Ljusa Eldar ser solen för första gången på 15 år?

edited 13 februari 2011 05:29 in Warhammer 40k

Varje gång jag flyttar så ser jag den. Lådan med 40k-grejer som följt med varje flytt och som har invånare som vissa har uppåt 20 år på nacken. Det var 15 år sedan jag spelade med mina Eldar sist (en match mot SW; jag vann pga flest vortex grenades), före dess var det ett glapp på uppemot fem år innan man spelade Rogue Trader (jag fick alltid stryk med mina Harlequins mot grannens Dark Angels; han insisterade på att spela på ett pingisbord utan terräng). Nu har jag, som flera gånger förut, plockat upp varenda blyfigur jag äger och dyrkat Jes Goodwins geni och dragit några penseldrag bara för att Eldar är så sjukt trevliga att måla. Men den här gången tänkte jag att de ska få sig en match igen innan de åker ner i lådan igen inför nästa flytt.

Jag sökte av forumet och fann ingen dedikerad Eldar-taktik-tråd, trots att Umeå (som både jag och Stridshammaren är baserade i) lär hysa några rätt hyfsade Eldar-generaler. Gissningsvis för att de är sjukt inaktuella (när var det 5th ed codexen kom? 2008?). Låt därför gärna denna tråd bli en diskussion om Eldar i allmänhet. Men i synnerhet vill jag ha tips på vad jag ska måla upp härnäst för att ha en lista som är hyfsat kompetitiv och ser sexig ut på spelbrädet. Det sistnämnda är egentligen viktigast och bestäms av mig själv, men eftersom min spelerfarenhet grundar sig mest i Rogue Trader (på ett pingisbord) så behöver jag råd på taktik/strategisidan.

Frågor jag vill ha råd i är bland annat (hitta gärna på egna frågor som jag skulle kunna tänkas få och behöva ha råd i):

  • Vilka vapen är det som gäller på walkers numera?
  • Hur många poäng ska man kriga innan Seer Council är realistiskt? Är Seer Council fortfarande värt?
  • Hur många lansar måste man ha?
  • Vilka nya modeller måste jag måla upp allra minst innan jag har en lista som går att slagga med?

Det jag har målat sedan gammalt är: HQ: Jain Zar, Farseer och en hoper Warlocks. Elites: Sex av vardera Warp Spiders, Banshees och Fire Dragons. Troops: 15 guardians och 11 Storm Guardians, en Wave Serpent (twin SL). Fast: En vyper (BL, ShC). Support: 4 Dark Reapers och tre War Walkers (just nu med 1 BL, 3 StC, 2 SL).

Övrigt omålat i lådan (det är det jag har och jag tänker inte handla något nytt om jag inte hittar något som ser sjukt snyggt ut): HQ: En Farseer till och ännu mer Warlocks (jag kör för övrigt svart-gula Ulthwé, innan de började fjomsa med benfärg och blixtar). Elites: 10 Scorpions och 5 Wraithguard. Troops: 30-40 guardians med valfri bestyckning, 5 Scouts. Fast: 4 Jetbikes med Warlock och 10 Hawks. Support: Lorden (BL), mer Dark Reapers.

Diskutera.

Kommentarer

  • Uuhh... Det är väl inte släppt något 5th Ed. Craftworld Eldar codex. Eldar var väl näst (eller tredje) sista 4th codex...?

  • Kul att se klassiska rymd-alver komma tillbaka! Själv har jag byggt om de flesta av mina gamla 2nd ed Eldar till Bloodbowl-lag, men jag känner nostalgin drypa. Har också spelat på pingis-bord, fan vilka goda tider! Tips: Börja spela Necromunda också :)

  • edited 13 februari 2011 03:53

    Välkommen tillbaka!

    Nya Codexformatet är uppdelat lite annorlunda vad gäller enheter. Mitt första tips är att läsa igenom armélistan och bestämma sig för vad som verkar häftigast. Reglerna kan man lära sig genom att spela små slag - tre slag på 1000 poäng borde ge betydligt mer regeltröskande än ett på 2000 och ta kanske en timme längre sammanlagt. :)

    När jag tittar på din lista över gubbar så ser det -väldigt- bra ut.
    *Farseer - bra och stabil supportenhet. Med Warlocks är den en mycket bra enhet. (Ett s.k. Mongocouncil är nästan ett dussin gubbar på Jetbike. Det ger dig inga nya vänner, direkt...) Till fots är de bra, i en Wave Serpent mår de ännu bättre.
    *Guardians - mår bra av att stå i skydd och skjuta Heavy Weapons. Ska de går framåt behöver de egentligen en Avatar som ser till att de står kvar. Warlock med Embolden rekommenderas. De har dessutom bara BS3, så tunga vapen med mer än ett skott brukar vara att föredra.
    *Warp Spiders - numera på Fast Attack, är en helt klart underskattad enhet. Kastar ur sig enorma mängder S6-plugg. Klart jobbig, särskilt med deras extra förflyttning.
    *Banshees och Dragons - två mycket begränsade enheter, men som är mycket bra på just det de gör. Banshees behöver lite hjälp i form av psychic powern Doom för att kunna ta ihjäl Marines så mycket som man vill, och har stora problem med horder. Sex stycken är egentligen för lite, även om Jain Zar hänger med dem. Sex drakar är däremot en mycket trevlig enhet. Sittandes i en Falcon kan de göra massor av skada! De är ett one-hit-wonder, men om man tar ut en Land Raider eller annat farligt äckel är det väl värt det...
    *War Walkers - S6 är det nya svarta! Dubbla Scatter Lasers och enheten är hysteriskt otäck. Med Guide från en Farseer rensar en enhet om tre stycken utan problem bort det mesta - om inte motståndaren slår riktigt bra saves. Det de är riktigt bra på är att tvinga fram "kritiska" saves. Ett save på sergeanten med Fist, eller på den där laserkanonen. Missas det, är hotet borta. Och sen är det såklart rätt najs att slå 24 tärningar för att träffa...
    *Rangers (som Scouts heter numera) eller Pathfinders är en enhet som sitter på ett objektiv i cover och sen är det bra med det. De kanske kan skjuta lite irriterande skott, men uppgiften är allt som oftast att inte dö. I ett slag under BSK 2010 rensade min kompis en hel Eldararmés deployment zone med skytte - förutom de fem Rangermupparna som satt bakom en vägg och höll sitt objektiv.
    *Scorpions - en helt OK enhet. Om de outflankar kan de vara riktigt bra. Rekommenderas att ha en Scorpion's Claw på Exarchen. Bättre än Banshees mot allt utom kanske Marines och Terminators, och med Exarch är de definitivt på par med dem.
    *Jetbikes - objektivtjuvar i sista rundan. Mår bra av att sitta i reserv och gömma sig, kanske hacka på enskilda enheter.
    *Reapers - en sådär bra enhet. Ja, de dödar Marines på avstånd, men andra enheter gör deras jobb bättre.

    Kudos till dig att du spelar med de svartgula Ulthwè. Det var min första armé i 40K. Ah, the memories... :D

    Tips för framtiden: om du tycker att det är kul att spela i 5th Ed rekommenderas en eller ett par tillägg till armén. Fordon är verkligen grejen - och Eldarfordonen är väldigt bra. Wave Serpents är stabila transporter som kan jobba som gunships efter att de lämnat av sin last. Falcons är - med rätt utrustning - mycket bra. Man kan självklart spela footslogger-Eldar, men det blir besvärligt.

    Lycka till!

  • Just jag, jag har ju mera fordon. En och en halv Falcon hade jag i lådan också. Då får den hela bli transport till drakarna, perfekt. Är det någon som har undre halvan av en Falcon till övers? :)

    Länk till en del av det målade och halvmålade jag har grävt upp. Visst var de gamla Dark Reapers SÅ mycket snyggare än de nya??? Speciellt nya Exarchen ser ju grotesk ut.

  • Okej, tillbaka från semestern och ser inga nya tips till stackars mig i tråden.

    Låt mig återknyta till en av de specifika frågorna: antalet lansar. Jag ska ju lira med Ulthwé så kommer att ha ett council på minst 6 man om jag spelar, säg, över 1500 pinnar. Dessutom är jag rätt förtjust i Fire Dragons. Med dessa faktorer borde kravet på antalet lansar sjunka något i den balanserade all-roundlista som jag vill bygga (specialiserade listor med Eldar verkar för lätt;)). Lansar på WW vore enkelt att guida, men dyrt och bräckligt, och jag gillar helt klart idén att spruta ut S6 skott med dem istället. Det känns som WL får en lans, baserat på sin BS4. Kanske en i en enhet Guardians (mina weapons platforms har BL, ShC och StC i nuläget).

    Vad tycker folk om EML? Jag gillar om inte annat idén att kunna pinna med plasma. Jag såg att Lars frontlastade sina fordon med EML och han är väl inte helt oerfaren i sammanhanget?

    @Serpent: Funkar inte Biting Blade hyfsat på en Exarch? Borde kunna slå med skaplig styrka och snabbare än en klo. Klo med S7 auto-dödar ju ändå inte så mycket. Eller är klon för att komplementera enhetens relativa svaghet mot rustning?

  • Klon är för att kunna ta bort rustning. Eftersom han slår på annat initiativ (efter sin squad) finns också möjligheten att träffarna gör extra ont. Och sedan har du väl inget emot att de faktiskt kan hota en stridsvagn eller två.

    Ett council måste komma nära för att hota fordon. Du vill stoppa motståndarens Land Raider eller liknande tidigt, alternativt hindra motståndarens skyttetanks från att skjuta i början av slaget. En WL med Bright Lance och Eldar Missile Launcher är din kille för det. En extra BL på Guardians är bra, tänk på att det är skyttarna du kollar vinkel och räckvidd ifrån, inte plattformen. ;) Angående War Walkers säger jag det igen: Scatter Lasers! Varje modell kickar ur sig åtta stycken S6-plugg! Guards gråter, Marines hukar sig, Taubarn kvider. (En Eldararmé brukar kunna ha 3-4 lansar, det räcker rätt bra i kombination med de övriga vapnen.)

    Jag skulle rekommendera en Avatar, även om det betyder att du måste nyinvestera. Den är ett bra ankare för dina ynkliga Guardians, och kan även veva upp saker i närstrid om den vill.

  • edited 26 februari 2011 05:16

    Sjukt tråkigt att min halvmålade Avatar försvann i näst senaste flytten tillsammans med tre Blood Bowl-lag...

    Kanske bygger om min Serpent till att ha tvillinglansar istället för tvillingscatters. Eller bygger en ny Serpent.

    Det var ingen som satt på ett extra underrede till en generisk Eldar skimmer tank???

  • edited 26 februari 2011 11:09

    Nej, men jag kan nog bidra med två lansar till en ny båt... Och en lucka till underredet.

    Kolla in Bitz Barn, de kan ha ett sprue med underrede. Annars är bitzsajter din kompis i såna här fall.

    BitzBox.uk har följande: http://www.bitzbox.co.uk/product_info.php?cPath=21_30_261&products_id=5784 plus lite annat. Och hyfsat billigt, med tanke på hur lågt pundet står. :)

    Ännu bättre deals på Letthedicedecide : http://www.letthedicedecide.co.uk/category/Warhammer_40K_Bits/Eldar/Wave_Serpent,b.html

  • edited 5 mars 2011 04:22

    Okej, jag kröp så till korset och köpte en ny kropp till Avataren (det är trots allt en helt gudomlig modell) och ett underrede till en ny Serpent som förutom själva flygplanskroppen ska scratchbyggas, liksom sin föregångare. Summa: 76 kr plus några PayPal-pengar som jag måste göra av med i alla fall. Tack för tipsen på sajter, Serpent.

    Ett realistiskt delmål att måla upp torde bli en lista på 1000 pinnar. Något i den här stilen kanske? Mer eller mindre temad mot Ulthwé (Guardians istället för Avengers, men inte tillräckligt med pinnar för ett council).

    HQ:
    Farseer (55), Doom (25), spear (3), RoW (10) = 93

    Troops:
    11 Guardians (88), BL (30), Warlock (25), Embolden (5) = 148
    11 Storm Guardians (88), 2 fusion guns (12), Warlock (25), spear (3), Enhance (15), Wave Serpent (90), twin SL (25) = 258
    3 Jetbike Guardians (66), ShC (10) = 76

    Elites:
    5 Fire Dragons (80), Exarch upgrade (12), fire pike (8) = 100

    Fast:
    Vyper (45), BL (30) = 75

    Support:
    2 War Walkers (60), 2 SL, 2 ShC (40) = 100
    Falcon (115), SL, ShC (25), stones (10) = 150

    1000 pts blankt

  • Ett återuppkommande tema jag har märkt på andra forumsidor ''host''DakkaDakka''host'' är att det ultimata med storm guardians är 2flamers och destructor AKA 3templates xD

  • Ahhh, jag gillar den idén. Visst är Destructor och Heavy Flamer ganska jämförbara?

    Ja, det är ju inte så att Storm Guardians blir ace på CC bara för att man ger dem Enhance, så det är nog bättre att ge dem något som mjukar upp degen innan man knådar den istället. Tanken med truppen ovan var att de skulle ha tre "knäckande" skott på nära håll. Tre templates istället gör dem bra mot horder istället för konserver, kanske passar bättre så? Jag menar, jag har ju fem drakar i en Falcon som konservöppnare redan.

  • Precis =D En heavy flamer har samma stats som en destructor.

  • Scatter Lasers och Shuriken Cannons är kanske lika va det gäller styrka, men vad det gäller räckvidd är de verkligen inte kompisar. Fire Pike på drak-Exarchen är inte direkt nödvändigt. Lite längre räckvidd, men resten av hans enhet vill vara nära...

    Falken tror jag inte kommer behöva sin Shuricannonuppgradering. Hitta andra hål att lägga de poängen i. :)

  • Jag lyckades bara gräva upp fyra drakar plus Exarch till slut, så att ta bort honom är inte diskuterbart, tyvärr. Jag hade gärna kapat 20 poäng. :) Om ingen har en (1) 3rd ed drake att byta bort?

    Shuricannon på Falcons rekommenderas varmt av ostexperterna på Warseer och DakkaDakka, jag antar att de menar att man parkerar skimmern efter att man lastat ur trupperna och därför blåser på med allt man har. Men det är inget jag prioriterar eftersom jag faktiskt har båda plastbitarna för twin catapults och cannon, och tycker det verkar lite tveksamt i alla fall att parkera skimmers.

    Jag tyckte det blev fint i listan med en skvadron walkers på 100 pts jämnt. Jag antar att de kommer att få omgruppera en del och då får de ju bara skjuta en bössa iaf. Sedan är det ju det faktum att jag inte har fyra stycken scatter lasers i "rätt" utförande (triangelform istället för gatling). Så det skulle vara att byta in en Starcannon och/eller en EML eller liknande?

  • Walkers får ju alltid skjuta två vapen, även om de rört sig.

    Och jag har nog två triangelscatters om du är spekulant...

  • Spekulerar. Vad ska du ha för dem då i termer av silver, bly eller plast?

  • Plast är den gemensamma valutan.

    Jag gillar vanliga Space Marine-ben, samt möjligen Jump Packs. Eller vargpälsar eller nåt annat gojsigt. Storm Shields från Wolf Guard-lådan eller Maraudersköldar är också fina bytesvaror. :)

  • Bitz från 80/90-tal finnes, har i princip inte köpt något sedan dess... :)

  • Aja, jag kan skänka dem för den goda sakens skull...

  • Välsigne dig, Serpent! Jag kan ju ta med bitz boxen i alla fall till nästa modellbytardag för fritt plock...

    Klockan tickar nu ner. Jag kommer återigen att flytta, preliminärt 1:a maj! Tills dess ska ovanstående lista på 1000 points (plus minus lite wargear, dvs inga bamseändringar) vara pimpade och mattlackade. Eftersom det mesta redan är gjort under 90- och 00-talet så återstår detta:
    Storm guardians (HL, detail, bas, lack)
    Warlock med spjut (allt)
    Jetbikes (allt)
    Walkers (uppdatera med nya, målade vapen, basa, lacka)
    Falcon (allt)

Sign In or Register to comment.