Nya Orcs and Goblins - diskussion

edited 10 mars 2011 19:05 in Warhammer fantasy

Jag såg ingen samlad tråd om detta ämne (bara en del spridda kommentarer), så jag hoppas inte att nån tar illa upp av att jag startar en.

Är det någon som har hunnit få någon praktisk erfarenhet av att spela med/mot det nya codexet? Jag vet att nya O&G var tillåtna på Fancyn, men jag höll ingen koll på fantasy-sidan. Däremot fick jag testa på en 2000 poängs match mot O&G ikväll. Jag spelade dvärgar, kvällen till ära, och man får väl säga att jag inte direkt höll fanan högt för de skäggiga. I slutet av runda 2 var matchen avgjord, då jag nådde min breaking point (scenario 4 från regelboken, jag minns inte vad det heter), så vi spelade inte ens en runda 3. Snopet, javisst, men så kan det gå.

För mig bjöd inte matchen direkt på några nya lärdomar annat än att den nya O&G-magin är riktigt användbar. Vid ett tillfälle teleporterade (!) min motståndare en hord Savage Orcs 22 tum (!). Jag insåg då att det gamla tidlösa uttrycket "when orcs can fly", eller den försvenskade varianten "när orcher får vingar" inte längre hade samma tyngd - faktum är att vi lever i en tid då orcher faktiskt KAN få vingar (eller nära nog).

Det är väl fler än jag som reagerat på de (väldigt) få armé-specifika magic items som O&G får hålla till godo med? Nu när TK är näst på tur så tycker jag att det skall bli väldigt intressant att se om detta är symptomatiskt för spelets utveckling i allmänhet. I takt med att det blir fler och fler specialregler på enskilda enheter och karaktärer försvinner kanske behovet av en uppsjö magic items, som har varit regel ganska länge nu. Å andra sidan har man ju tillgång till de ytterst användbara common magic items.

Jag brukar roa mig med att plocka fram re-booten av Warhammer, som kom i och med släppet av 6th ed; den samlade armébok, som gick under namnet Ravening Hordes. Det är ganska roligt att jämföra listorna där med de nuvarande listorna. Jag tänker också tillbaka på hur modiga GW faktiskt var och, i kontrast, hur självklart det kändes på den tiden att en publikation som Ravening hordes skulle komma ut. Vi har kommit en lång väg från O&G anno 2000 kontra anno 2011, på gott och ont.

Vart vill jag komma med detta inlägg, annat än att skriva av mig de tankar som kvällens match väckt? Ingenstans, kanske, annat än att inleda en diskussion om vår nyaste och, kanske, vackraste arméb0k. O&G i sin nya tappning slår mig som ett roligt lag att möta. Att spela dem ligger nog inte för mig - de är alldeles för random - men att möta dem passar mig utmärkt. Det var roligt 0ch inledningsvis slår O&G inte mig som ett lag som är den främsta representanten för army book creep (en företeelse som vi väl tvingas acceptera som ett faktum). Detta är dock bara efter en enda match mot dem, så mitt utlåtande får väl tas med en rejäl skopa salt.

Vad tycker ni om de nya grönskinnen? Diskutera gärna!

Kommentarer

  • Alla trådar angående O&G är bra trådar :)

    Jag har spelat O&G sedan 5th, och hunnit med ett par kurr med nya boken (utöver många timmars teori-klurande). Det är en välskriven bok tycker jag, dock inte så stor skillnad från 7th-boken egentligen. Animosity och bristen på riktiga 'no brainer'-val gör att boken aldrig kommer att ses som OP. Sedan kommer GW självklart i vanliga anda bjuda på härlig power creep när det skall säljas modeller. På magifronten har vårt magiförsvar helt försvunnit, dock finns det ett par riktigt användbara spells i både big & little waaagh! Den brutna Waaagh!-spellen från 7th är borta och vi slår på Loss of control-chart istället för vår egen som var snällare. Skulle säga att magin är lite svagare än tidigare sammantaget, men ändå klart potent.

    Savage Orc Big'Uns lär leta sig in i många listor då de blev 3p billigare om de har ahw. Mangler Squigen är ball och Trollen känns riktigt prisvärda.

    Bristen på magic items kändes klart tråkigt, men det är 7,6 ggr bättre om GW fortsätter på detta sätt och ser till att ingen arme får klart brutna items. Enligt Warseer verkar dock TK få betydligt fler att välja på. Förhoppningsvis beror isf detta på att den boken redan varit skriven och tryckt för länge sedan..

    Ravening Hordes var ett fantastiskt initiativ av GW, jag önskar att de kunde göra något liknande. Eller iaf stå för uppenbara misstag och errata vissa saker (göra så att purple sun/dwellers fungerar som Bad moon-spellen, fixa poängen på hydra/abomb, att Mat Ward fick skriva DoC et cetera) där det uppenbarligen inte blev helt rätt första gången.

  • Ja, visst vore det fantastiskt om GW faktiskt visade att de är gamers först och främst och lyssnade på sina kunder/brukare. Det vore väl ett utmärkt sätt att rycka upp WD från den glorifierade katalog den är nu - dedikera hela tidningen åt utvecklande av såväl huvudspelen som specialist games. Jag medger att det var lite jobbigt i slutet av 3rd, när det var ganska mycket på en del olika håll att hålla reda på. Det var kanske inte helt idealiskt. Det som har förändrats sedan dess är väl att internet har blivit mycket mera tillgängligt och integrerat i utvecklingsprocessen av en hel del figurspelssystem. Där har GW stort utrymme för förbättring, om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Om det är rätt väg att gå rent ekonomiskt vet jag inte, men visst fan vore det mysigare för mig som spelare och konsument (missbrukare?).

    Savage Orc Big uns slog mig också som en riktigt prisvärd deal. Jag fick möta en hord sådana, och de gjorde stenmjöl av dvärgarna de stötte på, kan jag säga.

    Warbossens Waaagh!-förmåga var lite tamare också, kan jag tycka. I en tid när det regelmässigt stupar 10-15 gubbar per sida, och när var och varannan är Steadfast, verkar inte +1 CR som något att direkt hurra för. Hellre lite extra skjuts framåt då, kan jag tycka, men jag kanske underskattar värdet av lite extra CR (+1D3 cr på warbossens egen enhet, förvisso). Allt jag vet är att jag alltid tog warbanner i 7th och att jag aldrig har gjort det i 8th.

Sign In or Register to comment.