Wille är sugen på space wolfs

edited 6 september 2011 19:28 in Off topic

tja sitter och är sugen på att göra en space wolf arme. jag är sugen på att tema den mot 13 companiet och att göra en drop pod arme.

HQ

Logan Grimnar 275 pts

Ragnar Blackmane 240pts

Rune priest 100 pts master of runes, storm caller, tempest wrath

Rune priest 100 pts Jaws of the worldwolf, murdurus hurricane

Elites

Dreadnought 160 pts twinlinked autocannon x 2, drop pod

Dreadnought 160 pts twinlinked autocannon x 2, drop pod

Troops

Grey hunters pack 180 pts 7st, Melta gun, Mark of the wulfen, drop pod + deathwing launcher

Grey hunters pack 195 pts 8st, Melta gun, Mark of the wulfen, drop pod + deathwing launcher

Grey hunters pack 195 pts 8st, Melta gun, Mark of the wulfen, drop pod + deathwing launcher

Grey hunters pack 195 pts 8st, Melta gun, Mark of the wulfen, drop pod+ deathwing launcher

Wolf guards 200 pts 4 st, power fist x3, combi meltas x 3, mark of the wulfen, storm bolter x1, drop pod

vad tror ni?

Kommentarer

  • edited 3 juli 2011 17:49

    Iställe för att sätta powerfist på grey hunters skulle jag tagit in en 4wolf guard squad med powerfist för kostnaden av 152, de har 1attack + 1Leadership mer än en grey hunter. 4xGrey hunter med powerfist kostar 160pts.

    Och kanske sätta Saga of the majesty på 2st Wolf lords iaf så att du kan reroll moral test inom 6'' från lorden.

  • edited 3 juli 2011 18:28

    Vet inte allt för mycket om Space Wolves 5th ed Codex, men en sak är jag ganska säker på: Man får inte ha samma Saga på mer än 1 figur i armén. Samma gäller även övrig utrusning på HQ's, inga HQn får ha samma combination av Wargear eller Psychic Powers.

    Och tror nog mer på Grey Hunters än Blood Claws. Grey Hunters är mer mångsidiga, och WS/BS4 makes all the difference. För att inte glömma bolters. Speciellt om du ska ha dem i drop pods.

    Om du vill ha fler Drop Pods så skulle jag anta att Dreads eller fler troops är "the way to go". Alternativt Long Fangs med tomma dedikerade drop pods, fast detta kanske inte passar in tematiskt. Kanske alltid kan fluffa till Blood Claws som "mer varg-lika" medlemmar av kompaniet.

  • Jag skulle byta ut minst 2 wolf lords mot Runepriests, SW har helt enkelt för roliga powers för att inte ta dem. Att droppa ner en jaws på (o)lämpligt ställe kan vara en matchvinnare!

    De sista 3 poddarna skulle jag köpa med riflemen (dubbla autocannons) dreadnoughts. Long-range firepower som är bra både mot infanteri och lättare fordon (du har förhoppningsvis nog meltas för att ta ut tungt pansar)!

  • Rekh: det ska jag göra så får dom joina grey hunter packsen så kan jag ta nångra wolf guards till som kan åka en egen drop podså är jag uppe i fem =). behöver man saga of majesty jag ska försöka låta bli att ta moral test och bara döda motståndaren ;)

    ekan: då ska jag kita om karaktärerna lite så att några får frost weapons och nått till, är det värt att ha belt of russ på dom eller ska jag försöka ha dom billigare och spara 100 pts? vet inte blod klorna är ju fel fluffmäsigt med har jag set nu

  • edited 4 juli 2011 01:29

    4 wolf lords känns nästan lite overkill... skulle ta truksons råd och sätta in lite Runepriests,

    det känns också som att wolf lordsen blir onödigt dyra för vad du vill ha dem till (ett gäng wolf guards kan tillföra samma melta attack+ powerweapon+bara ett mindre leadership för 1/4 av vad dina wolf lords kostar)

    3 dakka dreads med pods Skulle fungera bra... Deploya dem och ha deras pods i reserve om inte din motståndare har onödigt mycket anti tank på plan/du får första rundan för att få ner hela din armé (förutom 3 pods) asap

    Sen är ju Nial, ändå nial... Skulle titta lite mera på honom... med en pod kommer du nära din motståndare asap(Lord of the tempest/3+ dispell) och det är bara för bra för att helt överse:P...sen har han rätt bra med psychic powers med...

  • Så en uppdaterad lista även om logan inte är fluff mässigt rätt så kanske det går ändå han är för tuff! (och bra)

    tanken är att logan och rune prästerna tar var sin greyhunter grupp under sin winge och dimper ner i deployment zonen hos mot ständaren en ropar sorm caller så att det bli cover på armen, an av varje av de fyra wolf guardsen som har fistar joinar greyhunters, de två andra sitter ena med terminator armour andra med mark of the wulfen och dimper ner som reserver på nått objektiv nån stans, riflemen dreadsen pepprar fordon och dunder vargarna power posar!

  • edited 4 juli 2011 16:11

    Det enda som inte är "fluff" är väl Dreads och TWC (TWC skulle kanske kunna modellas som någon som fått en riktigt elak rabiesvariant av wulfen iofs).

    Logan lär ju inte själv leda 13th company, men om Bulveye fortfarande lever så är ju chansen stor att han är minst lika hård. De har gott om runpräster som guidat dem genom warpen så det passar.

    Har läst om nån som skulle bygga sin 13th company drop-lista med stora stonehenge-portaler istället för pods (men ungefär samma storlek då) för att representera att de teleporterar in i strid istället för att skjuta ner sig med pods från en strike cruiser.

    Rent regelmässigt skulle jag byta Living Lightning mot Jaws, LL är mer long range sniping medan Jotww kan göra seriös skada i en drop-lista! Du har fortfarande gott om melta och autocannons så du ska inte behöva oroa dig för fordon.

    Sen hade jag gärna sett lite mer kit på dina TWC, men jag förstår att du har tajt med poäng.

  • Det är ju ett company som har väldigt mycket wulfen manifestationer i sina led det är ju inte bara wulfens och har faktiskt en struktur så jag tror dredsen kan vara med fluff mässigt jätte vargarna har jag inte koll på hur länge dom ska ha funnits om dom fans back i the days så funkar dom väl annars gillar jag iden med stora arga warulvar (pun intended) bulveye logan iden kan nog stämma bra. och som sagt med tanke på att dom har en struktur och faktiskt tar sig från planet till planet i eye of terror tror jag att chansen finns att dom har skepp och med tanke på att drop pod verkar vara the way of old taktiken så vill jag köra med dom (plus att dom är sjukt snygga).

    är jaws sjukt arg? jag har som sagt dålig koll på dom spel mässigt

    slut på poäng annars hade jag haft mer kit på dunder vargarna är det bättre att ha dom som tre separata enheter eller ska jag köra dom som en klump?

    fem scoring enheter är det tillräckligt eller ska jag försöka få in en till?

    tror ni listan kan vara roliga att möta?

  • Mot rätt motstånd är Jaws of the World Wolf riktigt arg. Nu har den blivit sämre iom FAQ:n som kom för ett litet tag sedan, där jag förstått det som att du slår för att träffa det du når (eftersom det är en psychic shooting attack som inte auto-träffar).

    Att ha "dundervargarna" som en eller flera enheter beror nog lite på, fast du kan ju alltid playtesta. Inte som att det ska vara så svårt att switcha mellan 1-3 enheter.

    Fler scoring borde du inte behöva. Normalt har man väl inte mer än 2-4 i flertalet arméer, fast det kan variera.

    Och jag tror om inte annat att listan kan vara annorlunda. Slippa "ännu" en till fordonslista eller longfang-spam, eller för den delen TWC-spam.

  • Att ha vargarna i flera enheter är både fördelar och nackdelar. Svårt att säga vilket som är bäst really, jag tror att du får speltesta dig fram till vad som passar just dig bättre...

  • Att ha dundervargarna (som kallas så för att Thunderwolves låter som dunder, samt att de beter sig som om de ätit Dunderhonung) som de är nu ger motståndaren enkla Kill Points. Visst är T5 och 3+ save bra, men det finns tillräckligt med vapen som kan plocka en sån varg på en salva (Cyclone, t ex). Om planen är att ha många små hot för att sprida skott - visst, men bered dig på att de inte gör något.

    Angående utrustningen: att bara förlita sig på S5 och Rending är lite för mycket berg-och-dalbana. Åtminstone ett Power Weapon behövs.

    Sedan funderar jag på hur du tänkt med uppställning av armén - är det tänkt att Dreadsen ska stå på marken och deras Pods ska dunsa ned tomma? Annars har du tre storvargar som ställer upp i runda ett. Hur har du planerat?

  • dreadsen och vargarna står på planen och första rundan dimper hela min arme utom två tomma pods och en pod inne hållande två wolfguards som kan dimpa ner och hålla/kontesta objektiv. tanken var att inte alla dunder vargar skulle dö i en svärm av poison skott från dark eldar och om det är kill point får dom väl ligga och lura bakom nån terräng bit och så när tre dundervarjar springer in i en squad lär dom väl kunna göra ganska bra hack biff? det är ju ändå 20 rendring attacker.

  • Om de är tre stycken är det 18, actually...

    Och visst kan dundervargarna göra något, du behöver bara vara beredd på att de ibland pyser ihop som en punkad badboll. En annan sak jag tänkte på - har du dem som det är nu är det bättre att de är i separata enheter. Annars riskerar de springa av om en av dem dör (och dö lär de göra snabbt eftersom de inte kan trolla bort wounds) p.g.a. Ld8.

    Lycka till med byggandet!

  • Nu har jag funderat genom listan lite gran och gjort en del modifieringar.

    Dundervargarna rök effter som de inte hade en riktigt klar roll i min arme. jag la till ragnar blackmane för att han är otroligt tuff! sen tror jag han kan ge den där lilla extra edgen för att kanske kunna slåss mot blood änglar och grey knights i cc. sen la jag till deathwing launchers eller vad dom heter på mina drop pods tanken är komma ner knäcka fordon med mina meltas och skjuta stora blaffor på motståndaren och tunna ut så att jag inte blir chargead av allt för hårt motstånd.

    så tanken med armen är att dimpa ner i motståndarens deployment zone och omringa hans arme genom att alla fyra drop pods som har nått i sig landar nära så hoppar mina killar ut, rune pristsen slänger upp skydds bubblan och skjuter lite fancy spells och är där för att nulla psycic powers, meltas knäcker fordon med under stöd av dreadsen som är deployade vanligt med tomma pods som sen kan trilla ner vara i vägen och kontesta objektiv, sedan kan mina fyra första pods skjuta blaffor med s5 för att döda dark eldar, gardister och grey knights. tur två attackerar allt som kan med furius charge från ragnar och + 1attack från logan. power fist wolf guardsen är insatta i squadsen medans den med mark of wulfen är i logans grupp om det är kill points och om det är objektiv sitter han själv i deras pod och kan ta ett objektiv i hemma basen eller var hen nu kan behöva komma in och göra ett hembesök =)

    den känns lite mer genom tänkt nu vad tror ni?

  • Kom bara ihåg att Drop Pods inte får skjuta i rundan de kommer ner och en Deathwind bara når 12" ;0)

  • Apccol idé och Ragnar är inte direkt överanvänd. Heja!

    Lite off: det är typ Logan och Njal som gör allt jobb i Space Wolves. Resten av specialkaraktärerna sitter på dyra kontrakt och håvar in pengar utan att göra ett levandes dugg. Lite likt oanvända Manchester City-spelare... ;)

  • Elias: du ska alltid förstöra allt =P sa jag inte att jag har fast drop pods....

Sign In or Register to comment.