problem med att få bort lim

edited 12 oktober 2012 06:06 in Figurmålning etc

Sitter hemma sjuk idag och passar då på att göra iordning och måla lite blood bowl-miniatyrer. Bland dessa finns en rat ogre som jag köpt billigt på eBay för att göra mitt skavenlag komplett. Denna är målad av någon som är mer artistiskt handikappad än mig så jag tänkte strippa all färg och lim med aceton som jag vanligtvis gör. Färgen gick bort bra men limmet blev gult, segt och sitter fortfarande riktigt bra, inte alls som 'vanligt' lim. Det är som gummi, töjbart och riktigt segt och hållbart, och inte alls lätt att bli av med. Sliter man i det kan man dra isär bitarna några millimeter men de dras snabbt ihop igen av gummilimmet. Någon som har något bra tips för hur man får bort detta monsterlim som inte vill släppa taget om rat ogrens metalldelar?

Kommentarer

  • Låter som karlsons klister eller nått liknande dumt. Testa att skrapa med en kniv.

  • Det kladdar fast på kniven och blir svårt att få bort från den med. Det är som att få bort tuggummi från min dotters hår, man drar bara ut det och kladdar på fler ställen. Konsistensen blev så efter acetonet. Undra ifall det går att frysa limmet och sedan skrapa bort med en kniv? Någon som testat frysa sina miniatyr? Blir metallen väldigt skör så att man inte vill vålda lite lätt med en kniv för att få bort lim?

  • Det visade sig att frysa miniatyren var rätt sak att göra. När limmet frös smulade det sönder sig och gick lätt att skrapa bort med kniv.

  • Då har vi alla lärt oss något nytt. Tack för det!

  • Bensin, det har jag använt för att få bort limrester från människor iallafall.

Sign In or Register to comment.