Space wolves dreadnought

edited 20 augusti 2010 14:14 in Warhammer 40k
Hittade den här på CMON

http://www.coolminiornot.com/256753

Kommentarer

  • Alltså, inte för att verka nedlåtande eller så, den är ju SJUKT skickligt målad, men den är lite väl blåaktig i färgen för min SW-smak ;0)

  • Färgvalet bra. Banneret bra. Chaosterminatorns F-U-fingerräckande från under högerfoten bra, om än att den borde haft annat färgval, då det är alldeles för nära dreadnoughtens.

    Mindre bra är däremot att Multi-meltan inte är lika mästerligt förberedd. Man ser en skarv i övre delen av översta pipan, samt även gjutskarv som inte är ordentligt borttagen på slangen under. Även basen (undantaget armen) är aningen rörig och allt blodsplatter sänker helt klart totalintrycket på en i övrigt ren modell.

    Oavsett känner jag att den nog är lite övervärderad i bedömningen. 8,5-9.0, men inte mer.

  • Jag kan över huvudtaget inte se felen som du poängterar, jag tycker att den är hur snyggt målad som helst och hur tycker du att han skulle ha gjort istället för att måla blodet? skulle de ha en söndersliten fiende som inte blöder det minsta?

  • Det är snarare att målningsstilen och basen/blodsplattret kolliderar. Den typ av puderaktig snö som finns på basen har ju inte alls samma "lyster" eller vad man kan kalla det, som resten som är snyggt målat har. Dreadnoughten är alldeles för ljus och glättigt i jämförelse med basens matta naturalism. Två stilar som krockar helt enkelt. Som det är nu, är det nästan som att en Iron Priest plockat fram airbrushen och pimp-målat dreaden i äkta "raggar-manér" inför den årliga Dreadnoughtuställningen "Dreadz" på Cadia. ;)

    Om det gjorts mer skarsnö hade det säkert hjälpt en del, då detta kan målas och få en harmoni. Annars skulle jag nog satsat på en bas som harmonierat mer med modellen, som någon slags mörk is, sten/klippa och endast lite målad snö.

    Kan även notera nu att under den fallna fienden, är kanten på basen in slät och snygg heller, utan det verkar som att lim eller något annat bara är övermålat med svart. =/

  • herr_nilzzon:

    Ööhh...vilken skarv? Nej, jag håller verkligen inte med om att modell och bas kolliderar. Jag tycker tvärtom att det fungerar alldeles utmärkt med det blanka kontra det matta. Just DÄRFÖR blir den dynamisk eftersom modellen står ut från "bakgrunden...undergrunden" (whatever)... Blodet ser jag inte hur det skulle målas annorlunda heller. Det beror ju på hur färskt det är tänkt att vara också.

    Om det bara skulle vara 8.5 finns det många andra modeller som ligger runt 9+ som isf skulle hamna runt 8 eller lägre i förhållande till den här modellen.

    Men visst håller jag med om basens kant där man faktiskt ser små limutbuktningar.
  • Tycker att den är oerhört skickligt målad men kan hålla med lite om att stilen på toppen "krockar" med basens stil, och att den avslitna armén gärna hade fått varit annorlunda ffärgschema. Just nu ser det nästan ut som att han har begått "kannibalism".

    Att basen är matt har jag inga problem med, mest bara att den känns lite lysande på ovansidan men det är bara midja och uppåt det är så. Blir lite motsägande i ögonen. Visserligen finns det paintjobs på vanliga bilar och liknande som ger samma "illusion", så det kanske mest handlar om smak där.

    Men duktig målare, det är snubben oavsett vad.
  • @JonaThan!:

    Smaken är olika. Har dock inte klagat på målningstekniken som är skicklig.

    Gällande ratingen på CMON, så finns det mycket riktigt många andra överbedömda figurer. Inget att förneka. Också en del som borde haft högre betyg, men som med mycket annat, är det en fråga om vad man tittar efter.

    När vi kommer till skarven så finns den där. Bara för att vara på säkra sidan, sparade jag ned bilden och förstorade den i ett bildprogram. Den finns där. Ett svart, om än tunt, streck som löper vertikalt, tvärs genom övre pipans övre del (där gjutskarvar brukar gå). På slangen kan jag kanske vara lite övernitisk, men det finns några "prickar" med ljust respektive mörkt som återfinns på ytor som borde varit motsatt nyans, dvs förhöjda/nedsänkta. Jag säger dock inget annat än att sådana slangar är ett veritabelt helvete att putsa bort gjutskägg från. Men att missa på pipan som borde vara lätt att fixa, på en i övrigt toppklassmålning, är nästan oförlåtligt.

Sign In or Register to comment.