Bästa penseln?

edited 23 september 2010 17:47 in Figurmålning etc

Sitter och jagar efter någon högkvalitativ pensel att måla med. Har fått tips om att den franska tillverkaren Raphael gör en utmärkt Kolinsky sable, serie 8404 som finns flera storlekar, ända ned till 0/6. Finns den att köpa i Sverige (kanske som att någon sitter på en länk till en lämplig butik)? Har förstått att priset ligger på 150-200 per pensel, men det tänker jag att det kan vara värt.

Någon som har ett annat förslag på bra penslar och var man i så fall får tag på dem.

Kommentarer

  • jag har använt vallejos penslar ett bra tag nu och tycker dom funkar bra. helt klart prisvärda vill jag påstå, ligger väl på strax under hundralappen styck.

  • edited 24 september 2010 05:10

    Dom har annars rea på Winsor & Newton series 7 här

    Jag beställde därifrån och det funkade bra. W&N series 7 är samma penslar som de som GW sålde dyrt i trälådan för några år sedan. Tyvärr är de ibland dåliga vilket är illa för priset, får man en bra W&N dock så är de fantastiska, slår alla andra penslar jag prövat.

    Men jag har trots att jag har prövat väldigt många penslar inte prövat Raphaels än. Är dock lätt peppad på göra det om fler vill beställa kan vi dela på frakt. Ingen bra länk till en europeisk handlare tyvärr. Men jag kan surfta runt lite om fler är intresserade.

    Det finns också väldigt många bra penslar som är billiga men inte av ett så känt märke. Många jag känner använder Rosemary & co. t.ex. (jag tycker dom är lite mjuka men vallejos är så också så om man gillar dom är Rosemary & co billigare) och en del "noname" kolinskys är väldigt bra också.

    Kom ihåg att man får betala en del för att det står GW, Vallejo, Reaper eller P3 på skaftet.

  • Jag kan varmt rekommendera Ådells Konst och hobby, gula sorten, storlek 0 och 00. De är underbara och rätt så billiga. Bor man i Skellefteå är de lätta att få tag i, men de finns i Umeå också vad jag vet.

  • Sven: Men jag har trots att jag har prövat väldigt många penslar inte prövat Raphaels än. Är dock lätt peppad på göra det om fler vill beställa kan vi dela på frakt. Ingen bra länk till en europeisk handlare tyvärr. Men jag kan surfta runt lite om fler är intresserade.

    Jag är då intresserad. ^^

Sign In or Register to comment.