Imperial Fists

edited 27 januari 2011 17:33 in Warhammer 40k

Här är den lista som jag kör med just nu och undrar om de finns några saker som inte är lika genomtänkt som jag tycker att de är. Vill dvs ha synpunkter på saker jag kan förändra/förbättra samt kanske lite tactic jag kan använda.

Lysander

5x Assault terminators med Thunderhammer/Stormshield, Landraider Reedemer med Multi Melta

5x Termitators

Ironclad Dreadnougt med 2x flamers och assault lanchers, Drop pod

10x Space Marines med Flamer/Heavy bolter, Rhino med xtra armour

10x Space Marines med Meltagun/Multi Melta, Rhino med xtra armour

5x Space Marines 1x boltpistol/cc weapon, Razorback med Heavy bolter och xtra armour

3x vindicators

Kommentarer

  • Glömde säga att de landar på precis 2000p.

  • Kanske bara är jag som slår som en kratta (eller motståndaren som har otäck tur) men erfarenhet av Terminators är väl inte alltför bra. Om de inte scattrar iväg dit de inte gör någon nytta så lyckas de ta en plasmakanon i ansiktet första rundan de deep-strikear in (2+ för wound, ingen AS utan bara 5+ inv och en small blast täcker alla i en deep-strike formation runt en gubbe...) Då har helt plötsligt ganska mycket poäng försvunnit. Mitt tips är istället att deep-strikea dina assault termies (3+ inv är inte alltför illa.) och köra dina vanliga i en Land Raider.

    Sen att jag aldrig sett någon utanför apocalypse spela med tre vindicators är en helt annan sak, men när jag tänker på det kanske det ändå inte är så dumt. :D

    Nu kanske du inte ska ta mina ord på alltför stort allvar då min erfarenhet av faktiskt spelande i den 5e editionen är väldigt bristfällig. hehe.

    Kan också tillägga att Lysander är STENHÅRD. Men, för att ge honom lite extra krydda kan du sätta en apothecary med honom, dvs en Command Squad. Den ger honom, förutom 2+ Armour Save och 3+ inv, Feel no Pain vilket jag skulle säga skulle ge vad som helst en match.

    Också, härligt att se någon annan som gett sig på gulsmurfarna. skakar hand

  • Har inte bestämt vart Lysander ska vara än. Han vill in i närstrid och de får han om han är med mina assault terminator men jag får inte använda hans bolter drill regel vilket är synd. Varför jag inte vill deep strikea in assault termisarna är för att de inte får assaulta samma runda. De andra kan i alla fall skjuta. En vindicator hade varit för lite, två är även de på gränsen. Men har jag tre så måste motståndaren antingen försöka ta död på dem eller hålla sig undan. Och tre stycken täcker upp större delen av planen även om de endast når 24.

    Skulle vara bra med en apothecary men problemet är mina poäng. Jag måste då ta bort något och jag vet inte riktigt vad. Skulle vara den andra uniten med termiators men de har än så länge gjort sig förtjänt av sina poäng.

  • Ser ut som en stabillista med en del punch i =)

    Droken man ska alltid runna med termisarna när dom deep strikar så att dom inte sväljs av plasmacannoner ;)

  • edited 27 januari 2011 20:50

    Deepstrikande shooty terminators fungerar helt ok... eftersom du inte precis behöver vara nära det du ska skjuta på (24 tum) så kan du deepstrika säkert. Våga sätt dem iallafall delvis i terräng för coversaves... 2-3 dangerous terrain tests är värt det för att få 4+ cover save ( iallafall om man har massor med shooty termies som i deathwing)

    Ha dina assault termies i raidern...deepstrikar du dem kommer de få smaka på en massa shooting of sen en charge (iaf det som hände i alla mina deathwing matcher tills jag plocka in en raider)

    3 stycken vindicators är riktigt elakt mot allt man möter...

    Dock saknar jag en del anti-tank vapen(shooty)...Du har bara 1 raider(machine spirit melta) samt en marine squad som är bra på att döda tanks. Vindicatorer är bara någorlunda till att döda tanks (1 skott endast dock...) och du vill ha dem till att skjuta det som finns inuti tanksen. Du har en bra mängd saker som kan mosa tanks i melée... Men de flesta armér jag spelat mot iallafall är mer eller mindre helt i fordon(så när du väl krossat detdär elaka deathcompaniets rhino med lysander så får han chargen på sig istället för att ha kunnat charga dem).

    Sen så skulle jag personligen aldrig göra en arme utan någon for av psychic defence... det finns så många elaka psykers i 40k nuförtiden som du vill sätta stopp för... Mephiston, Nial samt alla farseers är de jag tänker framför allt på

    Sen tycker jag du ska sätta lysander bland dina shooty termies... de blir glada av en snubbe som kan ta ap2 hits på sig + att de kan slåss i melée de med, s8 armour ignore attacker är rätt otäcka(hans närstrids egenskaper går inte till spillo)...sen finns det inget bättre än reroll to hit:P

    Det är nog bara jag som tycker detta men...jag hatar heavy bolters... Sätt en flamer på din razorback eftersom marines i den vill in i närstrid:P

    annars tycker jag att din lista verkligen skriker : Imperial fists och de flesta av mina förslag skulle nog förstöra den känslan..

    Sorry för min wall of text:P...hoppas det hjälpte: > Och om du bor i umeå och har lust att möta blood angels, säg till:P

  • edited 28 januari 2011 00:22

    Madmek: Ah. Där ser man vad min brist på erfarenhet slutar med. :p

    Om du känner för att möta någon annan son lirar "Gulsmurf" så är det bara att säga till också. ^^

  • Jag hade sparat ihop till en CML till dina shooty terminators. Personligen hade jag plockat extra armour.

    Över lag ser den riktigt stabil ut. Gillar ditt tankesätt med tre vindicators. Jag hade haft svårt med just tre då det är oerhört mycket jobbigare att ta bort än 2...

  • Vindicator behöver bara ett skott för att förstöra en tank. S10 + högsta av 2d6 för att penetrera är ganska bra tycker jag. Även om man halverar styrkan så borde man klara av de mesta.

    Mina terminators har än så länge klarat sig bra. Man får helt enkelt vara lite vågad när de gäller vart man ska deep strikea dem.

    har nu mött necrons 5 gånger med den här listan och vunnit alla fem. Jag vet att de kanske inte säger så mycket men jag har tex aldrig haft problem med monolithen tack vare mina vindicators. Lysander är inte så dålig han heller på att ta kål på fordon.

  • Jo det är bra... men säg att du möter orker med coversave på allt? då är ett S10 genast väldigt lite... eller Dark eldar flicker field... eller camo nets på guardet... eller flat out moves på eldar skimmers... Smoke launchers... sen har tau nått liknande... Eller bara helt enkelt ha bra placering på sina tanks.

    De gånger jag spelat med vindicatorer (Både min chaos lista samt mina blood angels) så har det inte varit pålitliga fordons knäckare

  • Pålitliga är de inte men de klarar av de. Och har man någon form av cover save så får man ju de mot de flesta vapnen. Men man passar sig i alla fall för dem de har jag lärt mig. Fordon får jag helt enkelt förstöra med mina meltaguns och närstrids enheter som assault terminators och dreadnoughten.

  • Har tagit bort xtra armour ifrån rhinosarna för jag tyckte att de inte behövdes längre de ger mig i slutändan 50p att lägga på något annat. Jag funderar på att sätta lascannons på Razorbacken för att få lite mer tankdödarvapen. De sitter 5 spacemarines i den så de är ingen assault enhet precis. Så jag tyckte att de kunde få ligga lite lågt och försöka ta ut lite större saker för att sen claima ett objectiv om de skulle behövas. resterande 15p får jag väll lägga på en hunter killer missile eller liknande. För de är tyvärr 1 poäng för lite för en marine.

    Lysander

    5x Assault terminators med Thunderhammer/Stormshield, Landraider Reedemer med Multi Melta och xtra armour

    5x Termitators

    Ironclad Dreadnougt med 1x Heavy flamer, 1x Melta gun och assault lanchers, Drop pod

    10x Space Marines med Flamer/Heavy bolter (kan bli en missile launcher i stället), Rhino

    10x Space Marines med Meltagun/Multi Melta, Rhino

    5x Space Marines 1x boltpistol/cc weapon, Razorback med Twin linked lascannon

    3x vindicators

  • Jag tycker att tre Vindis är lite overkill. De är otäcka, visst (mina Dundervargar skulle fan ställa sig i ett hörn av slagfältet och gny om de mötte dem), men ett par laserkanoner senare är de inte så kaxiga. Och det är inte så svårt att plocka en i rundan mot sidorustning. Jag skulle nog sikta på antingen en rasselPred eller kanske en Whirlwind? Visst, den senare är ganska mjäkig i jämförelse, men kan definitivt vara ett hot mot Orker och IG-squads i skog...

    Borde inte dina fem vanliga termosar ha något häftigt vapen? Kanske en Heavy Flamer i alla fall?

  • Problemet är poäng. ligger precis på 2000p med den lista jag har nu och jag vet inte vad jag ska ta bort för att få råd med roliga prylar till termitarorena.

    Varför tre vindicators är lite fluffskäl och så för att 1 eller 2 är för lätt att handskas med. Predator är lika lätt att plocka som en vindicator och eftersom jag nu får röra mig 6 tum och ändå skjuta så fungerar de väldigt bra med tre. Och sen är de så att motspekaren lägger en hel runda på att skjuta på dem så betyder de att mina andra enheter kan röra sig fritt på planen. Kan jag dessutom ställa en i cover och använda Lysanders bolster defence så har den en 3+ cover save. De är möjigt att jag kommer att byta ut en mot en predator någon gång men inte som de ser ut nu. De har hitintills inte svikit mig.

  • Något som jag märkt fungerat väldigt bra ihop är i min Crimson fist arme, är lysander tillsammans med sternguards, då blir bolter drillen ännu lite smaskigare. Släng in pedro kantor också så är dom scoring på det.

  • Har en Crimson Fist armé med Pedror Kantor och 20 sternguards på g så de kanske skulle vara något.

  • absolut, iom att det är samma märke på båda två är det bara att måla som man vill, gul pedro eller blå lysander.

  • 3 vindicators är ju jätteroligt (iaf för dig). bränn 12" med alla första runden och smoke så blir det kalas runda 2, pajkalas :)

  • edited 15 februari 2011 08:43

    Har funderat på lite ändringar till armén. Jag tror att jag skulle behöva lite saker som rör sig snabbt och kan ta ut fordon.

    Lysander

    5x Assault terminators med Thunderhammer/Stormshield, Landraider Reedemer med Multi Melta och xtra armour

    5x Termitators 1x chainfist 1x Heavy flamer

    Ironclad Dreadnougt med 1x Heavy flamer, 1x Melta gun och assault lanchers, Drop pod

    10x Space Marines med Flamer/Heavy bolter (kan bli en missile launcher i stället), Rhino

    10x Space Marines med Meltagun/Multi Melta, Rhino

    2x land speeders. 1x Typhon 1x Heavy bolter 1x Heavy flamer 1x Multi melta

    3x vindicators

    Landar igen på 2000p och jag tror att jag har lite mer som kan ta ut jobbiga fordon. Nackdelen är att jag blir 5 marines och en lascannon razorback kortare.

  • edited 15 februari 2011 10:16

    Kom ihåg att du behöver bara hålla ett objektiv, contesta resten. Så dina nuvarande scoring units blir nog bra. Skulle nog byta ut heavy boltern mot en missile launcher.

  • De har ja gjort men inte ändrat de i listan.

  • Tokhård. Land Raider och tre Vindicators. Jaysis!

    Möter jag den här listan kommer jag nog gråta om jag inte går först och lyckas med typ allt i runda ett...

Sign In or Register to comment.