Fear-test innan man declarar charge

edited 22 oktober 2007 23:06 in Warhammer fantasy
Hittade en fascinerande regel-fråga på WHF, nu för tiden ska man ta fear test innan man declarar charge. Jätteförvirrat, men det är skrivet att en enhet som vill declara en charge ska ta ett fear test för att få declara. Sidan 50 i röda boken om nån vill kolla det.

Detta innebär t ex att om man slåss mot en armé som mest består av ett stort block minotaurer :) så behöver man inte declara charges med alla fem enheter man vill få in bara för att upptäcka att tre av dom misslyckas med feartestet med katastrofala följder. Ponera att man vill charga in 25 black orcs, 4 troll och två orc-kärror. Då kan man börja med att ta fear-test för black orcs, om dom klarar det tar man fear-test med kärrorna men om orcsen misslyckas så chargar man inte med kärrorna eller trollen.

Kommentarer

  • Det tråkiga är väl att du inte får göra något med de som failar feartestet ändå. Det är inte så ofta man kommer i situationer som dessa utan att några av enheterna exponerar sig om de gör chargen. Alltså, det är en ickesak att bli upphetsad över.

    Värre är dock det de nämner senare om tex errants och empire-baneret, att de inte triggar förrän efter man tagit ett feartest som man inte borde ha tagit.
  • Sant, det är inte så stor sak egentligen. Men det spelar roll och jag tror att de flesta spelar fel. Och det bör undvikas enligt mig.
  • Jag håller inte med, jag tycker det är en STOR sak. Hur många gånger har man inte gjort en charge med infanteri + chariot, bara för att se charioten misslyckas med sitt fear test och sedan bli översprungen när det hopplösa infanteriet breakar?

    Errants tror jag inte gäller dock, har för mig att det står "immune to psychology on the turn they declare a charge" eller något, ska kika senare :)

    Mycket intressant fråga dock.

  • edited 23 oktober 2007 10:03
    Hmm, konstaterar att det inte finns nån citat-funktion. Eller är det det som är Markdown? Hursomhelst, Errant-problemet har varit känt ett tag. Även om Errants är "ITP the turn they declare a charge" så hjälper det ju inte, eftersom det går i följande ordning:
    1) Declare intention to declare a charge
    2) Take Fear test
    3) If passed, declare a charge
    Vilket leder till det märkliga att Knights Errant måste klara fear (och terror) innan dom får bonusen (som alltså blir nästan menlös). Knappast GW's intention, men knappast något dom kommer att åtgärda heller.

    Sen undrar man ju angående vanliga enheter, gör man alla tre steg nämnda ovan för en och samma enhet, innan man går vidare till nästa? Annars försvinner fördelen med det.
  • Setomidor: Jag håller inte med, jag tycker det är en STOR sak. Hur många gånger har man inte gjort en charge med infanteri + chariot, bara för att se charioten misslyckas med sitt fear test och sedan bli översprungen när det hopplösa infanteriet breakar?

    Du vill väl oftast hellre att infanteriet chargar ensamt än att charioten gör det? Om du missar med infanteriet nu behöver du inte skicka in din chariot på självmordsuppdrag. Tycker själv att det här är rätt sätt så som det fungerar nu.

    Ja, du gör en enhet i taget.

    Citaten är luriga i markdown, du måste ha ett större än tecken för varje vagnretur som använts verkar det som. Får använda trial and error med previewfunktionen.

  • Setomidor: Errants tror jag inte gäller dock, har för mig att det står "immune to psychology on the turn they declare a charge" eller något, ska kika senare :)

    Men för att få declara en charge så måste de klara feartestet. Så om de klarar det så autoklarar dom det retroaktivt på nåt sätt...

    N.I.B: Sen undrar man ju angående vanliga enheter, gör man alla tre steg nämnda ovan för en och samma enhet, innan man går vidare till nästa? Annars försvinner fördelen med det.

    Jag tolkar att man ska göra som så att man säger att unit a vill charga, tar fear test, declarar charge med a, säger att b vill charga, tar fear test, declarar charge osv. Dvs du tar inte först alla fear test och sen declarar med alla, min tolkning är också att om en enhet tagit ett fear test och klarat det så måste de charga.

  • edited 23 oktober 2007 12:47

    Hrm wierd :)

    Eldrak: Du vill väl oftast hellre att infanteriet chargar ensamt än att charioten gör det? Om du missar med infanteriet nu behöver du inte skicka in din chariot på självmordsuppdrag.

    Jag vill oftast att ingen av den chargar ensamt, men en chariot kostar normal ungefär hälften av infanteriblocket, så om någon ska in så kan det lika gärna vara den... den KAN ju slumpa och få 7 impacthits, etc.

    Ni har rätt angående errants, men vad händer med impentous (sp?) ?

Sign In or Register to comment.