Mystiska codexar?

edited 30 november 2011 15:31 in Warhammer 40k

Jag har upptäckt något mycket märkligt. Som man kan se nedan i Ork codexarna så har jag slagit upp sidan där Storm Boy reglerna beskrivs. Det är så att jag först köpte en bok för ett tag sen till min Ork armé. Men sen så köpte jag ett lass med orker begagnat av en kille och fick med en codex. Jag har inte sålt den eftersom jag inte tagit mig tid att göra det. Jag brukar inte gör någon skillnad på dem utan de står båda i bokhyllan bredvid varandra och när jag behöver läsa något så tar jag bara en.

Men en dag upptäckte jag faktiskt en sak när jag spelade en match med en kille som sa att Storm boyzen inte hade Waaagh! regeln. Jag var säker på att jag hade läst rätt och försökte leta rätt på vart jag hade läst det men jag hittade det inte. Jag hade tagit den andra boken, det fanns en skillnad i böckerna!

Nedan kan ni se att i en av böckerna har Storm Boyz Waaagh! regeln och i den andra har de inte det. WTF!?!

Waaagh!

Varför tror ni att det är så här?

Har någon annan råkat ut för liknande sak?

Kommentarer

  • Om jag inte minns helt fel så är det en förtydling. Whaaagh gäller bara infantry, vilket Storm Boyz inte är (de är Jump Infantry). Av den anledningen tog de bort regeln från dem i senare upplagor av den Codex: Orks. Finns fler tillfällen då nyare upplagor av samma codexar skiljer sig, ibland på saker som kan vara problematiskt om man inte vet vad som skiljer sig (av att ha läst FAQ:s och errator). Ett sådant exempel är WHA: Bretonnia, där Knight Virtue regeln blivit smått justerad från hur det var skrivet när boken släpptes.

  • I min codex har vanliga warbikers 2 wounds vardera. Har för mig att det är ändrat i senare codexar...

  • Du kan göra på två olika sätt:

    Kolla vilken utgåva av codexen det är. Den nyare gäller.

    För dem som har äldre varianter är det alltid officiella FAQ's som gäller över skrivningar i dessa böcker. Så printa ut nuvarande aktuella FAQ och se vilken variant som är rätt.

Sign In or Register to comment.