Kampanj - In progress!

edited 11 januari 2011 16:39 in Warhammer 40k

Tjenare!

Kändes lite konstigt att starta en ny tråd när jag nyss gjort en men jag kände (och blev uppmuntrad av Malcolm och Victor) till att dela med mig av min kampanj för 40k som jag skrivit ihop under raster/fritid som inte spenderats till målning. Vill gärna ha synpunkter på hur den utspelar sig, och gärna någon åsikt om det finns något som kan förbättras.

Jag kommer ta till mig av kritiken (om den är positiv! D=) och så kommer den reviderade versionen spelas under ett antal månader under 2011.

Snabb resumé av hur den ser ut, om den är TL;DR:

Uppdrag 1: Capture and Control, 500 poäng var.

Uppdrag 2: Capture and Control, 1000 poäng var.

Uppdrag 3: Ett ganska awesome (imo) scenario då man ska hålla ett objective i mitten av spelbrädet i två rundor, 1000 poäng var.

Uppdrag 4: Också ett ganska awesome uppdrag som funkar på samma sätt som 3'an. 1500 poäng var.

Uppdrag 5: Cityfight; Försvararen ska hålla eller contesta 51% av byggnaderna i staden i mitten för att vinna.

Uppdrag 6: Standard Capture and Control, 2000 poäng Cityfight.

Uppdrag 7: Tunnelstrid, med uttejpade korridorer (Om någon har ett par Anphelion Bases att låna ut så vore det underbart. :D) Seize Ground, 1000 poäng per person.

Uppdrag 8: Apocalypse! 5000 poäng av ohejdat awesomeness där inga regler sätter gränser för vad du faktiskt får ha på planen. Lär vara fint med två/tre Baneblades, en Warhound, en Hierophant och två Pylons med tillhörande awesome fotsoldater/tanks. Annihilation, den sida som sist har gubbar på planen vinner!

Alla uppdrag utom uppdrag 8 spelas över en dag, och uppdrag 8 lär spelas under sommarlovet någon gång.

Det kommer också att tas bilder. :D

Känner ni för att läsa hela kampanjbeskrivningen finns den utlagd på Scribd här. Och dela gärna med er av era synpunkter.

Vi som kommer spela är:
Anton Eklund (Necrons)
Victor Bergenholtz (Imperial Guard)
Alexander Lejon (Space Marines)
Malcolm Evefors (Tyranids)

Så lagen blir väl Tyranids+Necrons vs SM'n IG.

Som sagt så uppskattar jag om ni läser hela och ger era synpunkter, den kan behöva ses över av en erfaren spelare för att bli spelbar. ^^

«1

Kommentarer

  • Kul initsiativ har snabb kikat lite på första scenariot gillar att ni fluffar till det. Förslag på tunnel terräng är att använda överblivna bitar av walkways från cityfight terrängen eller kanske balsaträ som målas i gråt skulle kunna funka det med är ni seriösa och vissar lite talang i terräng bygge så tror jag nog att fusk har en del grejer ni kan låna. vill ni ha hjälp med att lägga upp foton är det bara säga till. lycka till //wille

  • För tunnelstrid skulle jag rekommendera Space Hulk om det finns att tillgå. Har själv testat det och kan varmt rekommendera detta. Rörde sig om ett scenario med en Ordo Xenos Inquisitor och ett Killteam med understöd av Inquisition Stormtroopers som jagade Genestealers i kloakerna. Dödligt men kul...

    Dock blev jag inte klok på antalet scenarion. Du har listat 7 i tråden här ovan, men det är 8 på Scribd.

  • Låter som en rätt bra idé, så länge alla inte tar och ostar ut totalt på apocalypsestriden alltså ^^

  • herr_nilzzon: Såja, ändrat så att det inte är lika förvirrande längre. Hade blandat ihop scenario 6 och 7 och det blev en typ fusion som skrevs här. ^^ Tack för att du påpekade det. =)

  • på uppdrag 7 ska det va 100p eller 1000p det står nämligen olika här och på orginalet :p

  • Fu Viktor! :D Fixat iaf. :)

  • Heftig ide

    Blå eller råsa isoleeringsfrigolit borde va ganska lätt att skära till tunnelväggara.

  • Jag hoppas ni spelar på fusk så att man kan kika på.

    (få tag på space hulk korridorer är nog inte det lättaste)

  • edited 4 januari 2011 20:24

    MadMek skrev:
    (få tag på space hulk korridorer är nog inte det lättaste)

    ... men har inte alla minst en Space Hulk-edition i garderoben? Kanske bara jag som är för gammal i gamet som har både 1st och 3rd Ed... ^^

  • Stc O_o.

    Kul med en kampanj, har själv suttit och snickrat på en kartbaserad apokalyps kampanj med specialregler och olika val. (Varför inte slå ut fiendens motor pol med ett kill team :P ,typ)

    Hoppas ni har skoj!

  • skoj ska vi ha! och jag tror att nästan alla delar kommer spelas på fusk kanske inte apocalyps matchen eftersom den kommer ta en hel helg :p

  • 5000 pts en hel helg?

    Tror jag inte, om inte ni är slö det vill säga :P

  • Fast det kan väl lika gärna vara 5000p per spelare... och då är det 10k per sida.

  • 5000p per spelare... 20000p totalt så det lär ta ett tag

  • True, tänkte fel.

    Och ni kanske inte har supermycket super heavies. Ok låt gå, och det är nog lika bra att ha en hel helg iallafall.

    Även om ni blir klar låbgt tidigare så kan ni sitta och slöa och snacka skit en stund. Beroende på vars ni bor så bborde det inte alls vara nåt problem med att köra på föreningen.

  • när vi lirade 30k+ apokalyps tog det tolv timmar så nog klarar ni 5000 pts på en lördag

  • Aha, okej ^^ Kan vara bra att veta! Hur många var ni då?

    Fast det blir ju totalt 20k.

    Då är datumet satt för första delen av kampanjen!

    Måndagen den tionde kommer "Engagement One" att spelas!

  • vet någon om det kommer vara någon på fusk imorgon vid 13.00? vore inte så kul att komma dit och upptäcka att det är låst :p

  • edited 10 januari 2011 04:22

    det kommer va öppet inga problem

  • Då var första delen spelad!!

    Kommer att lägga upp en battle report senare, men kan redan nu säga att Imperiet tog hem vinsten och gjorde soppa (burksoppa, hehe.) av järnskeletten och deras äckliga alienpolare. ;)

    Vill även rikta ett stort tack till den vänliga själen som bjöd oss på bakelser! :o Du får gärna skriva vad du heter så jag vet det i framtiden. ^^

  • edited 11 januari 2011 10:58

    Ställning efter första rundan:

    Necron Warriors - Gauss Flayer - Assault Marines - 2 dör.
    Genestealer - Charge - Combat Squad 4 - 3 dör.
    Necron Destroyer - Gauss Cannon - Combat Squad 3 - 2 dör.
    Necron Warriors - Gauss Flayer - Combat Squad 1 - 4 dör.
    Gaunts - Fleshborer - Guardsmen - 1 dör.
    Guardsmen - Lasgun - Gaunts - 3 dör.
    Marines + Guardsmen - Lasgun, Boltgun, Flamer - Shrikes - 1 dör.
    Assault Marines - Charge - Destroyer - 2 dör - 1 spawnar av We'll be back!

    Ställning efter andra rundan:

    Genestealers - Charge - Combat Squad 4 - Squad destroyed.
    Shrikes - Charge - Assault Marines - Squad destroyed.
    Necron Warriors - Gauss Flayer - Combat Squad 1 - 4 dör.
    Combat Squad 2 - Plasma Cannon - Necron Warriors - 5 dör.
    Combat Squad 1 - Flamer - Necron Warriors - 2 dör - 1 spawnar av We'll be back!
    Guardsmen Veterans - Lasgun - 4 necron warriors - 2 spawnar av We'll be back!
    Guardsmen - Lasgun - 1 necron warrior.
    Land Speeder - Heavy Bolter - 1 termagaunt.
    Guardsmen - Lasgun - 4 termagaunts.

    Ställning efter runda 3:

    Genestealers - Charge - Combat Squad 2 och 3 - 5 marines dör.
    Necron Warriors - Gauss Flayer - Combat Squad 1 - Squad destroyed.
    Guardsmen - Charge - Genestealers - 6 dör - Dödade i en sweeping advance.

    Ställning efter runda 4:

    Shrikes - Charge - Veteran Guardsmen - Squad destroyed.
    Guardsmen - Lasguns - Shrikes - Squad destroyed.
    Destroyer - Gauss Cannon - Combat Squad 2 - 1 dör.

    Ställning efter runda 5:
    Guardsmen - Lasguns - Necron Warriors - Squad destroyed.

    Ställing efter sista rundan: Destroyer - Gauss Cannon - Combat Squad 2 - Squad destroyed.
    Guardsmen - Auto Cannon - Destroyer dör.
    Guardsmen - Charge - 5 Gaunts dör.


    Hela battle reporten, den är skriven i formatet Skjutande/attackerande enhet - vapen - target squad - antal döda. Finns det något bättre sätt att skriva en sån här eller är det såhär det ska se ut? ^^ Öppen för förslag!

    Detta var alltså del 1, på totalt 500 poäng per person.

  • Bilderna var ganska skräpiga.

    Hoppas att ni har kul.

  • Sjukt kul att ni är i gång jag gillar initsiativet hoppas ni är med på gretchin cup med alltid kul med lite nytt blod på fusk.

    Bilderna är ju lite risiga så nästa gång kan viktor få låna min kamera så ni får lite mer fokus i bilden så kan jag lägga upp dom. det finns lite olika sätt att skriva battle reports antingen kan man skriva dom fluffiga så att man skriver typ "vollys med gröna energistrålar träffar space marine gruppen och gnistrorna sprutar och när röken lagt säg låg två stolta stridsbröder i den gråa leran" eller så kan man skriva lite mer laid back stil typ "efter första rundan led space mariens av ordentliga förluster på grund av malcoms taktiska drag att använda sina genstealers mot den utsatta combat squaden och inte blev det bättre av att han slog fyra rendring på 6 tärningar i ett avgörande ögonblick." mycket inspiration går ju att hämta från white dwarfs rapporter eller olika internetforum det viktiga i min mening är att det är känslan av matchen och rundorna som ska förmedlas av raporten och inte bara faktan försök att sprida det ni kände under matchen, dom bittra orden när det gick dåligt, dom höga ropen när det omöjliga blev möjligt genom slag som inte ska hända och lättnaden suck när man klarar det där 4+ invo savet som avgör om man håller objektivet och vinner matchen eller dör och förlorar. =)

    MVH//Wille

  • Hur går kanpanjen vinner någon?

  • Del två är satt till Lördag den 28e Januari, tänkte om någon är på fusk då så man kan lägga in en medlemsavgift. :)

  • älskar hur du bestämmer delarna utan att höra med de andra spelarna... men den 28e blir nog bra

  • Jag har hört med malcolm och Anton. :D

  • Del två spelas imorgon på fusk. kommer troligtvis börja vid kl 11.00( om vi kommer in :P) kom gärna och kolla

  • Hinner inte öpna själv men om ni kommer förbi fantasia inna så löser vi det på något sett

Sign In or Register to comment.