Ett sätt att styra DC dreadnought?

edited 17 februari 2011 13:43 in Warhammer 40k

Jo jag satt och tänkte på ett sätt att försöka styra Blood Angels hysteriska robot.

Om man först placerar ut dreaden och sen placerar ut en 10 man assault squad i en oval ring runt dreaden. En kille står längst fram, fyra står på varsin sida om dreaden och en kille står sist. Dreaden ska stå så långt fram i den ovala ringen som möjligt. Killarna står så långt ifrån och symmetriskt som möjligt. Det hela fungerar alltså så här: Först flyttar jag killen längst bak i baskontakt med dreaden, sen flyttar jag de två killar som står närmast i baskontakt med maximalt avstånd från sista killen. Sen flyttas resten av killarna så långt ifrån varandra som möjligt samtidigt som de behåller formationen så att dreaden kan få plats mellan två killar på sidorna om sig. Sen flyttar dreaden efter så långt han kan genom den passage man skapat. Jag finner att om man gjort som jag menat så är det ungefär två tums mellanrum kvar från dreaden till killen längst fram som han sedan i skyttefasen springer.

Förstod ni något av det jag skrev? Jag vet inte ens om det här är möjligt rent regelmässigt. Det är kanske inte den bästa taktik jag vet om men det är den enda jag vet som tillåter mig att styra den hysteriska roboten.

Vad tycker ni?

Kommentarer

  • Jag tror lättaste sättet att "styra" en dread med Rage är att blocka LOS till sådant du inte vill att den ska gå emot. För regeln Rage snackar om att du måste gå så långt du kan (eller rättare sagt så fort du kan) emot närmaste synliga fiende. Så skulle du stå i en ring skulle han nog bara gå ett par millimeter om de står runt honom. Den skulle nog inte gå runt.

    Ärligt talat är det nog lika bra att använda Storm Ravens, Drop Pods och andra fordon för att försöka få den att endast vara nära eller se det som den borde försöka komma åt.

  • Du har rätt i det du skriver men jag kom på en annan sak. Om man sätter upp formationen jag beskrev men utelämnar killen längst fram. Då startar man med dreaden längst bak och öppnar upp ett hål fram och på så sätt skapar en tunnel som dreaden måste ta sig igenom. Då kan man skicka honom dit man vill.

  • Listigt måste jag säga Eric. Kanske inte så supereffektivt med tanke på att man får en unit som måste hänga med dreaden hela tiden, men det kan ju funka rätt bra tillsammans.

  • Lättare är nog att helt enkelt sätta in honom i ett flygplan tillsammans med dödskompaniet.

  • edited 17 februari 2011 16:44

    Annars kan man väl använda någon billig enhet (i.e, scouts utan wargear) och använda dem? eller att köra en tom rhino/razorback på den sidan av den som du inte vill att den ska gå mot?

  • Idén var inte tänkt att vara särskilt effektiv utan var bara något jag kom på. Men jag ska testa den så snart jag kan.

  • Har inte en dread typ endast 45* synfält? deploya den så den bara ser det du vill ha in den i... Är iallafall mindre komplicerat:P

  • Vad gör du när 3-4 marines i den "styrande" enheten dör av fiendeeld runda 1?

  • Såvitt jag vet har en dread 90 grader LoS, dock har dess vapen bara 45 grader eftersom de är "hull mounted".

    På samma område så tror jag inte GW ens sagt något om LoS för fordon. Ta t.ex. Pathfinder Devilfishens regel att du får rerolla deep strike dices inom dess LoS.

  • edited 18 februari 2011 06:54

    Kendal: Vapen på fordon kan ha ett område där de kan användas 'arc of sight' som BRB säger och vapen på en walker räknas som 'hull mounted' = 45*. Men man kan inte göra sina figurer omedvetna om sina fiender på annat sätt än någonting blockerar 'true line of sight'. Walkers ser sig omkring är "medvetna" om sin omgivning och hoppas att den stora handen nyttjar dess AV på bästa sätt, vilket i sin tur påverkar var deras 45* skytte kan användas.

    Det är hur jag tolkar det i alla fall(?)

  • : vet inte hur mycket man ska lyssna på dessa

  • Till alla som tyckter att idén är taktiskt korkad; ni har rätt, idén är korkad. Det finns ingen vettig applikation bakom den. Det var mest en teoretisk idé och ett sätt att leka med reglerna. Att tänka utanför de förutbestämda ramarna.

    Om man vill att sin arga robot ska komma till fienden så är det bäst att sätta honom i en drop-pod eller en Stormraven. Själv tycker jag dock att Furioson är bättre DC:n pga AV 13 i fronten. Sätter man en sån i en drop-pod och sedan skjuter ut rök första rundan kommer det vara svårt för motståndaren att ta ut honom, speciellt i kombination med AV 13.

  • Gillar deathcomapny dreaden... 1 mer attack på talons är rätt awesome... Dock så ska man se till att den springer ut ur en storm raven då... Drop poddar du armour 12 ner framför en squad med lite anti tank är den rätt körd

Sign In or Register to comment.