Restriktionsfrågor i 8:e

Tja, undrar vart (om någonstans) det står att gällande armérestriktioner (0-1, inte x utan y etc.) fotfarande är "aktiva", dvs. som det står i de individuella arméböckerna.

Det jag specifikt frågar efter gäller Ogre Kingdoms. Har sett ett flertal listor på div. interwebzsidor där armérestriktionerna helt har slopats, är det kosher eller feltolkat?

ex:
2 Tyrants så länge de är under 25% (på säg 2000pts.)? Då de vanligtvis är 0-1.

En Slaughtermaster - utan Tyrant - som general på 1000pts.? (som annars kräver en Tyrant för att använda, enligt arméboken.)

1+ Enheter med Bulls, fortfarande aktuellt, eller kan man köra helt utan Bulls?

En enhet med Gnoblars för varje enhet med Bulls? Fortfarande så, eller kan man ha 3 enheter med Gnoblars och en enhet med Bulls(eller ingen enhet med Bulls alls)?

Butcher som General? (Då arméboken säger Njet!)

Det enda jag hittade i Erratan var att armékompositionssidorna sid.66-67 i arméboken skulle ignoreras, men samtidigt så står ju en del restriktioner under de individuella Lord/Hero/Core etc.-valen längre fram i boken.

Så vad gäller, och varför? (Sidhänvisning bitte!)

Kommentarer

  • Jag vet bara att Big 'Uns restriktionen (0-1) fortfarande gäller för O&G, och den regeln står vid Orc Boyz infon och inte vid armékompositionssidorna. Skulle gissa på att liknande restriktioner gäller för alla andra arméer också. :)

  • Alla antal choices för lords/heroes/core/special/rare är helt borttagna för att ersättas av procent. Övriga restriktioner bör vara som vanligt ifall inget sagts om dem specifikt i FAQsen.
  • En dwarf-lista på 2250pts kan alltså ha 15 warmachines numera?

    6 Boltthrowers
    3 Grudgethrowers
    3 Cannons
    2 Organ guns
    1 Flame cannon

    Lägg till ett stabilt magiförsvar med runor för extra dispel-dice och mindre power dice och en runesmith med lite scrolls...

    ...och att allt som nuddar templates träffas...

    wtf?
  • Så, allt det där om 0-1 rare och 0 antal heroes då man spelar under 2000p gäller inte längre? Det är enbart procenten som räknas nu?

  • Det är enbart procent som gäller med undantag från max 3 av samma special och 2 av samma rare (sid 134-135) samt de restriktioner som existerar för dom enskilda böckerna (t.ex. 0-1 Tyrant för ogres, 0-1 Big uns för orker).

  • edited 21 juli 2010 21:51

    En dwarf-lista på 2250pts kan alltså ha 15 warmachines numera?

    Helt rätt.

  • edited 21 juli 2010 22:56

    Dock så är inte 15 warmachines långt ifrån optimalt eftersom det är både tråkigt att möta och rätt svårt att vinna med :/

  • edited 22 juli 2010 08:48

    Personligen tror jag att en dvärgarmé med "War machine-tema" kommer vara fruktansvärd att möta för många arméer, men samtidigt finns det arméer som kommer springa över den utan större problem. T.ex.:

    • Skaven med Storm banner, unbreakable enheter (Screaming bell / plague furnance) och ett par enheter Gutter Runners.

    • DoC, med Fiends, Furies, Flesh Hounds som kan charga runda två. Fiends kan dessutom screena stora delar av armén från kanoner eftersom skottet stannar om det inte lyckas döda modellen (5/6 att wounda, 2/3 att komma förbi warden och 2/3 att göra minst 3 wounds innebär att 2 av 3 kanonskott stannar).

    • VC, med scoutande vampyrer (t.ex. med Purple sun och Power Scroll, som autodödar alla warmachines som touchas), eller en mindre mängd flygande Vampyrer i en enhet Ghouls, som alla kan charga ut ur blocket runda ett mha. Ghoulkin. En BSB kan dessutom ge 4+ ward mot shooting till hela blocket.

    En klassisk sten-sax-påse situation med andra ord, men för att vinna en turnering måste man antingen ha väldigt tur med lottningen eller se till att armén kan ta sig an flera olika sorters arméer. I just det här fallet känns det som att Skavenarméen och DoC-arméen ovan ligger ganska nära det man kan vänta sig av de flesta såna arméer, medan VC armén är mer specialiserad än normalt.

  • Okej, en till restriktionsfråga:

    I Ogre kingdoms-boken står att leadbelcherenheter kan innehålla 2-5 modeller.

    På GWs hemsida står det i senaste ogre-artikeln hur de brukar spela med en enhet på 10 modeller.

    Står inget i faq om detta.

    Vad gäller?
  • GW's blogg visade en 10 stark Leadbelcherenhet som Phil Kelly gjort:

    GW blogg:

    Leadbelchers were always pretty scary - each of them is able to kick out up to 10 Strength 4, armour-piecing shots. But now that they can fire in two ranks, they're devastating. Phil's unit of 10 Leadbelchers can unleash up to 100 shots! A modest unit of six is ideal for protecting your flanks while a unit like Phil's can be used to blow a gapping hole in the middle of your opponents battle line. And don't forget Leadbelchers are still Ogres and are a lethal combat unit as well.

    Sedan reagerade folk som läste inlägget och...

    ...korrigering dagen efter i sista stycket:

    On the subject of Ogres, in yesterday's post I featured Phil Kelly's large unit of Leadbelchers, and several of you have since emailed me and correctly pointed out that Leadbelchers can only be taken in units of one to five, and questioned why Phil has a unit of 10. I caught up with Phil this morning to see what he had to say about the apparent goof.'Oh yeah', said Phil, looking sheepish. 'To be honest, after putting together a unit of eighteen Ogres, I just got carried away combining small units into really big ones! My combined Ironguts unit is a sight to behold too! The new Warhammer rules have thrown open the doors to some really big scary units, and in all the excitement it's easy to forget that some units have maximum unit sizes as well as minimums. My bad! Luckily even a unit of five Leadbelchers is usually enough to deal with any cavalry that try to hit you where it hurts...'

  • Det tragiska är att det är Phil himself som har skrivit Ogre Kingdom-boken... *facepalm*.
Sign In or Register to comment.