Utvärdering Fanatic XXII Fantasy

2»

Kommentarer

  • Tack för alla kommentarer. Följande kommer att hända:

    • Huligantutan kommer tillbaka till våren
    • Senariodelen överlag kommer revideras, hur mycket och till vad får vi se.
    • Blir förmodligen ETC-LoS till våren igen.
    • Vi ska skaffa en bättre router.
    • Vi provar förmodligen med halva TP första matchen till våren.
    • Lagtävlingen modifieras som alltid, och vi har era åsikter i åtanke
    • Jag hoppas vi kan ha kylen i kiosken till våren också
    • Terrängen uppdateras fortlöpande, vi ska försöka styra den mer åt det håll ni önskar.

    Gällande fairplay var tanken med att ta bort siffrorna primärt att minska avvikelserna mellan hur folk dömer. Med både siffror och en kort beskrivning blir det ofta rätt olika hur spelare gör. Det gav oss möjligheten att på ett enkelt sätt ge flera alternativ som ger full pott. För som ni skriver i era kommentarer och som några av er märkte redan under prisutdelningen, så fanns det flera alternativ som gav lika mycket poäng. Så om ni tycker att en del alternativ lät lika bra, så var de förmodligen värda lika många poäng. Detta ger då också en fördel då många har svårt att välja det "bästa" alternativet på skalan, medans andra inte har det. Allt som allt tror jag det ger en mer "rättvis" fördelning av poängen, då alla bedömer efter beskrivningar. Sedan kommer ju naturligtvis folk att ha olika uppfattningar i olika beskrivningars betydelse, men det är ju desamma även med en sifferskala. Vi kommer att se över formuleringarna till våren om de går göra de bättre.

  • edited 14 oktober 2012 17:22

    Hur tänker ni angående separata poäng för mounts och karaktärer? Kommer den regeländringen att finnas kvar?

    Spontant känns det som att en stor majoritet ändå väljer att köra lvl 4 magiker jämfört med t.ex. en Drake, och att ge separata poäng för ryttare och mounts gör nog att ännu fler kör magiker.

  • Bra evenemang! Jag håller med alla ovanstående om det mesta. Terrängen bör göra mer som redan nämnts.

    DOCK: lite osäker på om 50% vp för 50% avlidna modeller är riktigt bra.

    Den gången det var 50 för 75 kändes mer intuitivt på något vis. Blir det inte så att listorna polariseras mot stjärna/hord+skräp snarare än funktionella storlekar om det är lätt att få halveringsvp?

    Jag upplevde att det blev en del småpixande kring matchsluten för att få bort en/ett par gubbar till på utvalda enheter. Förvisso en del av spelet men inte särskilt kul.

    Eller?

  • Blir det inte samma sak oavsett var man sätter gränsen?

  • edited 15 oktober 2012 03:28

    Håller inte med dig Olov :) Jag tycker inte det bidrar till någon polarisering utan framförallt missgynnar det dödsstjärnor att man kan få halverad poäng för enheten. Jag tror en sådan regeländring behövs ifall man inte sätter cap på antal modeller i en enhet. Annars kommer det enheter med 100+ modeller som kommer vara nära på omöjliga att få poäng från. Dock så kan man, ju som Seto säger, fråga sig ifall den regeländringen även borde omfatta karaktärer och mounts.

    Metagamet i nuläget handlar mycket om magi och att maxa bra infanteri samt de senaste monsterous cavet. Karaktärer på mounts är kanske inget man behöver sätta extra begränsningar på, särskilt med tanke på att man kör scenarion där dessa inte kan hålla objektiv eller är stora blinkande måltavlor som ger bort turneringspoäng :P (point of despair, assassination)

  • Tack för en suverän turnering!

    Hade, rakt igenom, grymt trevliga motspelare! (fastän jag är Lulebo och DE-spelare :))

    Arrangemanget, kiosken, personalen och bemötandet är som vanligt helt suveränt. Wifi för rapportering/spelschema var en bra grej.

    Det jag saknade var:

    • Tutan - hjälper till med schemat
    • ETC LoS - konstigt nog
    • Top5 på fairplay/trevligast/bäst mate (kul att det även var med på lagtävlingen!)
    • Tydligare poängsättning på fairplay-poäng - förstår andemeningen, men det blev lite väl abstrakt

    Det man kunde varit utan:

    • Lite för mkt hus. Visst, man kan komma överens om att det är impassable men det kan bli för mkt av den varan också.

    Restriktionerna fungerade bättre än förväntat. Har (mer eller mindre) alltid kört med 50% vp för 50% döda modeller och det känns som en bra idé.

    Ska man plocka ut ett minnesvärt moment så är det när man får äta sin egen DE-medicin. Sagebro's XBM + Shades bjuder på en runda shooting, varpå 25-26 Spear Elves stupar i ett ögonblick. Vad folk brukar referera till som en vanlig runda DE-shooting :)

    -Johan Hedlund

  • edited 19 oktober 2012 16:46

    Hmm virtual LOS nästa år. Jag trodde att fanatic skulle gå ifrån ETC hammer. Simple line of sight reglerna är ju fantastiskt dåligt skrivna. Om regelboks LOS är dåligt varför inte ersätta det med ett bra system iställer för ett annat dåligt system ?

  • ETC LOS är annars ganska bra spelmässigt imo. Du får dock gärna beskriva hur ett bra LOS-system ser ut i Fantasy.

  • edited 20 oktober 2012 13:50

    Regelboks LOS är helt okay. Tråkigt att man ser över allt men man kan alltid lägga till regler (kullar blockar LOS tex)

    I etc´s simplified LOS system så är vissa saker inte helt tydligt. Det står inte om man kollar om saker har cover modell för modell eller om man kollar för hela uniten. Det står inte hur mycket en enhet skal skymma för att ge hard cover till enheten den täcker osv.

    Rätta mig gärna om jag har fel men det är det jag kommer fram till i dom regler jag har hittat. ETC´s LOS regler är inte helt enkla att hitta.

Sign In or Register to comment.