Hur är kvaliteten på olika färg/pigment?

edited 29 september 2010 15:44 in Figurmålning etc

Jag undrar vad ni har för erfarenhet av olika färger och pigment. Jag tror alla provat på GW's färger, men vad är era erfarenheter av andra tillverkare och färgsortiment? Mina är följande:

  • Citadel Colour - OK färg. Täcker ganska väl och bra slitstarkhet. Fungerar bra med airbrush.

  • Citadel Foundation - Täcker exceptionellt. Fungerar med airbrush, även om den kräver mer utspädning.

  • Citadel Colour Washes - Bra täckning och lätta att använda. Mycket bra resultat.

  • Forge World Weathering Powder - Bra pigment. Ger önskad effekt.

  • Vallejo Game Colour - Bättre än GW på att måla med, men inte lika bra slitstarkhet. Är tunnare.

  • Tamiya - Täcker bra. Fungerar mycket bra till airbrush. Dålig slitstarkhet.

  • Tamiya Weathering Master - Hemskt pigment som mest känns som dålig kosmetika. Faktiskt följer det med en sminkborste och pigmnetet är förpackat som ögonskugga. =(

  • Windsor & Newton, Galleria Acryl Flow Formula - Har använd en flaska med svart respektive vit. Lite sämre slitstarkhet och framför allt sämre svärtning på den svarta färgen. Blev snarast mörkt, mörkt grå. Chaos Black är ju klart bättre. (Dock var de enormt mycket billigare i förhållandet volym/kr så det fick bli refill på gamla Citadelburkar).

Färg jag själv vill veta mer om är:

  • Formula P3

  • Vallejo Model Colour

  • Vallejo Model Air

  • Vallejo Panzer Aces

  • Vallejo Washes

  • Vallejo Pigments

  • MiG Productions Pigment

  • Army Painter Warpaints

  • Coat D'Arms Fantasy Colour

  • Coat D'Arms Military Colour/WWII Colour

Slutligen - några tankar/erfarenheter av spray till grundmålning (Primer)?

[Editerade lite]

Kommentarer

  • Primer-sprej så har jag provat de klassiska GW och tycker de fungerar bra.

    Även provat Army painters svarta och grå primer sprej vilken är den enda jag använder numera för att vara ärlig. Tycker det är så oerhört mycket lättare att måla på en grå grund istället för svart/vit.

    Annat som provats är den här Quick-dip lacken med pigment, medium tone. Tycker den fungerar bra, men har valt att pensla på den istället för att doppa då det verkar vara lite svårt att hitta ett utrymme där man inte bryr sig om lack på golv, väggar och tak. Men numera då det finns washes börjar jag fundera på om den inte är lite överflödig.

  • Hej,

    Vallejo model colour täcker bra, måste skakas rejält (och lite till), bör spädas ut rätt ordentligt. Aningen känsligare än VGC och GW färgerna som torr. Har inte haft några problem att blanda med VGC och GW.

    Vallejo Art Deco pris/kvalitets mässigt en riktig överraskning. Funkar riktigt bra, kan blandas med VGC, VMC och GW utan problem. Bör spädas ut. (Kan egentligen bara uttala mig om den svarta som jag oftast använder istället för andra svarta, den är väldigt matt)

    Bland sprejerna jag har testat så har GW's och Vallejo's fungerat bra. Är lite skeptisk mot army painters då jag tyckte att den hade tendens att bli aningen tjock och täcka fina detaljer (kan ha varit mitt eget fel dock).

    MvH Anders Vidmark

  • Sitter just nu och funderar på om jag ska beställa VGC eller VMC setet med 72 färger... Några synpunkter? (Har redan 80% av GW sortimentet så det känns bortkastat att köpa deras set).

  • Det beror vad du är ute efter. VMC är en mycket bättre färg men för metallfigurer så håller färgen mycket sämre. Jag kan f.ö. inte hålla med om att VGC är bättre än citadel har nästan slutat måla med VGC. Även om vissa färger täcker bättre så har dom flera dryga saker, många färger torkar betydligt mörkare än de är våta vilket gör övergångar drygare att fixa till.

    Sen, men det här gäller förstås när man gör flera lager highlighting så när man väl fått grundfärgen på plats är det skönare om den är lite transparent som t.ex. kommando khaki. Enklare att göra mjuka övergångar, mer kontroll.

    Vallejo model air har dom bästa metallfärgerna på marknaden, har inte prövat så många andra även om jag har några st.

    Coat d'arms fantasy är gamm gamla GW färger sist jag kollade. Så om du har använt dom så vet du vad du har att vänta.

    P3 är bra fin färg. Liknar gamm gamla GW för att det är samma företag men är bättre på flera sätt. Täcker bättre och går att späda ut mycket. blir lite glansiga dock så jag använder dom ofta iblandade i andra färger.

    När det gäller tub-akryl färg så köp den finaste standarden (artist)

    Ett märke till som tål att prövas är Jo-sonja. Som också är akrylfärg på tub. Extremt bra färg har jag hört och väldigt förmånligt pris. De är nästa färg jag tänkt pröva. Dock är de nog inte så bra att slicka på penseln med skulle jag tippa.

  • Bra feedback alla som lämnat sina synpunkter. Får instämma med Sven och revidera min kommentar om VGC till att en del färger är bättre än GW. Har själv inte så många, men av de jag har är dock de flesta bättre.

    Jag har faktiskt kvar en del GW gamm-gamm-färger kvar som fortfarande håller att måla med. =) Slängde in en svart Coat D'arms för att testa, samt någon Vallejo Model Air Metallic.

Sign In or Register to comment.