Tyranid tips och trix

edited 8 februari 2011 17:46 in Warhammer 40k

Tjo i trosan folket

Sitter och bläddrar mig igenom det där internet och filisoferar lite kring Tyranider. Både att spela själv och att möta dom. Har ingen erfarenhet alls av dom (förrutom 2 förluster mot dom från tidigare codex)

Vad är det som är gångbart i en Tyranid arme? Vad är absolut crap? Förklara gärna varför också inte bara "dom suger!!! Läste det på internet"

Sen så vad är bra när man möter dom? Anti tyranid dvs. Thanx folks

«1

Kommentarer

  • edited 8 februari 2011 23:33

    -Lås deras zoanthroper i melée så de inte kan bekanta sig med dina tanks.

    • Om du ska in i närstrid med monstrous creatures så se till att du kan döda den innan den slår tillbaka ("host"mephiston"host")...Fexar har super långt initiative.

    • Antingen Så undviker du tyranidernas deathstar(swarm lord med guards tex) eller så ser du till att din deathstar enhet är elakare (bra exempel på detta är en tia deathcompany med lemartes),

    • missile launchers... bästa + lättaste sättet att sänka många stora saker med krakmissile. Fragmissile är bra för att röja upp de små.

    • någon form av psychic hood kan vara nice att ha...

    • Target prio : monstrous creatures inom 12 tum(The bigger the better)>saker med vingar/abnormalt stora huvuden>saker som skjuter från bakom en terrängbit>allt som slutar på gaunt. (target prion beror lite på vad du spelar...vad du kan se och vad du har för vapen... tex genestealers kommer högt på listan för space marine)

    • fråga alltid tyranid spelaren "har du någon konstig enhet jag borde veta om?"... typ ymgral genestealers

    Tror att många irriterar sig på det nya codexet... De har samma problem som jag har i min dark eldar armé: Man vill ha 1 av varje elite choice... Trygoner har jag fått för mig är bra...Men overpriced(med rätt vapen är de lätta att döda). Syanpsen ger inte eternal warrior längre... så en demolisher kan 1shota din dyra tyranid warrior brood. Det samma gäller HQ som för trygoner... de stora killarna är rätt dyra + rätt sega.

    Spelar inte tyranider... och har bara kollat igenom deras codex ett fåtal gånger. tycker det är en cool armé... men inget man tänker "åh nej" när man möter dem.

    Och nya dark eldar är verkligen tyranidernas bane om jag förstått det rätt (poison vapen, hög initiative samt 20 + lances på 2000p)

    Hope this helped

  • Tackar tackar i massor. Som det verkar på det du skriver så ja skjut på det största du ser och ta hand om småkrypen när dom kommer fram more or less?

    Har suttit och skrivit ihop och tänkt ut listor/sätt att spela tyraniderna för egen del men som vi alla vet så theoryhammer och att verkligen spela spelet brukar ju ha en tendens att skilja sig åt avsevärt :p

    Det första jag tänkte på när Dark Eldar kom va precis det du säger. Poison vapen på mer eller mindre allt, högt initiativ och allmänt bara nasty stuff.

    Någon erfarenhet/hört folk lirat med 2-3 tervigoner och massor med termaganter? Dvs en hordernas hordlista. Något som funkar i längden?

    tackar återigen. Target prio tankarna ska jag absolut ta med mig och förhoppningsvis få testa mig fram till snart vart landet lutar.

  • På forum snackar man mycket om wound-allocation tricks. Möter man tyranids tycker jag att man ska vara beredd på lite tvivelaktig regelutnyttjning.

  • Beroende på hur greyknights boken blir kan den bli elak mot tyranids den med(force weapons, ignorerar inv-saves för att mörda zoanthropes, elaka flamers på deepstrikande marines som skjuter bra + kan sköta sig i melée)... But who can tell

  • Warriors: Hur använder folk dom bäst? Mycket gnäll tyckte jag mig höra precis när codexet MEN...

    Gargoyls: Användningsområde. Plus/minus?

    Mawloc: Samma som med gargoyls.

    Spill it folks :D

  • Av egen erfarenhet är Warriors väldigt mjuka. Visst har de 3 wounds men har endast ett 4+ save. De har lite spännande skytte men det är väl allt. Tycker man kan ta Genestealers med poison om man vill ha närstrids trupper.

    En vän till mig har testa Mawloc på mig, spelar själv blods änglar, och den kändes inte jätte farlig. Den ger tyranid spelaren en stor blast s6 ap2 och möjligheten att gräva upp och ner sig känns väldigt osäkert då den kan scattra. Ett bättre heavy support val är trygonen som har 7 attacker på chargen med s6 och re-roll to hit. Den är mer än kapabel att muncha upp trupper som fordon.

  • På forum snackar man mycket om wound-allocation tricks. Möter man tyranids tycker jag att man ska vara beredd på lite tvivelaktig regelutnyttjning.

    Gör dom? Vilka forum då? Nidsen kan inte leka wound-allocation i närheten av vad Nobs eller Space Marines kan göra. Det var i 4th ed codexen som man kunde göra det, med Tyranid Warriors. I nya codexen måste alla utom en modell i Warriors ha samma upgrades.

  • Överlag är väl idén med Tyranider att ha en enhet som skjuter så hårt att det skvätter om det (elitenheten, heter Guards?), och sedan lasta ut så många Gaunts ur Tervigonerna att fienden kräks. Lägg till lite droppande snorsporer med Zoanthropes som äter allt pansar till frukost (om det inte finns en anti-trolleripryl i närheten) och en enhet eller två som kan ignorera armour saves (Tyranter, etc.)

    Eventuella små enheter med Gaunts campar på ett hemmaobjektiv.

    Nackdelen med Warriors och Tervigons är att de inte direkt gillar S8-vapen. Men Warriors brukar inte ha några problem med att hitta cover.

    Gargoyles kan möjligen användas till att screena en flygande Tyrant, efter vad jag hört.

  • @NIB: Man talar om till exempel Fex-star, en formation med två Tyranid Primes (independent characters) och två Carnifexes bakom en gaunt-skärm. Primes får effektivt T6 mot shooting pga Carnifexes och Fexarna får i sin tur cover-saves pga Primes. Det är typ sånna grejer som jag läst om.

  • Tackar tackar boys för tips och visdomsorden. Nu till nästa fråga: Trygon eller Trygon Prime? Hur spelar men bäst med dom? (Lutar åt en lista med 80 småkryp och 6-8 monsterous creatures)

  • Absolut en prime! Mer synapse åt svärmen, för en inte alltför kostsam poängsumma. Att den dessutom får en häftigare bössa gör ju inte saken sämre. Har inte testkört min egen ännu, men jag räknar med att komma grävande upp mitt i fiendens deployment och eventuellt skicka lite småkritter in på plan via hålet i ett senare skede.

  • En prime ger väl shadow of the warp? Bra mot psykers!

  • Där sa ni något Brager och Kendal. Anti psyker historia och just tunnelgrejen där kan ju va kul å leka med. Räknade med att jag kommer ha 3-4 "shadow of the warp" modeller på planen så boooorde ju kunna klara sig rätt ok när det gäller dom där odrägliga psyker-huvud-sprakarna.

    nä kaffe och klura vidare på mer frågor och tankar :D

  • edited 14 februari 2011 01:33

    Annars kan du ju alltid slänga in en deathleaper som sänker ld på en modell ( psyker? ) med d3.

    Sen är det bara att dyka upp i närheten av dem med shadow of the warp. :)

  • Problemet med Deathleaper för mig är att han tar upp ett Elite-choice, där jag helre vill ha Hive Guard eller Venomthropes eller Zoanthropes.

  • Erfarenhetsmässigt så är tyvärr inte deathleaper värd poängen. Specialreglerna har lite för kort räckvidd för att vara riktigt effektiva. Den är framför allt ett terrorvapen tänkt att få motståndaren att göra dumma manövrer, hellre än att faktiskt göra något själv. Då kan man isåfall lika gärna ta en vanlig Lictor och spara poängen till andra saker. Minuset på Ld är skoj, men med min tur med tärningar så blir det ju aldrig mer än -1.

  • Jag ser ut att ha Elite slots över (kommer troligen bara köra med en 3a Hive guards och en Zoantroph) så plats finns. Poängen är en annan femma däremot. 160 pts eller vad kostar han? jag totalchansar då jag har codexet hemma.

    Kan ta den frågan då också: Vad e spelskillnaden vanlig lictor och deathleaper? Pros and cons folks :D

  • Jag gillar deathleaper, OM man har ett elite över. Spelade med honom förrförra fanatic. Han sabbar för psykers, som är väldigt vanliga. testa och se hur mephiston klarar sig inom shadow of the warp med ld 8...

    Sedan så dyker han upp vid en objektiv-hållar grupp och sabbar, typ en 5a rangers/tacticals etc. Sedan om motsåndaren flyttar folk dit, så kan han hoppa iväg till ett nytt objektiv eller försvinna och rädda killpoint.

    Han kanske inte dödar sin points-worth, men han är bra att ha för objektiv för den snillrike. :)

    WS 9 så motståndaren träffar 5or ofta, sen rendar han på 5or med en extra attack jämfört med en lictor

  • aaaah låter som en modell i min stil det där. Gillar lite sneaky stuff sådär som kan gå lite åt båda hållen. Just hoppa lite fram och tillbaka hit å dit gillas också. Han ska helt klart testas thats for sure. Ska skrapa ihop poäng till mr Leaper först bara :p

  • Inte att glömma är att Deathleapern kan plocka fordon med sin skytte attack. S6 rending kan göra en del skada på en russ eller pred bakifrån.

  • ju mer jag läser om herr Deathleaper så vill jag ju köra med honom. Fan så roligt inslag. ok lite väl pricy sådär men ändå. Gillar hela konceptet. Sweet stuff!

    Börjar luta åt att listan kommer se ut såhär (roughly)

    HQ Parasite of Motrex

    ELITE 3 Hive guards

    Deathleaper

    Zoantrhope

    TROOP 20 Termagaunts

    20 Termagaunts

    Tervigon

    Tervigon

    10 Genestealers

    FAST 20 Gargoyles

    HEAVY

    Trygon Prime

    2 x Carnifex

    Däer har ni ett ungefär vad jag tänkt mig i armeväg. Inte räknat på poängen men ska va någotsånär rätt med lite kit här ¨å där så. Tankar? tycke? sågning? ros? smekningar?

  • Skulle gärna höra om hur du tänker dela upp armén. Jag antar att några Gants ska bilda mur framför Genestealers och Gargoyles kanske kan ge visst skydd till Carnifexarna...

  • Gargoylerna som sköld först och bara rusa frammåt, eventuellt med Feel no pain från en Tervigon första rundan. Genestealers kommer nog utflankandes.

    Termaganterna sprider jag ut lite fint kring Tervigonerna (innom 6"). Sen.. tja.. börjar så ha ha..

  • Vad har du för vapen på fexarna? Vad jag har märkt är att fexar med närstridsvapen fungerar ganska dåligt tyvärr, har inte testat med skjutvapen men dom kan väl knappast bli sämre med det. En tanke kanske?

  • Ahaa.. jag har dubbla scyting talons (stavning!) och adrenal glands på dom. Billiga och bra. Vad är det som inte funkar med dom som närstridare? Va lite sugen på att köra pang pang på dom MEN blev lite dyrt i poäng bara haha

  • Oftast dör dom innan dom kommer fram då dom inte är snabbast i världen, dessutom så tål dom för lite med tanke på deras kostnad. Har dock bara kört 5-6 matcher med fexar i armén så det kan vara värt att testa med närstrid och se om du får det att funka.

  • Får testa mig fram även där. Tänkte försöka få igenom Feel no pain på dom också så dom och gargoylerna har FNP första rundan.. OM det går dvs

    Prövat lira något med 2x skyttefexar då mr Termos? Vad för skytte har du på dom å så?

  • En intressant poängmäsig grej är att ge Gargoyles toxin sacs. Helt plötsligt blir de en närstridsenhet som faktiskt kan göra lite nytta, utan att kosta fläsk.

  • Bara kört närstrid innan jag gav upp, det var bara nyligen idén kom till mig genom en kompis som var sugen på att testa skjutefexar. Hans idé var en 2:a med dubbla devourer fexar, 24 st str 6 skott med re-rolla missar.

  • Termos: Den iden jag filade lite på också sådär när du tipsade om skytte fexar. Menar dom är ju inte direkt helt hjälplösa i närstrid heller OM dom kommer dit så. Tål att sugas på helt klart

    Brager: Va inne på samma ide jag med men iom dom ska va skytte och screen bara så får jag hålla poängen nere lite.

    Mer tips folket!!!!

Sign In or Register to comment.