Fråga kring Ebay/Tradera/Blocket och försäljning av armeer

edited 31 juli 2011 03:06 in Off topic

Som topic säger så har jag lite armeer (3 för att va exakt) som jag tänkte sälja iväg. Vad har ni för erfarenheter av Ebay, Blocket och Tradera?

Armeerna är färdigmåladet klappade klara och redo för spel så ja. Ca pris för en 2000 pts arme? Auktion eller fast pris? Låt höra era 5 cents please

Kommentarer

  • edited 31 juli 2011 06:07

    Tradera är ingen höjdare att sälja arméer på. Det säljs väldigt lite warhammer där i överlag. Blocket lika så. Folk går inte dit om de vill köpa figgar. Det bästa är nog ebay eftersom du då når längre utomlands också. Det säljs en hel del GW där.

    Priset är svårt att bestämma. Det beror på hur väl det är målat.

  • De gånger jag köpt figurer på Tradera mm, har det aldrig varit till mer än 50% av nypris (om det inte varit någon raritet)... och då även inkluderat frakt. Dessutom är sommaren sämsta tiden att sälja på då andra saker lockar på potentiella köpares pengar. Rent tidsmässigt skulle jag nog vänta ca 2 månader med att lägga ut någon auktion till höstterminen kommit igång och folk kommit tillbaka fullt ut från semestrar osv.

  • I see I see. Tja halva priset för något man lagt ner bra många timmar på att bygga och måla det e väl inte så intressant direkt.

    Får ge mig på försöket som ni båda säger angående Ebay. Knepigt vad man ska ta för armeerna dock. Aja. ska fota och lägga ut efter semestern då folk kanske får suget på att handla igen.

    Tackar för tipsen folket och på återhörandes

  • Har själv sålt på ebay och fått igen både inköpsvärdet och en slant för målningen (inte direkt hög timpenning men ändå).

    Generellt är svenskar (tradera, blocket) ganska snåla med att betala för "färdigmålade" arméer till skillnad mot amerikaner/européer (ebay). Om det beror på att vi är "bättre" inskolade i hobbyn (man ska helst måla sina egna gubbar) eller vad det nu kan bero på får någon annan spekulera över.

    Mina tips om du ska sälja över Ebay är att ha tålamod, göra en ordentlig annons med rejäla bilder och bra beskrivningar så att ingen känner sig lurad.

  • Ska ta tag i fotandet här i veckan va tanken och sen räkna ut vad man gett för det hela och sen slänga på en slant. Eller kanske köra en auktion av det hela. Får se. Har ju förhoppningsvis 3 armeer folk vill köpa så. Börjar bli tight om plats hemma ha ha

    Tackar igen för tipsen.

    Just ja. Vad fick du för en färdigmålad arme då? fantasy? 40k?

  • Jag skulle föreslå Blocket om du ska stoppa på en svensk sida!

    Ebay som farbror trukk säger om du vill sälja internatsionellt!

  • edited 5 augusti 2011 16:59

    Ebay är nog bästa sättet, eftersom du i princip kan välja pris och bara behöver vänta på nån (över hela globen) som vill ha grejerna till kostnaden.

    Trollapan, herr_nilzzon kanske menade att han köpt omålat eller tvåfärgade minisar, för riktiga paintjobs går aldrig till 50%'

    Trukson, skickade du i väska eller hur postade du de?

  • Riktiga paintjobs är ju en värdeökning!

  • Många målade föremål är av riktigt dålig kvalitet. Det jag mest stör mig på är att de flesta inte ens rensar bort gjutskägg och andra produktionsdefekter. Så det jag har köpt har varit både målat och omålat, men för min del är priset ALLT. Varför köpa slarvigt/dåligt målat till fullpris? Då kan jag ju lika gärna köpa nytt och få det som jag vill.

    Sen gällande riktiga "paintjobs"... så är det många som säljer på E-bay som verkligen inte håller någon klass. Så bara för att säljaren tycker det är bra, gör inte det bra.

  • Får dom det ändå sålt?

  • Tror inte de har så stor omsättning. Har anat mig till att några möjligen får sålt pga ovanliga figurer, men knappast för målningen.

Sign In or Register to comment.