Distrusted allies & scoring

edited 20 augusti 2012 05:25 in Warhammer 40k

Enligt brb så kan inte en allied detachment, som är distrusted, claima objektiv eller denya dem.

Men hur fungerar det då om man har en codexregel som säger att man får claima objektiv med en enhet som om man var scoring?

Jag tänker i sammanhanget om man gör en enhet scoring med Grand Strategy.

Om jag inte minns fel så har alltid codexregler prioritet framför brb, men det kanske var så i 5ed.

Kommentarer

  • Tror att det blir såhär: Med grand strategy kan du göra din dread scoring, men distrusted allied tillåter inte distrusted allies att hålla/förneka objektiv. Dreaden är scoring, men den kan ändå inte hålla eller förneka objektiv just för att den är en distrusted allied. Lite som hur overwatch får dig att skjuta som om du var BS1 även om du är BS4.

  • Nu har jag inte regelboken bredvid mig, men är det inte dessutom så att du inte får använda abilities på enheter som inte är Battlebrothers?

    Tänkte att man kanske inte får använda Grand Strategy på distrusted allies.

    Jag minns att det står kring allies någonting om att de i princip räknas som fiender som du inte får nämna som target för shooting, charges eller abilities m.m.

    Ska kolla upp det hela närmare när jag kommer hem om ett par timmar.

  • Det är som Ekan säger. Allies of Convienience och Desperate Allies räknas som fiender för alla avseenden som man inte får attackera. Grand Strategy säger dock att man väljer d3 enheter från sin armé, vilket tekniskt sätt dom är... Vet inte om det står något i Grey Knight FAQ:en dock.

  • Men jag tänkte om man kör GK som en allied detachment.

  • Påskäggsletande, säger jag.

    Du kan göra en enhet scoring med Grand Strategy, men enligt reglerna för allierade kan de inte bli scoring. Ungefär som att ett uppdrag kan göra val från FA eller HS scoring. Uppdragsreglerna (och alliansreglerna) förhindrar att Dreaden/Strike Squaden/vad det nu är du allierat in inte kan scora, även om de är scoring.

Sign In or Register to comment.