Måla på blått på större ytor

edited 5 februari 2011 11:54 in Figurmålning etc

Jag kämpar med mina orker. Deathskull klan är det som gäller och med det medför ju en hel del blått. Det blir mest åt det ultramarina hållet och på små ytor går det lätt. Men nu har jag en del fordon som är lite gigantiska, typ lootad monolith och sånt med stora ytor.

Så, jag köpte för en tid sedan Army Painters Navy Blue spray för att komma undan arbetet att grundmåla dem för hand. Det är dock svårt att få det att inte bli flammigt ändå eftersom det är en annan blånyans än ultramarine. Det återstår fortfarande för mig att pröva med en större pensel. Men, ni som är proffs på detta, är bästa tekniken att helt enkelt att måla flera utspädda lager och är vatten det bästa eller någon annan vätska?

Eller ska jag helt enkelt skita i blåsprejen?

Kommentarer

  • Mitt stalltips för grundmålning på fordon är att använda en airbrush. Då slipper du använda någon annan nyans och det går väldigt snabbt och blir snyggt. Det enklaste formatet är GW's spraygun. Med en dyrare går det dock göra ännu mer. Jag tror att ungefär 80% av allt arbete det jag gör på fordon nuförtiden är airbrush även om de sista 20% är viktiga. Brukade hata att måla fordon men nu är det bara roligt! :)

  • Kan bara instämma med Sven. Airbrush is the shit! =D

  • Jo, det lutar åt det väldigt mycket. Börjar bli less på att vara missnöjd...

    Då ska man bara hitta en vettig kompressor som inte väsnas över hela hyreshuset. :p

    Tack för tipset iaf! Jag känner ingen prestige i att försöka måla allt för hand. ;)

  • Det finns kompressor från Hymair på diverse Jula/ClasOhlson/Biltema-liknande försäljningsställen, som är specifik för airbrush, både till ljudnivå och lufttryck. Bara att leta igenom deras sortiment och välja det som passar dig bäst i så fall. Rekommenderar även att du införskaffar en airbrush som har steglöst flöde. Lite mer avancerat, men så värt investeringen!... och behöver absolut inte vara väldigt mycket dyrare, för när det kommer till airbrush kan de kosta riktigt mycket!

    Har själv en sån här: http://www.jula.se/minikompressor-125313 ... och en sån här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152359951 Tycker båda är bra. Men kika runt och välj själv det du tror på.

Sign In or Register to comment.