CSM: Regelfunderingar x2

edited 24 november 2012 06:58 in Warhammer 40k

Rakt på sak, det är två regeltveksamheter jag funderar över från csm-boken som jag och några andra på vår förening diskuterade här om dagen.

  1. Får man ha dimensional key OCH en till artifact, t.ex. burning brand, samtidigt? Dimensional key har en särskild not som säger att den inte ersätter något vapen och dessutom står det att man bara får ta "one of each", alltså inte "only one artifact". Det står däremot att artifacts ersätter ett vapen, förutom dimensional key då. Svårt att avgöra vad som är RAI här.

  2. Heldrake. Kan man utföra en vector strike OCH skjuta med vapnet samma runda. Enligt flyer-reglerna får varje flyer skjuta upp till fyra vapen och en gör man istället för att avfyra ett av vapnen. Dock har heldraken bara ett vapen. Jag själv förespråkade att man inte får göra både och varje runda eftersom man gör en vector strike INSTEAD OF firing ett vapen.

Nå?

Kommentarer

  • På 1:an vet jag inte , men angående fråga 2: läs reglerna för Vectorstrike på sid 43 i regelboken... mycket tydligare än så blir det inte :-)

  • Ok då, jag erkänner. Jag hade inte läst ordentligt där. ;) Och inte de andra heller tydligen. :P

    Men 1:an är som sagt fortfarande osäker.

    1. Eftersom det står "A model can replace one weapon with one of the following" tror jag att det är en artefakt per modell som gäller.

    2. Håller med Lost där. :)

Sign In or Register to comment.