Helstorm Duals III - Warhammer 40k, 11:e augusti

edited 9 juli 2012 16:29 in Turneringar / konvent

Turneringstyp: Dubbelturnering, två spelare på varje lag istället för en.

Poäng: 750 pts per lagmedlem, 1500 pts per lag.

Plats: Legend, Skellefteå

Datum: 11:e augusti, 2012 (11/8-12)

Kostnad: 100kr per lag som går direkt till prispotten.

Terräng: Nordskensterrängen!

För mer information och anmälan:

http://legendspel.se/events/view-event/?event=181

Kom ihåg att komma på ett lagnamn!

Kommentarer

  • edited 9 augusti 2012 18:10

    Anmälda lag:

    1. Dumskallarnas sammansvärjning (Jacob Green, Andreas Sundbom)
    2. Iyanden Reconciliation League (Erik och David Sandström)
    3. Okänt lagnamn (Klas och Mattias Lundqvist)
    4. Griniga Gamla Gubbar (Anders Brager, Per Andersson)
    5. Strike Force Stormhammer (Johan Stenman, Simon Marklund)
    6. Xenos från Solle (Eric Pettersson och Johannes Skarin )
    7. ? (?)

    PS. Någon som vet hur man gör anmälningslistor (tabeller) på stridshammaren så att det blir snyggt (Viska till mig isf) och var har Markdown-knappen tagit vägen?

  • Lägg till datumet i trådnamnet, tycker jag. Om jag kan skriva om min lista till 1500p så kommer jag och brorsan garanterat!

  • Jag är lätt på!

  • edited 9 juli 2012 16:30

    Borta

  • edited 9 juli 2012 16:35

    På grund av regelboksläpp har vi flyttat fram turneringen till den 11:e augusti så att folk hinner lära sig de nya reglerna. Se startinlägget för mer information.

  • Tja. Innebär detta att alla kombinationer (t.ex Tyranids och Eldar, Space Marines och Chaos Daemons osv.) är acceptabla mellan spelarna? Påverkar detta något? T.ex. att vi använder distrusted allies osv. mellan spelar-arméerna?

    Dessutom, när/var betalar man anmälningsavgiften + måste arméer spikas vid anmälan eller får man ändra sig till turneringen?

    Anledningen att jag frågar är för att jag och min bror är intresserad av att vara med (förrutsatt att det fortfarande finns platser kvar).

  • edited 10 juli 2012 10:52

    Vi har valt att inte ha några restriktioner kring vilka arter/arméer/spelare som får alliera sig och detta för att så många som möjligt kan vara med och spela.

    Ens lagkamrats styrka/modeller räknas som Allies of Convenience oavsett vilka modeller du och din lagkamrat spelar med (även om de spelar med modeller från samma codex).

    Vill en spelare däremot i sin 750pts lista spela med en allierad enhet (enl. regelboken s112) måste denne se till att ens lagkamrat inte också vill ha en i sin lista(enligt restriktionerna vi satt upp). I detta fall måste Allies Matrix följas.

    Betalning sker vid incheckning kl 10.00-10.45 den 11 augusti på Legend, alltså samma tid och samma plats som turneringen börjar. ;)

    Det viktiga är inte att ni har bestämt er vilka arméer ni tänkt spela med utan snarare att när ni bestämt er för att vara med, att ni anmäler er! Skellefteå-borna envisas alltid med att anmäla sig i sista sekunden och mot slutet täpps platserna snabbt igen.

  • Hur är det, finns det fortfarande platser lediga?

  • Det gör det. Det är dock fortfarande ganska många som tänkt vara med som ännu inte anmält sig. Anmäl er och garantera er en plats.

  • Hur är det, finns det fortfarande platser lediga?

  • Sorry, det blev en feltryckning så det gamla inlägget kom igen.

  • edited 3 augusti 2012 06:55

    OK, nu är vi anmälda, men det slog mig att lagnamnet uteblev i anmälan. Anders Brager & Per Andersson - "Griniga gamla gubbar" intar Skellefteå. Ser fram emot det! :)

  • Nej men vänta nu! INGA special characters?!!? Tusan vad många restriktioner det blev helt plötsligt. Hur ska jag göra min armé nu då... back to the drawring board

  • Fråga om allied detachments: Får man alliera in från en codex som är "Come The Apocalypse" för den ena styrkan men inte den andra? Säg att Dark Eldar-Necrons vill alliera sig med Eldar, är det OK? Jag antar att det inte är det. Men får Dark Eldar-Necrons alliera sig med Necrons? Alltså, kan man ha ett allied detachment från sin polares codex?

  • edited 4 augusti 2012 05:19

    Lag A består av Spelare Necrons och Spelare Dark Eldar.

    Spelare Necrons får inte ha ett Eldar detachment i sin 750pts-lista. Det får däremot Spelare Dark Eldar ha. Om Spelare Dark Eldar väljer att ha ett Eldar-detachment så räknas denne dock som Desperate Allies gäntemot Dark Eldar och Necrons(alltså inte Come the Apokalypse som en bokstavlig tolkning av restriktionerna säger, det var främst typen av allians som åsyftades i dessa, inte att en styrka inte får alliera sig alls med en annars legal detachment).

    Jag vill även förtydliga att om man har en Allied detachment så får man alltså ha en tredje HQ i den gemensamma armén men måste då också ha minst en Troop ur samma codex, allt enligt regelboken s109.

  • OM däremot bägge spelarnas styrkor åtminstone är Desperate Allies med detachmentet får de förstås dela på detta, t ex att en spelare tar en HQ och Troop och den andra en Heavy Support.

  • Eric Pettersson och Johannes Skarin anmäler sig som Xenos från Solle.

  • Glöm inte att gå in på legendspel.se och anmäla er där under fliken "anmälan"!

  • Det verkar inte som att Xenos från Solle har skickat in sin anmälan via hemsidan. Av administriva skäl vore det bra om ni gjorde det. Kom ihåg lagnamn och rätt datum.

  • Finns matställe inom bekvämt räckhåll inför matpausen på 45 minuter?

  • Inte officiellt svar: Legend ligger relativt centralt i Skellefteå. Finns en riktigt bra pizzeria samt Subway i samma hus/kvarter samt korta promenadavstånd till övriga restauranger inom centrum.

  • Det inofficiella svaret duger bra.

    Ps. Vi har nu sju anmälda lag. Har dock personligen inte tillgång till anmälningslistan så jag kan för tillfället inte skriva in vilket det senast anmälda laget är.

  • Inte officiellt svar heller men pizzerian (Dallas) i samma hus är antagligen Skellefteås sämsta. Men inom 5 minuters gång så finns det åtminstone 4 snabbmatsställen, fler om ni går fort så mat är inga problem.

  • Själv skulle jag säga att Dallas är Skellefteås bästa efter Tre Kronor bredvid Brännanskolan (tidigare Rancho) men jag antar och smaken INTE är som baken - delad (av alla). ;)

  • edited 12 augusti 2012 04:16

    Jag vill tacka alla ni trevliga deltagare som kom på denna dubbelturnering och jag hoppas ni har haft minst lika kul som vi på Legend har haft.

    Trots en dålig start med illegala listor (som de var tvungna att korrigera) och en usel första match var det Johannes Skarin och Erik Pettersson från Sollefteå som tog hem förstaplatsen som utöver varsitt presentkort på Legend fick fritt inträde till Nordsken den 28-30 september där nästa 40k-turnering kommer hållas.

    På andraplats kom Umelaget Iyanden Reconsiliation League bestående av bröderna Erik och David Sandström som också de fick varsitt presentkort.

    Resultatlistan i sin helhet kommer upp här inom några dagar.

    På Legends sida på Facebook kan ni titta på bilder från både denna och gamla turneringar vi haft:

    http://www.facebook.com/#!/pages/Legend-Spelbutik/224831144240632

    Ni får jättegärna "gilla" oss också. ;)

  • Tack för en mycket trevlig turnering! Jag uppskattar alltid att spela på turneringar med er från Skellefteå. Fina bord, fin terräng och enkla scenarion.

Sign In or Register to comment.