Next in line...?

edited 6 mars 2011 17:18 in Warhammer 40k

Tänkte kolla om någon har koll på hur djungeltrumman går kring kommande codexar. Det är ju tämligen välkänt att Daemon Hunters / Grey Knights är på tur. Eftersom GW tycks köra på varannan Space Marines i sina släpp, är det sålunda något annat på gång därefter.

Så jag undrar då om det rör sig om de som behöver nytt codex, som Necrons (vilket en release från FW för några månader sedan kan antyda) eller TAU Empire, eller ligger Craftworld Eldar, Chaos Space Marines eller Orks på kö? Vill minnas att Daemons och Orks var sist ut i 4th Ed och har tämligen bra codex i förhållande till 5ht Ed reglerna. Orks har väldigt mycket i plast så det känns inte som en massa släpp till dem är aktuellt. Eldar är ju tänkbara för att få Dark och Craftworld i "harmoni" med varandra, samt att FW har en del Eldar releaser på gång.

Vilket är då nästa icke SM-codex efter DH och för skojs skull, vilket SM-codex efter detta? (Dark Angels är väl troligast, även om Witch Hunters finns med i bakhuvudet).

Kommentarer

  • Hur mycket de än kämpat för att göra om Daemonhunters till "ytterligare ett SM-codex", så är nog dagen Battle Sisters räknas som ett SM-codex den dagen då jag slutar spela 40k av fluff-reasons (högst osannolikt m.a.o!)

  • Fast om man tittar krasst på det, så är BS en 3+save "Imperial chick-army"... ;)

  • On-topic så är det nog få som vet men gissningarna är dessto fler.

    Personligen HOPPAS (alltså inga hårda fakta) jag på Necrons!

  • Det lutar onekligen mot necrons i och med att de satt HD's på mailorder!

  • Även om det skulle vara roligt med att se en ny Tau codex så känns det som att Necron behöver det så långt mycket mer. Orkerna känns ju inte alls aktuella, de har en ganska ny codex, mycket plast och bra regler som står sig ett bra tag till.

    Men det känns lite som att 6th ed inte heller är sådär jättelångt bort nu heller. Med risk att vara lite OT hur länge sen var det vi hade 4th ed och när var det 5th ed kom exakt? Är ju så dålig på att komma ihåg sånt där även om man spelat sen 3rd ed. Det jag funderade på var hur lång det är kvar innan SM kommer få sin nya codex då alla vet att en ny editioin alltid inleds med en ny SM codex.

  • Personligen hoppas jag på Necrons eller dylikt som nästa armé. Finns vissa rykten men som alltid ska rykten såhär pass tidigt (Grey Knights har ju inte ens släppts!) med en stor nypa salt.

    Utöver så kom 5th ed 2008, och 4th 2004. Så vi kanske kan väntas oss 6th om ~2 år. Trenden verkar ha varit 4-6 år mellan editionerna, med närmare 4 år som trenden (inräknat både Warhammer och 40k editioner).

  • Efter Greyknights hoppas jag på Necrons! :)

    Jag tror släppen om dom håller på med nya codexar hela tiden nu och har trenden varannan spacemarine så kanske det kommer se ut såhär?

    Greyknight - Necrons - Blacktemplar - Tau - Darkangel - Eldar

    men det är bara hur mina tankegångar går :)

    Orcs kommer nog få vänta då en ny edition kommer dom brukar vara ganska mångsidiga i sin Codex & ingen orcarmé är den andra lik och den går att personifiera hur mycket som helst!

    Witchhunters tror jag oxå kommer bli en ras som det inte kommer hända nått föräns det kommer en ny edition av regler!

    Men som sagt bara spekulationer från min sida :)

  • edited 7 mars 2011 14:10

    Gällande en 6th Ed, ligger den nog lite längre bort. Det känns som att 4th var en quick-fix på 3rd, främst pga det nya närstridssystemet som släpptes via WD och först till5th är spelet mer genomarbetat eller i alla fall kraftigt förenklat i många aspekter, (även om jag tycker en del regler från 4th är klart bättre). Däremot funderar jag snarare i banorna kring fullt antal releaser i codexväg innan nästa regelutgåva. Är ju några Codex till på vägen som ska publiceras.

    @MrCheeze:
    Black Templars ligger längre bort än så. De har högre prio på Dark Angels enligt min bedömning. Främst pga att det är ett gammalt codex, samt att man gett ut mycket DA fluff i form av ett antal noveller från Black Library och att de har större kompatibilitetsproblem med nya reglerna än BT.

  • Hmmm, så det kommer ett codex för Gray knights? Visst kommer det modeller med?

  • Schitzoo: var beredd på att det kommer vara så snygga plastreleaser att folk ligger i brygga. Tittar man på BA-grejerna (möjligen undantaget containern lastad med stryk), är det bara snygga saker. Datagjort, mycket saker på spruesen, etc.

    Plasttermosar? Mycket troligt...

  • Dum di dum...
    Dum di dum...

  • Det intressanta här är att de fokuserar på Grey Knights och inte Ordo Malleus. Luktar enligt mig (utan att ha läst ett enda foruminlägg annat än "dreadknight"-diskussionen här på Stridshammaren om GK's innehåll/utformning) ett upplägg där Adeptus Sororitas får eget codex och ett sista Inquisition codex som täcker in alla Ordos och regler för hur de får olika allies, där Deathwatch helt enkelt täcks av SM-codexen.

  • Jag är glad att jag inte är den enda som tolkar detta som att systrarna får sig ett eget codex. Dem har jag velat bygga mig en armé (som inte kostar 9000 kr...) av sedan jag började spela! o:

  • @Droken:
    Alla arméer kostar minst 9000:-... det är bara en fråga om du stannar i inköpen innan dess. ;)

  • En 2000-poängs gardesarmé kostar 4500 ;o fast det är sant! :D

  • Jaså... så du fegar ut redan på 2000p? Trodde ju grundregeln var att en armé aldrig blir klar. Speciellt inte med både Spearhead och Apocalypse att tillgå...

  • Jag sa inte att jag fegade ur ;) Men när man inte har obegränsat med pengar att tillgå (snarare en väldigt snäv budget) så blir det lätt att man satsar på 2k först. :o

Sign In or Register to comment.