara genom att hoovra. Och om båtjäveln nu mot förmodan SKULLE sprängas, så promenerar gubbskrällena in från kanten.

    Att möta så många båtar är, kort sagt, inte kul (om man nu inte förfogar över sisådär fyra AA-kanoner med Intercept).

  • Visst är det så att de får skador som alla andra som åker i transporter? Det utgår jag ifrån trots jag spelar Crones

  • Tror det e fapav att dom tar smällen sen hamnar dom i reserv

    Men sant som du säger det är väl indirekt Nightscythes vi pratar om att sätta restriktioner på men ja säg max 3 flygare eller poäng begränsning kanske. I dont know :-P

  • Max tre och poängbegränsning. Då snackar vi, och slipper dessutom 3xStormravens...

    I Codexen står det: om Night Scythen förstörs, skadas inte passagerarna, och dessa kan heller inte disembarka. De hamnar istället i reserv (men kan inte deepa när de kommer in).

  • Korrekt men kolla faqn så står det annorlunda. Är rätt säker på det ska kolla en gång till för säkerhets skull

  • Nä du jag vet inte var jag läst det där. Läste nyss igenom necrons faqen v1.1 men inget stod där. I guess I was wrong :-)

  • Jag har för mig att fluffet säger att de inte skadas men att det inte finns några faktiska regler som stödjer det? De är ju helt klart "embarked" när det smäller, och på s.51 i Necronboken står bara att de hamnar i reserves istället för att disembarka (och det står inte att de slipper skadan)

  • Står inget i faq men diskuteras mycket om hur det ska tolkas iom att de istället för att disembarka blir "placed" vid en explosion och inte får flytta ut 3" osv. Ska man hårdtolka RAW så blir de placerade runt basen och tar skada iom att deras regel inte triggar då de inte disembarkar men rimligast känns att de tar skada och sen hamnar i reserve.

  • Japp, men skadan sker på passagerare som är embarkade när planet smäller, sen om de disembarkar eller blir teleporterade till sidan spelar imo. ingen roll. Alltså: när själva planet smäller så är de i planet, och eftersom de är i planet så tar de skada. :)

  • Men de är ju aldrig i planet! Dock så är ju fluff kanske ett dåligt argument när det gäller regler? Håller nog med om att de tar smällarna och sedan hamnar i reserv.

  • SWE-FAQ har dock rulat att de inte tar stryk. Eftersom det inte finns något som säger att de är i planet...

    Ni kan kolla här:
    http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=7668

  • I fluff är en sak. Där står det ju att det går 10 orc´s på 1 marine....lol

    Tycker personligen att man som passagerare ska få smällen vid en ev. krasch. Att de sedan dessutom får komma in som reservs är en ytterligare regel.

  • Det känns ganska uppenbart att dom inte ska ta stryk. Dom är ju som sagt var inte i planet när det kraschar.

  • Jag hoppas att GW får ut en errata snart som inkluderar detta så man slipper problemet.

    Jag har inte läst alla aktuella regler i frågan men är det så att det inte finns något stöd i regeltext för att de inte skulle vara embarked i fordonet när det går sönder så bör dem ta skada. Annars borde man väl få disembarka vilken enhet man vill, ur vilken nightscyte man vill eller?

  • Det är korrekt. Regelboken gäller om inte codex har en regel som säger något annat.

  • Och codex säger bara att dom hamnar ireserv? Inget om att dom INTE skulle ta skada alltså?

  • Såg en ganska uttömmande diskussion om det här, där de menade att de inte tar skada och inte baserade det på fluff:

    http://www.theruleslawyers.com/2012/09/6th-edition-rulings-necron-night-scythes-crash-and-burn-and-embarked-models/

  • Seriöst , finns det någon som tycker att Nightscythen blir för dålig om passagerarna tar skada?

  • Det känns som att det är väldigt otydligt om hur den fungerar och att de flesta jag sett valt att "straffa" scythsen med crash-damage. Det är väl alltid bättre att bedöma det till det sämre right?

    De är ju fasansfullt bra ändå...

  • Personligen tycker jag väl att rätt ska vara rätt, oavsett hur bra prylen är. Efter att ha läst ruleslawyers posten blev jag mest bara mer övertygad om att GW måste gå ut och bestämma hur det ska vara.

Sign In or Register to comment.