Hemmabyggda Apocalypseregler

edited 6 december 2010 08:28 in Warhammer 40k

Redigerat poängkostnader och andra småsaker.

Har nyligen knåpat ihop lite egna formationsregler till IG och blev då nyfiken på att höra vad det finns för fler regler som folk knåpat ihop själva där ute. Sedan kanske det också kan bli en bra tråd för att få förslag på tweakningar på reglerna för att dom ska kännas bättre/mer balanserade/roligare?

Nåja, här är mina små tillskott som jag bestämde mig för att lägga till med tanke på att astropaths och officers of the fleet förlorat användning i apocalypse. Sedan slängde jag in en liten grej för Masters of ordnance för att den kändes logisk för apoc.

En annan notis: Har ändrat att man köper dom här som assets istället för formationer.

.

Masters of ordnance
Asset cost: 50p + models
4+ command squads with Master of ordnance

Saturate that area!: The masters of ordnance can opt to fire as a single unit instead of each on his own to create a Ordnance barrage (X) S9 AP3 where X is the number of masters of ordinance participating. When acting like this it does not hinder the rest of their command squad to engage another target, though it still restricts assaulting.

.

Astropath council
Asset cost: 25p + models
4+ command squads with Astropaths

We foresee the future…: For each command squad with an astropath present on the battlefield the owner may redeploy one unit after both sides have deployed but before infiltrators and scout moves are being made.

Or

For every two command squads with an astropath present on the battlefield you may take in one unit more from reserve then normal (only works once). I e if you have 4 command squads with astropaths and 8 units in reserve you may take in 2 units from reserve at turn one but are then stuck to the normal reserve rules. Or you could decide to take in 6 units at turn 2 alternatively one unit at turn 1 and five at turn 2.

.

Navy support
Asset cost: 25p + models
4+ command squads with Fleet officers

Cut off their reinforcement lines!: For every two Officers of the fleet present on the battlefield you may delay one enemy unit (enemies choice) once per game after he declared which units he wants to bring onto the field of battle.

.

Full command
Asset cost: 75p + models
4+ command squads with Master of ordnance, Astropath and Officer of the fleet

The formation gains the special rules Saturate that area!, We foresee the future… and Cut off their reinforcement lines!.

Drog ner poängkostnader rejält då jag insåg att man betalar 30p för en 5p modell i de två sista formationerna. De resterande 25p är ju deras regler, men då de är rätt oanvändbara så blir dom här ersättningsregler snarare. Men drog upp kostnaden på MoO då jag insåg att den faktiskt är värd då den gör deras bombardment användbar snarare än helt totalt random.

Kommentarer

  • Det första jag tänkte när jag läste dom var. Shit va billigt. Men sen så tänkte jag att dom har ju lite regler som byts ut och så. Fasst... Shit va billigt när man tänker efter, dra upp lite till. Speciellt på full command. Inte jättemycket men typ 10-20pts.

  • Har haft många funderingar på allmänna husregler för apokalypse

    .

    To find a snotling in a grotpile: Ett "grimdark" slagfält i apocalyptisk skala är det svårt att urskilja specifika personer och ledare även om de är högpioriterade mål för motståndarsidan. De försvinner lätt bland explosioner, krigsmaskiner och tusentals stampande kängor/klövar/klor/järnfötter.

    Specialkaraktärer är inte valida targets för avståndsattacker som kommer från större avstånd än 48". Detta gäller även för ordenance/apocalyptic barrages osv. som inte avfyras av en modell på spelplanen, flyers och asteroider etc. Gäller även den grupp karaktären joinat så länge den innehåller färre än 12 modeller (Nej, du kan inte sätta Ghazghkull Thraka i Tha green tide för att trolla bort hela gruppen)

    .

    This planet is huge!: Rekognoscerings och spaningstrupper har svårt att ta sig runt obemärkta när två (eller flera) armegrupper slår in i varandra med full kraft. Detta gäller speciellt när slagfälten är större än vad deras fötter/transporter hinner bära dem.

    Outflank ger endast enheten 48" extra "table edge" att gå in från. Räknas ifrån kanten på ordinarie deployment zone. Gäller ej enheter med "any table edge" eller liknande. Är dom så bra så är dom så bra.

    .

    Tillägg strategic assets

    .

    Flank march: Gäller endast en utvald game turn

    .

    Replacements: Gäller inte enheter med poängkostnad över X. (Jaha, du hade alltså en till Emperor battletitan som bara stod och gömde sig bakom den förra? Creed måste vara stolt över dig)

  • edited 6 december 2010 08:51

    Har ändrat lite på pointcosts och annat, gjort MoO formationen och Full command lite dyrare.

    @Force Majeure Jag ser din tanke där med To find a snotling in a grotpile, men känner att den är lite udda på sätt och vis. Tänkte att en enhet med terminators som har Lysander i sig inte kan skjutas på när terminatorenheten bakom kan bli beskjuten.

    Så, en alternativ tanke i samma spår kan vara en variant av target priority check. Om en enhet vill skjuta på en enhet som är längre bort än 48" måste dom slå med 2d6 och komma över 3, dvs 3 och nedåt är misslyckande.

    Vill man göra detta lite mer avancerat kan man köra med detta tillägg: Detta slag modifieras med -1 för varje 3" utöver 48" målet är och om målet består av en enda non-vehicle, non-monstrous creature modell får man ytterligare -1 på slaget. Om målet är ett fordon eller Monstrous creature får man +2 på slaget och för super heavies får man +3 samt +1 för varje strukture point (så en baneblade med 3 strukture points i grund får man +6 för, även om den bara har ett kvar). Gargantuan creatures får man 1+X plus för där X är antal wounds den har i sin profil. Inte ett perfekt system, men det känns fungerandes.

    För saker som saknar någon tydlig skjutare, t ex orbital bombardment finns inga sånna restriktioner. Alla mål är lika valida som ett annat.

    I övrigt tyckte jag om dina övriga tankar om outflank och flank march. Gällande replacements så borde väl restriktionen på "inga super-heavies" räcka? Och/eller 500p med tanke på att det finns dyra enheter även i vanliga codexar (t ex tre väldigt pimpade russar).

  • Bara en liten fundering på MoO...

    Den är väldigt kraftfull. Hur vore alternativet att istället utgå från reglerna för Earthshaker-platformar och artilleriformationerna (Emperor's Wrath) för Basilisker? Varje skott du får använda motsvarar en Earthshaker-platform som står långt bakom linjerna. Du måste köpa minst tre, samt ha MoO som modell med LoS till målet, för att kunna skjuta.

    MoO är fortfarande eldledare och den som ger sikt, med reglerna för rökgranater mm. Skott kommer varje runda.

    Som nackdel för att väga upp den enorma bonusen med artilleri utanför spelplanen, görs att när MoO dör, kommer en "felaktig order" av döende gurglande att uppfattas av pjäsbesättningarna och "friendly fire" kommer som effekt. När motståndaren dödar MoO, kommer en full eldgivning omedelbart att tillfalla motståndaren. Denna utförs i början på formationsinnehavarens kommande runda - innan förflyttningar görs. När batteriet skjuter används Apocalyptic Barrage markören.

    Kostnaden blir 25p/50p enl Apo-reglerna för Emp-Wrath, samt 75p per Earthshaker (enl Imp.Arm.Vol.1). (Alltså 250p + MoO i en Command squad för ett batterii om 3, 725p för ett kompani om 9).

    Då finns även möjligheten att göra ett Manticore-batteri. Manticoreplattformar kostar 160p. Skillnaden i regler (för spelbarhet och balans) är att det inte är D3 skott, utan ett skott per plattform som avlossas, dvs att formationen i sig ger motsvarande salvan.


    Anledningen till friendly fire är för att det kan bli för jävla bra. När man använder en sådan tillgång som en specifikt avsatt artilleriformation långt bak linjerna, måste man kunna slå ut den. Det gör att eldledaren och befälsstrukturen blir ett viktigt mål för motståndaren, men också viktigare än någonsin för IG-spelaren att hålla vid liv. Konceptet är influerat av gamla Epic, där just IG's command structure var akilleshälen.... och så klart för att det är ett riktigt kul sätt att balansera ut en mäktig tillgång.

  • @Eldoriath To find a snotling in a grotpile är en idé jag funderat länge på, men ännu inte funnit någon bra variant på (teoretiskt). Man kanske skulle kunna dra ned på antalet figurer i joinad grupp till 5 istället för 12, och att alla barragevapen scattrar en extra d6 (eller två?)

Sign In or Register to comment.