Någon som har erfarenhet av "filter"

edited 13 september 2010 17:35 in Figurmålning etc
Jag har strösurfat runt lite på en massa olika hobbysidor och hamnat på en del för skalmodeller (alltså riktiga militärfordon i mindre skala). Där verkar man jämte weatheringpigment och wash, även ha en teknik kallad filter. Om jag tolkade den rätt så är det en tunnare wash... typ... som man applicerar i flera olika lager och nyanser för att ta fram olika färger som inte går att blanda fram så lätt.

Hittade i alla fall att MIG Productions sålde färdiga Filter (även om man tydligen ska kunna blanda enligt specifikt "recept", men då ska man ha thinner och sånt, samt att det var väldigt noga med proportionerna på blandningarna - kändes bara bökigt).

Har något testat och kan delge erfarenheter... eller kanske någon 1337-painter ;) som Sven har lite koll på vad som t ex sagts om tekniken?

Kommentarer

  • Är inte filter modellbyggarnas ord för glaze?
  • edited 14 september 2010 09:21
    Anders har rätt! :) Filter, wash, glaze, juice, alla namn på samma sak egentligen även om namnen definieras lite av användningsområden och olika tekniker. Det handlar bara helt enkelt om väldigt utstpädd färg som kan användas till olika ändamål. Man kan använda vanlig färg utspädd med vatten, eller med olika mediums t.ex. en flow improver eller glaze medium för att få färgen att bete sig annorlunda. Det går alledeles utmärkt att använda de nya gw washerna också både i sig själva och att späda ut färg med.

    Filter brukar det ibland kallas om man lägger den utspädda färgen över en yta för att förändra tonen på den precis som med photoshop filter eller kamera filter. Ett bra exempel är den här artikeln av Cyril Abati: http://www.coolminiornot.com/article/aid/288 Där 3:e steget är ett filter. Ofta kan flera filter användas efter varandra för att t.ex. simulera ett halvtransparent material. Men man skulle lika gärna kunna kalla det en glaze eller helt enkelt ett tunt lager med färg så förstår alla vad man menar.

    Tekniken man brukar använda när man målar filter med pensel är att inte ta så mycket på penseln, eller på annat sätt kontrollera så att färgen går på jämnt och att inte droppar formas. På så sätt är inte heller det annorlunda än vad man är van vid när man målar med tunn färg. När jag målar till tävlingar lägger jag ibland alla mina highlights och shadings med extremt tunn färg (vi pratar att man knappt ser skillnad mellan olika lager), det kallas ibland juicing eller tom. selective glazing, men jag föredrar att bara säga ungefär hur utspädd min färg är och beskriva hur jag använder den istället för att krångla till det.

    Jag har ingen koll på MIG's filter produkt, den är antagligen konstruerad för att flyta ut fint och torka jämnt. Oljefärger fungerar utmärkt för tunna filter annars om inte akryl duger. ;)

  • M'kay, så det är åt glaze hållet.

    Letade själv upp följande resurser.
    http://www.missing-lynx.com/rareworld.htm
    Iofs gjorda av Miguel Jimenez, men alla utom pigments är gjorda innan ha startade eget bolag. Lite knackig engelska på sina ställen, men det ger å andra sidan en del intressanta tekniktips.

    Det jag själv oroade mig för med filter, var att de fokuserade på thinner och max 5% färg - helst olja. Som fan av akryl, var det inte riktigt min stil.

    Överväger i alla fall att beställa någon burk "filter" från MIG Productions, bara för att prova.

    Tack för svaret Sven.
  • edited 14 september 2010 13:21
    Det är alltid bra att testa saker! :) jag tror säkert att det kommer fungera! Kanske går använda för att snabbt och smärtfritt göra övergångar mellan färger mer osynliga till arméer t.ex.
Sign In or Register to comment.