Stupid vs Close Combat

edited 7 mars 2011 04:11 in Warhammer fantasy

Satt och läste regelboken och kom på en liten fundering. Vad händer om ett regimente misslyckas med ett Stupidity Test men stapplar ändå in i close combat med sin D6" frammåt?

Regelboken säger att enheten inte för göra "any further action except stumble D6 inches forward.", så min gissning skulle vara att enheten inte får slåss i närstrid. Ej heller lär det räknas som en charge, då enheten faktiskt inte utför en charge.

Men vad tror ni? Anledningen till att jag frågar är för att FAQ:n inte säger mer än regeln säger i boken, och frågan står vad som innebärs av en action, eller måste figurer slå i Close Combat-fasen? Discuss away. :)

Kommentarer

  • Du kan inte för någon anledning utom en charge röra dig inom 1" av fienden. Då det inte uttryckligen står att de declarar en charge, kan de inte få anses göra det ifall de skulle stöta på en enhet. Det enda är att man har kvar i huvudet sen förra ed. då man gjorde en charge.

    Stupidity behöver ju inte slå sitt test om de redan står i närstrid. Men det rättfärdigar inte att de skulle få charga.

    Så jag är av den fasta övertygelsen att de inte kan charga med my ead hurts-movet.

  • Hive mind har rätt, dumma gubbar stapplar bara sina d6" framåt och skulle det innebära att de hamnar på en fiende enhet blir de tvugna att stanna 1" ifrån.

  • Man kan ju också undra om random movement regeln är i effekt? Om så är fallet, kommer de i kontakt med en fiende räknas de att ha utfört en charge. Sid 74 i regelboken.

  • Random move är en helt egen special regel. Bara för att den går ett slumpat avstånd betyder inte att man får regeln Random Movement. Lika lite som en skrämmande figur får fear.

Sign In or Register to comment.