Förbeställning av Necrons?

edited 15 oktober 2011 14:45 in Warhammer 40k

Kollade just in Wayland Games och såg att de hade lagt ut Necrons som pre-order! Priser och små enhetsbeskrivningar finns också där.

Det intressanta är dock att jag kikade på sammma gång in GW sida för att se vad de hade att säga om Necrons på advance order. Det visade sig att GW inte ens har yttrat sig om ämnet. Detta gör mig väldigt fundersam och får mig att ställa följande frågor:

  • Hur kom Wayland Games fram till de utsatta priserna?

  • Varför har inte GW utannonserat Necrons om man kan förbeställa dem hos en återförsäljare?

  • Vad kommer detta betyda för framtida releaser?

Kommentarer

    1. De gissar antagligen med tanke på vad tidigare lådor kostar (Trupplådor 280 sek, stora elite-lådor 340 sek och karaktärer mellan 100 och 119 sek.

    2. Därför att återförsäljaren mest troligt bara vill vara först med att kunna förbeställa från dem, om de är de enda man kan beställa från så kommer ju alla beställa därifrån = De tjänar mer pengar.

    3. Antar att det inte kommer betyda något för framtida releaser, det kommer nog alltid finnas hemsidor som postar upp sånt som inte kommit ut än.

    Lägg även märke till att det bara finns två "Named character" lords, och det är dem som var med bland bilderna jag postade i tråden om necronryktena igår. Samma sak med alla trupptyper och fordon.

    Jag skulle ta det för vad det är, och inte läsa så mycket in i det.

  • edited 15 oktober 2011 14:54

    Men är inte företagets agerande riskabelt?

    Jag menar som återförsäljare kan man väl inte lägga upp en förhandsbokning baserad på rykten som man läst om på internet?

    Det känns som en mycket konstig situation på grund av att GW brukar ju vara de som har sakerna till förhandsbokning först. Men nu kommer ett annat företag som genom rykten erbjuder förhandsbokning av en produkt som inte ens leverantörsföretaget erbjuder än.

    Kommer fler företag att ta efter och lägga upp modeller efter rykten med bilder som läkt ut?

    Vad kommer hända i framtiden om fler och fler företag tar efter, kommer GW:s maktstatus minskas om de låter detta gå obemärkt?

  • Jag menar som återförsäljare kan man väl inte lägga upp en förhandsbokning baserad på rykten som man läst om på internet?

    JAG känner till en butik som redan för ett par veckor sedan under en stor turnering hade förhandsbokning av Necrons! ;0)

    Men på den allvarliga sidan så har jag svårt att se vad GW kan göra åt det hela rent lagligt? Jag skulle väl teoretiskt sett kunna göra en hemsida där jag erbjuder folk att köpa nya Taumodeller och dessutom ta betalt för det hela!

    "Köp nya Tau Mecha-strider Oo´gashi X88 för 799 kronor! release den 14 april 2012!"

    Problemet kommer väl antagligen i april 2012 när folk börjar förvänta sig att det ska dimpa ner en ny häftig Tau-modell i deras brevlåda! Alltså tror jag att Wayland är ganska säkra i detta, för även om datumet kanske inte är hundra spikat ännu så lär de hinna shippa ut Necron-modellerna innan någon hinner dra dem inför domstol!

  • Kendal: Kommer fler företag att ta efter och lägga upp modeller efter rykten med bilder som läkt ut?

    Vad kommer hända i framtiden om fler och fler företag tar efter, kommer GW:s maktstatus minskas om de låter detta gå obemärkt?

    Det är ju ändå GW som shippar figurerna till leverantörerna som lägger ut det innan, så jag ser inte hur deras "maktposition" skulle minskas.

    De kan ju bara helt enkelt skita i att shippa till de leverantörer som "säljer i förtid" så att säga. =)

  • edited 15 oktober 2011 18:46

    Precis. Det kanske till och med kan öka deras position genom åtstramning av nyhetsflöde och produkter som skeppas till återförsäljare.

    Ni får säga till om det blir för mycket rant ;) men ämnet intresserar mig.

    Det är just monopolet som GW verkar ha och makten. När den väl börjas luckras upp, vad kommer hända då?

  • Det är just monopolet som GW verkar ha och makten. När den väl börjas luckras upp, vad kommer hända då?

    GW kommer alltid att ha den makten över sina egna produkter.

  • Är inte en god idé att jävlas med sina återförsäljare för att behålla "makten" om det inte gäller nåt viktigt som pris. Att straffa nån för att de försöker bygga hype för din produkt ökar bara risken att de slutar sälja den. GW har redan problem med att återförsäljare tycker de är svåra att ha och göra med. Plus att konsumenter inte gillar hemlighetsmakeriet heller. Alla vill kunna planera sina inköp.

  • Så här nära en release borde det inte finnas några problem, men i Fantasy Football kretsar har det förekommit att olika företag "snott" idéer som läckts och rushat ut modeller före de som kom på idén.

Sign In or Register to comment.