Airbrush är awesome!

2»

Kommentarer

  • Det är lätt hänt att nåljäveln får torkad färg på sig också, men jag antar att du följer burksanvisningens rengörningsregim? Min har kört väldigt jämt, trots att kompressorn bara har ett läge.

  • Vad för rengöringsmedel kör du med Hemlig? Jag har nu, över natten va tanken, dränkt alla metall delar i aceton så nu ska den rengöras till 1000 ha ha. Det är nog det enda jag kan tänka mig som e kvar å testa. Få bort eventuella rester och sen rocka på igen. Skam den som ger sig visst ;)

    Har du fler bilder förresten Hemlighållaren? grymt nyfiken på att se hur det blir för dig

  • Oftast räcker det att köra med vanligt vatten om man kör vattenbaserade akrylfärger. Själv har jag även "airbrush cleaners" från två olika tillverkare som jag emellanåt kör med. Vet inte om det gör någon superskillnad, men det ger ju en "mental trygghetskänsla".

    Själv kan jag rekommendera att använda piprensare, samt bomullspinnar som rengöringsverktyg. Nålen som Hemlighållaren nämnde, är det absolut viktigaste. Var otroligt försiktig med den, för kröker sig nålen, då kommer det aldrig att spraya jämnt.

  • Jag spolar ur koppen, sedan tar jag rent vatten i den och kör sprutan med ett finger på fronten så att det bubblar igenom till koppen. Sist tar jag ut nålen försiktigt och drar av den med lite trasa/hushållspapper. Omständigt som fan...

    @Trollapan: Jag har inte haft tid (se ovan) att använda sprutan så mycket som man kunnat önska sig. Just nu sitter jag med en beställning av Dark Eldar som jag påbörjade innan jag skaffade Airbrush så det finns inte så mycket jag kan göra på dom med den. Dessutom vill jag inte experimentera med någon annans gubbar :) När det blir dags att måla mina Land Raiders så ska jag se till att dokumentera ordentligt för då kommer Airbrushen fram.

  • Stanley 1,5hk kompressor med 6L tank har inhandlats till mitt hushåll här i dagarna. Köpte först den billigare tanklösa varianten men efter att den dansat tango en stund på golvet så fick den åka tillbaka till butiken. Stanleyn blev det då istället och med tanke på att priset var likvärdigt så vill jag nog påstå att detta är betydligt mer för pengarna.

    Köpte även en Jula "proffs"-spruta samt att jag har en äldre CO-modell sen innan. Blir man biten å vill ha en bättre spruta senare så verkar Ebay vara ett bra alternativ sett till priserna iaf. Osäker på hur piratkopieringen ser ut på sådana här saker men seriösa säljare borde väl vara ok, väldigt stor skillnad mot svenska priser iaf. Iwata eller Badger verkar vara populära märken och jag är kanske i köptagen.

    Vad det gäller medium att blanda färgen med, så har jag kört med fönsterputs(!). Detta då det bryter ner ytspänningen bättre än att bara blanda färgen med vatten. Som bonus får man en jämnare spray med sprutan plus att man har ett bra rengöringsmedel till hands (Notera att det ska vara ammoniakfri fönsterputs). Vit färg är dock ett kapitel för sig och funkar i regel bara med vatten eller spritbaserade medium.

    När jag började om med Hobbyn för något år sedan så blev jag helt såld på Vallejos färger och de allra flesta av dessa funkar utmärkt att blanda 50-50 med fönsterputs. GWs verkar vara väldigt olika men foundationfärgerna jag använt ska man nog blanda tunnare än 50-50 då det är ganska tjock färg i grunden. 40-60 kanske, pröva er fram! 35 psi (ca 2bar) är i överkant för att spraya stora ytor på tex tanks osv. Ska man spraya mera nära på figurer eller detaljer så är det nog 20-15 psi (1,3bar) som gäller, men återigen testa och se vad som funkar.

    Ett inspirationstips är Les från AwesomePaintjob.com

    Som avslut så gick min setup från JULA på ca 1200 och då var det följande med: kompressor spruta slang snabbkoppling

    Har ett helt gäng SM liggande som jag tänkt öva mig på och testa olika tekniker, bara man får lite tid över från allt jobbande någon gång.

  • Blev också uppmärksammad på fönsterputs, då min "airbrush cleaner" från Vallejo luktar just fönsterputs...

    Däremot kan jag lyfta fram Vallejos Air Color. Helt fantastiska. Behöver inte ens spädas ut något. Har provat deras grå primer och gillar den starkt.

    Även Tamiya har riktigt bra färger att airbrusha. Dock är de också väldigt sköra och ömtåliga jämfört med GW's relativt robusta och hållfasta färger.

    Förresten... Någon som har koll på vart man kan köpa engångsmunskydd och handskar? (Vårdmodellen dvs). Börjar få lite tunt i mitt lager av dem som "råkat följa med ned i fickan" på skolan... Kan för övrigt starkt rekommendera just munskydd. Har ni inte använt och sett hur mycket färgpartiklar som fastnar på det, borde ni göra det. Det får då mig att alltid använda munskydd.

  • Akryl är väl inte så toxiskt? :)

  • edited 2 maj 2011 18:09

    Nej, bara cancerogent...

    Det finns ingen deklaration på vad som används i deras pigment i färgerna, men en hel del pigment som används i färg är cancerogena/toxiska. Kom ihåg att dessa saker behöver inte innehålsdeklareras av färgtillverkarna.

    Därför känns det ganska dumt, lika dumt som att röka ungefär, att inte köra med munskydd när man kör sin airbrush. För min egen del finns det trevligare aspekter än finfördelade partiklar som dras in i andningsvägarna... med potentiell cancerogen verkan. =/

    En liten lista på pigment som inte är så hälsosamma, samt en liten påpekan om farorna kring just airbrush. Från Princetons konstinstitution. Listan

  • Oj, där ser man. Tack för varningen!

  • Webshop med skyddskläder av alla slag

    Där kan ni handla både andningsskydd och skyddshandskar av vinyl i lämpliga volymer :)

    Vallejos air color har jag hört mycket gott om med! Speciellt metallfärgerna såsom silver, tydligen är pigmenten de använder här av betydligt finare kornstorlek jämfört med tex model color vilket ger en fin å jämn spray (ska trots detta funka bra att pensla på med också!).

  • Ingen vinyl för mig. Jag är inte 100% dermatologiskt kompatibel med sådana... Har hittat några webshopar som säljer laboratorie/sjukvårdsutrustning. Blir lite engångshandskar och munskydd om några veckor.

    Jag har faktiskt någon Vallejo Air Color i metallic. Dock tror jag att det var mässing jag införskaffade, så den är inte testad än i sprutan. På pensel fungerar den fint iaf.

    Ska dock lägga en beställning på lite VAC snart. (Har väl bara knappt 150-200 färgburkar som det är...). Någon som har koll om UmeåRC har kvar Tamiyafärger? Tror jag ska köpa några fler än de jag har...

  • edited 5 maj 2011 17:13

    Visst ska man vara försiktig. Jag vet dock att model air inte har några pigment som är känt cancerogena, jag skulle dock alltid använda mask ändå. Risken för allergi finns säkert också. Ta aldrig artists acrylics och stoppa i airbrushen utan mask. Många innehåller farliga pigment där också vissa är brutalt mycket farligare att andas in än att t.ex. äta

    Läs här för Vallejos föredömliga sida om säkerhet

  • För den oinvigde (mig) så låter det som en oerhörd overkill att spendera 1500 kr för att enkelt kunna måla gradienter på svärd.

    Kan ni kanske visa lite bilder på modeller ni har målat helt eller nästan helt med airbrush så vi andra förstår storheten?

  • För mig är tiden sparad värt det :) Men snart kommer det fordon också, och där funkar airbrush oerhört bra vad jag förstått.

  • Airbrushen används till grundmålning av figurer. Det går utmärkt att spraya en wash - hemmagjord eller GW's dyra. Sen har vi att fordon får en så grymt bra finish att pensel numera nästan känns som en styggelse när det gäller stridsvagnar. Utöver detta använder jag också airbrushen till terräng. För mig ger airbrush en tidsbesparing och en snygg finish på stora ytor (fordon och terräng).

  • edited 11 maj 2011 14:37

    Ok, tack för kommentarerna.

    Youtubade lite och hittade exempel: http://www.youtube.com/watch?v=KLWtefFVJOE&feature=fvwrel och http://www.youtube.com/watch?v=VMvkdW2RUXQ

    Inser att det inte är för mig, lite för dyrt och så föredrar jag att drybrusha allt. Men verkligen spännande att hobbyn utvecklas och att folk provar nya tekniker som verkligen kan ge grymma resultat!

  • Jag har just inhandlat en Airbrush och medföljande kompressor på Jula blir kul att testa och grejja med den. måste bara fixa en slang och en koppling men skulle tro att det finns på jobbet =P

Sign In or Register to comment.