Utvärdering Fanatic XXI

2»

Kommentarer

  • Nya spelare brukar inte ha några problem att spela klart vad jag vet, nästan tvärt om. Mindre mekande med vinklar och combat reforms. Mer rakt in i närstrid.

    End sättet att fixa slow play är någon form av klock system som andra spel har men känner jag fantasy spelare rätt så kommer det inte att hända. Straffpoäng är ett tråkigt system och dessutom väldigt uthängande. Då är det bättre med ett förebyggande system.

  • Jag har förvisso bara arrangerat mindre turneringar, men min erfarenhet som turneringsarrangör är att man ganska fort lägger märke till vilka spelare som konsekvent spelar för långsamt. Om samma sak gäller för turneringar i FF-storlek skulle en lösning på slowplay-problemet vara att man helt enkelt tar de personerna åt sidan och snackar med dem. Hjälper inte det kan man ju ha något slags schablonstraff (typ dra av turneringspoäng), som tillämpas om man inte skärper sig :)

  • Hur vore det med morot istället för piska? Kan ju inte låta bli att fundera på hur man kan komma åt problemet. Har själv inte spelat turneringar på flera år, men vet att det ibland kan bli snålt med tid om det rör sig om (iaf för 40k) två stora arméer med massor av modeller, även om spelarna är snabba och säkra.

    Vad sägs om att ge bonuspoäng istället för att matchen är färdig i tid? Fanatic är ju en jättetrevlig turnering annars, just för att man får lite "bonuspoäng" för enkla saker som armélistor osv. En bra lösning, helt i turneringens anda.

  • edited 1 maj 2012 12:23

    Spelade 40k.

    Mycket trevlig turnering i stort sett! Jag mötte fem ytterst trevliga motståndare.

    Negativt: Terrängen var väl kanske lite skumt placerad på vissa ställen (för mycket/ingen area terrain). Precis som andra redan har tagit upp så var scenario tre inte helt okej, ett secondary objectiv vore väldigt bra.

    Positivt: Kioskens utbud. Tutan! Allt annat som jag inte orkar räkna upp.

    Skulle man kanske kunna lägga till ytterligare några faktorer till lagtävlingen? Trevligaste laget eller något i den stilen.

    Angående långsamma spelare... Jag tycker att det känns fel att dra av poäng för att man inte hinner köra klart en match. Om det nu är så att det är spelaren som måste bättra sig så kan väl någon ta upp det med den personen. Håller med herr_nilzzon om att ge bonus poäng skulle kunna vara en bättre idé i så fall men det bästa vore väl ändå att förebygga långsamt spel för att slippa dela ut/dra av poäng i huvud taget?

  • Spelade 40k

    Bra: I princip allt. Jag gillade verkligen att det var fler uttagna arméer till Best in Show i år. Datainrapporteringsystemet var fantastiskt, då saker inte brann upp. Gissar jag rätt i att det blir en utlagd webbsida man kan gå in på med sin smartfåån nästa upplaga?

    Kan förbättras: Tydligheten i vissa missions. Jag skulle gärna se dem skrivna på svenska. Det må se lite bonnigt ut med svensk text med insprängda engelska tekniska termer, men det blir förmodligen tydligare. Terrängen är lite ojämn, och ibland lite sliten. Kan man erbjuda inträdesrabatt till de personer som tar med snygg terräng till ett bord?

  • En sak som jag gott tycker att man kan börja med är att sätta en tidsgräns på deployment är man inte klar inom sagd tid så får man inte deploya det som är kvar. Det ska inte behöva ta mer än max 15 min att deploya om man förbereder sina figurer mellan matcherna osv ställer upp på movement trays och sorterar upp dem färdigt.

  • edited 1 maj 2012 17:12

    Min första turnering, så mina intryck går ju inte att väga mot de tjugo föregående fanatics. Men jag tycker det var en himla trivsam tillställning. Blev totalt krämad och kasserade in 5 raka förluster, precis vad en rookie som jag förtjänar med andra ord. Har inga större invändningar mot uppdragen, tycker de var rätt ok, och för min del var borden över förväntan med terräng (trodde faktiskt det skulle vara mindre bitar på borden). Kan hålla med om att det vore schysst med någon stor bit som helt bryter LOS på något bord, samt större area bitar för cover saves. Annars som sagt, över förväntan från min sida.

    Det jag saknade på i princip alla bord utom det första jag spelade på var en bra avställningsyta för reserver och utslagna figurer. Jag kan erkänna att den där stumpen längst ut på kanten om ca 5-10 cm inte känndes jättelockande att ställa mina figurer på.

    Sedan vette fan om man behöver 1,5-2 timmar lunch. Ovan som jag är var jag djävligt mör första kvällen och hade mer än gärna smitit hem en timme tidigare...

    Best in show var ju trevligt. Tack alla som röstade på min armé. Det enda jag skulle vilja ändra där är att det vore bra och mindre stressigt om man fick några sekunder att plocka igen sin armé innan nästa match, men jag kan samtidigt förstå att alla andra är less på att vänta.

    Kiosken: Mer mjölk till kaffet.

    Nästa gång ska jag förhoppningsvis kunna ställa upp med en lite mindre knäpp armé. Den kommer alldeles säkert att vara allt annat än optimerad, men kanske att jag kan lyckas vinna åtminstone en av battaljerna.

    Tack för en rolig helg.

  • edited 1 maj 2012 17:58

    *Mycket trevlig tillställning som alltid. Tack till trevliga arrangörer och motståndare.

    Spelade 40k.

    *3 timmar ska räcka för att spela en match. Maskning är svårt att komma åt utan att straffa den som inte maskar. Tidsbegränsing av deployment är kanske värt att testa. Risken är att orker och tyranider straffas. Såg att det inte var några nids med på adepticon delvis pga att matchtiden är 2 timmar.

    *En sak jag tänkte på var att i scenario 5 kunde man tjäna på att maska, lättaste sättet att vinna det scenariot skulle vara att reserva allt, maska järnet i runda två för att sedan bränna fram och hålla objektiven i runda 3 och sen slut på matchen. Voila!

    *Match 1 känns ofta stressad tycker jag, man har inte riktigt kom in i ett bra flow men framför allt för att man ska packa upp armén ur väskan, upptäcka att nåt gått sönder i transporten och fixa det etc. Försvinner lätt 20 min i uppackning. Så 10 minuters schemalagd uppackningstid mellan att lottningen sätts upp och matchstart 1 vore jättebra enligt mig.

    *Datainrapportering med inbyggd fair play-röstning helt kanon!

    *Jag tycker att ca 7 arméer till varje spel är lagom uttagning till best in show. Orkade inte titta på alla sexton speciellt inte som det var hejdlös trängsel runt bordet. Bättre som tidigare när varje armé stått på separat bord. Kanske bättre att ha röstningen på söndaglunch istället? Mer tid, man kan kolla lite innan man äter och sen gå tillbaks och kika lite igen efter och så vidare...

    *En kamrat som blev utplockad till best in show påtalade att hans armé förlorar mycket på att hamna på ett bord i en viss färg. Jag förespråkar samma färg och form på underlag till alla arméer i best in show för att göra det rättvist (förvisso kan nån fortfarande ha otur med färgkombinationer).

    *Lunchtiden vore skönt om den var kortare men om man ska hinna knata in till stan, köpa mat, äta och knata tillbaks behövs drygt 1 timme. Möjligt att styra upp nåt slags förbeställd levererad mat till spelhallen? Alltså att man i samband med anmälan köper lunch som finns på plats båda dagarna?

    *Victory points är ju ett meck alltså, kan vi få slippa det otyget? Viktade kill points är bra däremot (scenario 5).

    Ser fram emot nästa gång!

  • Spelade Fantasy:

    Skitbra turnering som vanligt!

    Bra kiosk Bra rapporteringssystem Trevliga motståndare Luftigt mellan borden Luftigt och bra schema

    Finns egentligen bara två saker att anmärka på (och ingen av dom beror på arrangören):

    1. Som spelare är jag sådär på gränsen till att byta hobby då jag knappt kan hålla reda på alla erratas och faqs.
    2. Så mycket stjärtspricka som jag sett denna helg har jag aldrig sett förut. Bälteskrav och häng-förbud behövs!

    Angående målningspoängen: Såg top 10 annorlunda ut nu när inga målningspoäng delades ut jämfört med de senaste 10 fanatic-turneringarna som inte varit SM?

  • edited 2 maj 2012 08:11

    Angående målningspoängen: Såg top 10 annorlunda ut nu när inga målningspoäng delades ut jämfört med de senaste 10 fanatic-turneringarna som inte varit SM?

    Går inte att härleda eventuella skillnader i top 10 till målningspoäng genom att bara titta på resultatlistan från en turnering. Skulle man däremot gå tillbaka till gamla resultatlistor och göra en med- och en utan målningspoäng så skulle vi kunna se hur mycket målningen påverkar :)

    Personligen skulle jag nog hamnat plats 10~ish istället för 14:e med målningspoäng inräknade.

  • Spelade 40k

    Mycket nöjd med turneringen, mycket bra scenarier, bra kiosk, bra motspelare, tutan uppskattas och nya inrapporteringssystemet funkade jättebra och som någon sa tidigare trevligt att kunna ge fairplay även till sista matchen.

    angående best in show var mängden armeér bra, men skulle det bli många fler tror jag det kommer bli besvärligt att kolla in alla armeér så noga som man skulle vilja, det kunde även vara en bra idé, som någon föreslog tidigare, att separera best in show borden från varandra så att fler kan få plats kring samma bord då det oftast är några armeér som drar extra mycket folk. även en bra idé att ge poäng till två armeér, särskilt när det är så många uttagna.

    angående priser så spelar det inte mig så stor roll men jag föredrar produkter över pokaler och grejer, bättre med något kul och användbart än något som står och samlar damm.

    /Björn

  • edited 3 maj 2012 15:26

    Jag missade de senaste 3-4 FF (vill minnas att jag spelade fantasy där 40k'arna var nu, tydligen ett tag sen.) och jag har nästan bara positiva saker att säga. Det är dock några få kommentarer.

    Jag håller med Martin att något sorts mellanrum där man kan ställa saker skulle vara fint, både för deployment och under spelets gång. Lunchen var lite väl lång. Men jag åt inte i stan, så jag vet inte hur tajt om tid de hade.

    En sista liten sak. Vissa bord där jag hamnade hade skogar utan borttagningsbara träd och lite väl exotiska kullar. En liten detalj som egentligen inte behövs nämnas, men det är någonting som jag irriterar mig på när man ska manövrera. :P

  • Jag spelade ingenting utan tänkte kika in men var sjuk så förblev hemma. Jo jag vill ta upp nyttan med att posta listorna på nätet. De flesta har idag möjlighetetn att följa resultat och information via webben, spelare som åskådare. Vem som ska möta vem och på vilket bord presenterades ypperligt i en tråd på denna sida.

    Möjligheten att enkelt kolla för hur det går skapar intresse och är en bra service. Det tycker jag fler ska ta efter och ni ska ha beröm för.

Sign In or Register to comment.