Modella för fördelar (Fanatic-relaterat)

2»

Kommentarer

  • Vilka nackdelar ser du med en Baneblade som Battlewagon? Den får cover från infanteri, den är betydligt bredare vilket gör att deffrollen (förutsatt att det faktiskt är en ditsatt) har betydligt större träffyta.

  • Jag tror aldrig att jag sett en battlewagon utan cover oavsett storlek. Kustom Force field är orkernas bästa vän :). Nackdelarna är många, där mobiliteten drabbas och man tvingas ta mer terrängtest. Alla feta pieplates är också glada över mer träffyta. Finns många nackdelar OCH fördelar. Men storleken på din deffrolla är inte lika viktig som hur du använder den ;)

  • @Nergdert är du möjligen en av dom som kör baneblades som BW? Vadå nackdel, Mobiliteten drabbas, sen när har du velat sicksacka med en BW,, du kör fram o över allt o alla, punkt slut. du har reroll på dangerous test så inget att oroa sig över. Sen har du en baneblade så behöver du inte sätta poäng på en bigmek, du får ditt cover gratis av vanliga orks. du kan då sätta poängen på något som du annars måste offra för din bigmek. MEN tar du en bigmek med KFF till just dessa ovannämnda konverteringar så täcker du en stor yta vilket ger ännu en fördel som inte är rimlig för spelets skull.

    Klart storleken på deffrollan spelar en viktig roll, med baneblade kan du träffa 2 infanteri units + 1 tank utan problem, alla tar D6 str 10 Får ju ha minst 8" emellan units för att den inte ska ta mer än 1 per gång.

    Så det är absolut inte lika många nackdelar som fördelar att köra baneblades som BW. Skärpning ffs. Jag kan kontra varje nackdel du tror du hittar med 3 fördelar. Bring it.

    Sen var det någon som skrev att ju större den är desto lättare att få sidoskott, hmm har du mött en baneblade som BW? sätt ut 2 codexar på bordet med en liten öppning mellan varann o försök få sido skott, fronten på båda täcker hela din deployment, och lite till. (en baneblade är ungefär lika bred som en codex). visst om han är exakt i mitten av sin deployment kanske du kan sätta en speeder längst ut på en kant för att sen köra 12" o skjuta dina 2 missiler, snitt 1 träff, sen penetrating på 5+, woopidoo,

    Visst jag är negativ, jag älskar att konvertera själv, men finns det en existerande modell så tycker jag inte det är rätt att ta en apocalypse modell o ersätta den rakt av. Det är inte att konvertera det är att utnyttja regler för sitt eget syfte. Orker framför allt skulle älska en TITAN som en deffdread där hela armén kan gömma sig bakom den med en KFF som skyddar dig, eller varför inte 2st så man täcker hela bordet. Vart ska gränsen dras?, tycker absolut inte vi ska förbjuda konverteringar, men det bör räcka med ett ord från turneringsansvarige att dom helst inte vill se just denna sort av utnyttjande och hamnar dom i en sådan situation får dom ta ett beslut om det just då, kan vara avdrag av poäng, att man inte får spela med modellen, etc. det är upp till turneringsansvarige. MEN framför allt så är det ju något som spelarna kan komma överens om innan spelet börjar. att man som någon sa tidigare kan visa upp en existerande modell o komma överens om att vi mäter härifrån etc etc. Sen spelar man o har roligt.

    H-vete va lång post detta blev då. Nåja hoppas ni som följer denna tråd fick något att fundera över iaf. Peace out

    //Stefan.P

  • edited 8 juni 2011 07:18

    Jag tycker att de allra flesta har en poäng med sina inlägg. Det skulle vara intressant att höra vad just de turneringsansvariga har att säga för jag tror inte att diskussionen kommer så mycket längre just nu.

  • Haha nä jag kör inte orker men jag har kört mycket mot dom. En battlewagon är i sig inte hälften så jobbig som det som oftast sitter i dom. Men man vill gärna spränga dom tur 1 och ärligt talat så är det inte så himla lätt att få sidoskott på dom då ändå. Jag skulle också säga att en kff är både bättre och effektivare än en boysmur. Min poäng är bara att det kanske inte avgör en match om du har en baneblade som battlewagon eller ej

  • eller jo nog kan det avgöra. men jag tycker inte att det är brutet

  • Står det Orker framför en BW så att den får Cover save så står de oftast så jädra tätt att den inte kan bränna 12" framåt heller. Betänk att du inte kan flytta över dina egna modeller (om du inte har jump pack, och det är jag ganska säker på att vagnskrället inte har). Då blir det svårmanövrerat med dödsrullen.

    Men som redan har sagts - sitter det inte ett KFF i en av dödsrullevagnarna så är det en ovanlig lista.

    Och jag har aldrig lyckats få Cover Save på ett fordon för att det stått infanteri framför det. Går det ens? Kan någon citera regeln?

  • Jag tycker mest synd om dom som använde baneblades på fanatic som nu utmålats som fuskare. Innan battlewagonmodellen kom så var det en cool lösning och nu är dom helt plötsligt ostiga. Man ska väl inte vara tvungen att skrota sina modeller för att gw släpper ut en för avlång och smal battlewagon? Deffrollan har ju även ganska nyligen blivit bra genom faqen. Jag försöker att inte döma andras lösningar för jag vill själv inte bli dömd.

  • @Nergdert Ingen som skriker Fuskare o pekar finger, Dom som körde baneblades kanske känner sig lite utsatt men det är bra, då får dom ta sig en tankeställare o fundera lite över om banebladen är så bra val att ha. Jag är gammal nog att om jag tycker du fuskar så kan du fethajja att jag säger det i ansiktet på dig. Detta är en tråd som tagits upp efter FF, där vi pratar om orättvisor och konvertera för att få en spelfördel. Dom som spelade mot dessa Baneblades kunde ha motsatt sig där på FF direkt. (jag spelade själv inte mot dom utan ger er mina åsikter om detta)

    //Stefan.P

  • De kunde ha sagt något på turneringen, men reglerna sa aldrig något riktigt tydligt om att man kunde kalla in domare ifall man upplevde att en motståndare hade en fördelaktig konvertering eller ens vad detta kunde innebära (dvs, vad man riskerar om man har en fördelaktig konvertering).

    Min vän som råkade ut för baneblade battlewagon har sagt att han skulle ha kallat in domarn och klagat om det inte vore för att han var reserv, han kände att han inte ville störa domarna och sånt. Men hade han varit vanlig deltagare hade han sagt till.

  • Eftersom tråden startade som en post Fanatic fråga är det kanske dags för oss att ge ett svar hur vi ser på saken.

    Jag har inte läst alla inlägg så jättenoga men kan säga att vi på FF inte kommer att sätta in några regler på hur mycket eller lite man får konvertera sina modeller.

    Ni som vet med er att ni konverterar bara för att det ska bli spelmässigt bättre....sluta med det. Alla andra, fortsätt bjuda oss på löjligt stora Hammerheads eller demon prinsar eller vad det nu kan vara.

    I slutändan hoppas jag att ingen inbillar sig att spelen vi spelar är superbalanserade och är det det ni vill ha skulle jag rekommendera schack

    //Dea

    Fantasia Fanatic

    PS: Spelar ni mot någon som ni tycker verkligen utnyttjar sina konverterade modeller till sin fördel. Ta ett snack med oss domare så kanske vi kan lösa det på plats

  • Så styr man upp en diskution Dea bra jobbat =P

  • Jag konverterar alla mina schackpjäser för att få spelmässiga fördelar. :D

  • Jag är lite kär i Dea :)

  • Detta är ju inte en ny diskussion och synnerligen inte någon lätt löst problem.

    Jag har absolut inget emot själva konverterade modellerna. De får se ut hur som helst. Det är när spelare utnyttjar fördelarna av en konverterad modell som jag kan bli lite sur. Men det händer faktiskt väldigt sällan enligt mig.

    Min fasta övertygelse är att man som konverterare ska låta motståndaren få "the benefit of doubt". Alltså att om det är tveksamt om ditt fordon t.ex. får cover eller får skottet i sidan, så gå på till motståndarens fördel. Samt att om din baneblade/Battelwagon KAN få cover av infanteri, så MÅSTE du inte använda dig av det.

    Jag tycker att problemet förstoras väldigt mycket här då det egentligen handlar om spelaren. Som så mycket annat när det gäller detta fina spel. Och som bekant är det svårt att sätta in restriktioner på otrevliga/fuskande/whatever spelare.

    out/

  • @Dea:
    Bra feedback. Kanske också en liten finstilt paragraf om detta i kommande regelhäfte, för de Fanaticdeltagare som inte frekventerar forumet.

    @Hive mind:
    Din syn på saken är den jag hoppas på hos mina motspelare med konverteringar.

  • Det handlar väl om vem som konverterar. Är du en competetive gamer som åker runt Sverige för att klättra på rankingen och kommer med tveksamma konverteringar som ger dig fördel och du ser till att dra nytta av det under match, lär det nog höja fler ögonbryn än om du är en fluffspelare som åker till den lokala turneringen ett par gånger per år och får stryk : )

  • Jag är helt emot ett förbud mot konverteringar som skulle kunna ge fördelar då det totalt skulle döda hobbyn, ett sådant förbud skulle behöva gälla ALLA konverteringar och modifieringar av modeller då det i princip går att hitta för och nackdelar med i princip allt och det är omöjligt att dra en tydlig linje. T.ex. Jag har plockat bort flygpinnarna från mina seraphimer av mestadels praktiska skäl (bättre balans, de får plats i väskan och i min mening lite snyggare) vilket gör dem ca 5mm lägre, en obetydlig men ändå solklar fördel alltså inte OK om man förbjuder modifieringar som ger spelmässiga fördelar. Man skulle helt enkelt vara tvungen att lägga restriktionen på nivån "bara gw originalfigurer"

    Detta skulle dock väcka nya frågor, naturligtvis angående eheter som inte har modeller men kanske främst hos multipart kitten, i devestator lådan finns ett par ben som sitter ner, är dessa ok att använda på en tactical marine? och är det ok att använda benen från tio olika devastatorlådor för att ställa hela sin devastatorsquad på knä? samma sak gäller för t.ex. firewarriors och highelf archers som också har sittande ben i sina lådor...

    nu är jag naturligtvis medveten om att dessa är idiotexempel som kanske har påverkar spelet minimalt men ändå inverkar och någonstans måste man dra gränsen och jag spelar hellre en turnering där folk får bygga vilka galenskaper som helst och några rötägg utnytjar det änn en turnering som totalt dödar allt vad hela hobbyn handlar om

  • ... och samtidigt räcker det med ett "rötägg" som missbrukar det för att fem andra spelare ska få dåliga erfarenheter och upplevelser. Bättre att vara medveten om det och ha beredskapen att hantera det.

  • vet inte om jag måste förtydliga igen för säkerhetskull.......kommer aldrig bli aktuellt med ett förbud mot konverteringar på FF

  • Kan vi inte bara stänga ner tråden?

  • Då första posten har fått tydliga svar från Fanatics-arrangörer stänger jag denna tråd.

    Vill ni fortsätta diskutera fenomenet konverteringar, gör detta i en ny tråd.

    Mvh/
    Niclas
    Moderator - Stridshammaren Crew

  • edited 14 juni 2011 05:50

    Håller mig till åsikten om att det inte är konverteringen som är det viktiga, utan ifall spelaren försöker mygla med den.

    Min Devildog till exempel (den tornlösa "krabban" som dykt upp på fanatic ett par gånger) tjänar en tums räckvidd tack vare pipans frontmonterade läge. Då en tum hit eller dit har alltid stor betydelse vid användandet av meltavapen låter jag bli denna bonus. Och då kanonen är hull mounted på min konvertering är det bara att bita ihop och acceptera alla de gånger man blivid immobilicerad på konstiga platser utan att ha något att skjuta på.

    Mygel vore att använda den längre räckvidden samt att säga "Jag ska inte straffas för att jag byggde min tank som jag ville ha den, reglerna för devildog säger att kanonen är turret mounted så jag har 360 grader för skytte" (Hm... det skulle innebära att jag skulle kunna skjuta runt hörn utan att visa någonting annat än vapnet)

    Som sagt; Det handlar mer om spelarens attityd än om modellernas utseende (med vissa undantag naturligtvis)

    Edit: Sorry Hivemind, din post kom medan jag skrev

Denna tråd är stängd.