Warmachines & Hordes - Erfarenheter och åsikter?

edited 15 juli 2010 21:17 in Figurspel

Jag har i dagarna gått och blivit lite nyfiken på Warmachines och Hordes. Hittade några PDF på nätet som jag snabbt bläddrat igenom, mest för att försöka insupa lite av atmosfären i spelen. Har även kikat runt på en del av modellerna, där jag hittat en del intressanta saker.

Frågan som då uppstår är hur spelet är att spela. Även vilka erfarenheter de av er som spelat det har.

Kommentarer

  • Oh, denna tråd skall bevakas. Har varit lite smått sugen på systemet själv ett tag nu. Dock inga erfarenheter... än!

  • Spelar själv WM/Hordes så ofta som möjligt. Tycker spelet på de flesta sätt är bättre än warhammer (eller rent spelteknisk ser jag inget som inte är bättre).

    Mycket kretsar kring warcaster/warlock då det är där många coola abilities finns och spelet är vunnet när motståndarens caster/lock är död.

    Reglerna är välskrivna, "FAQ" är kontinuerligt fixat på deras forum (de har folk som jobbar med att ge oficiella svar på de frågor som kommer upp på forumet och det är oftast vettiga svar inom rimlig tid) de kan erkänna att de gjort fel. Finns det "loopholes" är detta oftast poängterat i regelboken/på kortet vilket gör att man vet exakt vad som gäller och motståndare extremt sällan kan försöka böja några regler som inte finns ordentligt täckta i boken.

    Själv gillar jag att bygga min armélista med kort, allt man behöver veta finns på korten man har framför sig, mycket mindre bokbläddrande under spel.

    Spelet är (till skillnad från GWs spel) gjort för att spelas i turneringar och är mycket mer balanserat än något annat figurspel jag spelat.

    Nu öser jag lovord men tycker det är ett riktigt bra spel. Är det något specifikt ni undrar är det bara att fråga.

    Dessutom har ju MK2 (andra editionen) just släppts. Warmachine boken släpptes i Januari, Hordes boken kommer nu i dagarna och samtliga modeller som funnits innan MK2 har fått sina nya kort (man löper alla korten för en faction i ett pack, eller får med korten när man köper sina modeller). Så samtliga factioner har fått en total re-release det senaste halvåret så allt är på lika grunder nu :)

    Vi är vanligtvis 3-6st som spelar warmachine/hordes på FUSK på tisdagar så ni får gärna kika in. Däremot är det lite uppehåll nu under sommaren så för garanterat napp får ni nog vänta till september. Går nog annars att stämma träff med någon här via stridshammraen.
  • kan bara tilllägga att om man är inteserad så kan jag låna ut en arme för en match ( att ha splat ger så mycket), annars är ni välkomna att titta på ( publik är trevligt).
  • Jag är väldigt intresserad av att både provspela och titta på någon omgång och fråga en massa dumma frågor medans spelet är igång :)

  • Om man ska spela motsvarigheten till en 2000-poängsmatch 40k, hur mycket modeller kör man med då och ungefär hur mycket pengar kostar en sådan armé? Förstår att det beror mycket på vad man kör för armé, men på ett ungefär kanske?

  • Jag är tillbaka i Umeå och redo för spel 10/8 ifall någon annan kan spela då (brukar ju gå ;) ) så finns det möjlighet att titta, fråga, pilla och spela.

    2 spelbara arméer är det lite sämre med men någon 15-25p match ska nog gå att ordna med mina figurer, om inte annat cygnar vs cygnar :S (Där går det nog att spela 50pts om man kan samsas om figurerna...)

    Hoppas vi får se lite nya intresserade spelare.
  • 35 och 50 är dom vanliga poäng nivåerna
    och då koster en jack/beast mellan 6-13 poäng ( dom större) små ligger på (4-6).
    I kronor kan du bygga en 35 arme ( vanligaste poäng gränsen) på 2000-2500, men beroende på va du vill ha i din arme kan du komman betydligt billigare undan och viseversa.
    värt att nämna är att bara genom att byta caster eller ( i mindre utsträckning) en jack / infanteri enhet så kan du ändra hela armens spelstil,
  • edited 22 juli 2010 13:52

    Det jag är nyfiken på är vad infanteriet har i spelet att göra. De borde ju inte vara något hinder alls för en pissed-off warjack? Överlag får någon gärna ta lite mer om hur normalstyrkorna är utformade. Hur är balansen mellan caster, jack/monster, infanteri och solos? Vad är respektive kategoris svaghet/styrka/funktion?

  • För mig fyller infanteriet flera funktioner, väldigt mycket beroende på vad du själv vill att dom ska göra. Finns väldigt billigt infanteri som fungerar bäst till att springa upp och låsa upp motståndarens figurer tills ens egna långsamma warjacks eller dylikt kan komma fram, eller som är bra på att ta objektiv snabbt och kunna stå kvar, eller slå jacks/beast till smulor. Finns så mycket att välja mellan och infanteriet skiljer sig rätt mycket åt mellan lagen och alla fyller olika funktioner. Svårt att peka ut vad som är bäst med dem eftersom det beror väldigt mycket på vad man själv är intresserad av.

    En normal styrka är svårt att säga, igen spelar det väldigt mycket roll hur du själv vill spela men det bästa enligt mig är att ha en balanserad lista med lite av allt men ändå se till att man lutar lite mer åt antingen range lr melee så man får en liten edge på en front men kan ändå försvara sig mot den andra som man inte har fokus på. Det är absolut inget krav för att man ska vinna men har man bara fokus på en front så vinner man förmodligen överlägset mot vissa listor och får riktigt med pisk mot andra.

    Jag ska dock påpeka att det väldigt väldigt sällan känns som att ens motståndares arme är mycket bättre än sin egen (med några matcher under bältet) utan man förlorar för att man spelar sämre och av att man inte vet tillräckligt om sin motståndares arme, men efter ett par matcher så märker man vad man behöver göra för att vända på matchen till sin fördel. Balansen mellan alla olika lag måste jag säga är mycket bra då inget lag känns överlägset något annat.

    Enklaste sättet att få svar på dina frågor om balansen mellan alla olika grupper är att ta dig ner till din lokala spel håla och fråga ut alla som spelar där, för det varierar så mycket mellan alla olika lag och väldigt mycket inom varje lag beroende på vilken Caster/Warlock man använder sig av. Annars kommer vi att få skriva ihjäl oss :P

    Om du bor i Umeå så kom till Fusk på tisdagar det är warmachine spel dagen :P då kan du vara säker på att någon warmachinespelare är där :)
  • Vilka tider på tisdagar brukar ni köra?

  • Vi brukar vara där hela dagarna om vi är lediga. Jag å johan skriver oftast när vi kommer inne på fusk umeå fliken, boka matcher warmachine/hordes om vi kommer ihåg det :P. Men kommer du vid 16-17 så har du en väldig otur om ingen är där och spelar. Tror vi har missat 1 tisdag på 1 år typ :)
  • Vi brukar försöka vara där från13-14 tiden och hur sent beror på skola/jobba nästa dag. Men för garanterat napp skulle jag säga 18-21.

    En ensam infanterikille har sällan mycket att sätta upp mot en jack, men jacks kan ju inte slå/skjuta oändligt mycket. Vissa infanterister kan ta ett jack slag och stå kvar (medium basade), många kan vara svåra för en jack att träffa utan focus, vissa har special abilities (springa igenom modeller, flytta modeller fram/bak, disrupta jacks (så de inte kan få focus), många infanterister är snabbare än jacks och många infanterienheter kan ge en jack/beast rätt mycket däng på en charge, vissa enheter är helt enkelt billiga och många ochstår helt enkelt ivägen/på objektiv eller liknande och tar tid att få bort. Sen finns det kombinerade attacker som vissa har för att träffa bättre och göra mer skada med skytte eller närstrid. Och så de infanterienheter som är där för att kontra andra infanterienheter. Vanligtvis är dock fördelen med infanteri över jacks/beasts att de klarar sig utan stöd från castern. De kräver varken focus/fury eller behöver hålla sig i närheten av castern.

    Solos har mer ofta specialiserade roller där de har abilitys för att kanske boosta jacks, boosta annat infanteri, ge bonusar till castern,kunna sätta skada på viktiga ställen på en jack/beast men även bland solos finns de som helt enkelt vägrar dö eller kan slänga ut en ansenlig mängd med skada.

    Jacks/beasts är oftast den mer "in your face" delen av armén som i givna rundor kan dänga det mesta och kan ta rätt mycket stryk själva. Oftast lätta att träffa men kräver några träffar för att gå ner. De kan få system/aspekter utslagna innan de dör vilket gör dem svagare på olika sätt. Både jacks och beasts kan helas/repareras på ett eller annat sätt. Jacks är oftast lite mer rakt på än beasts, beasts har oftare lite annorlunda specialregler och något som kallas animus som i princip är en spell de själva eller deras warlock kan kasta. Även här finns såklart undantag,och det jag syftat mest på nu är heavy jacks/beasts. Lights är oftats mer specialiserade.

    Warcasters/Warlocks är ju de som tar hand om hela armén. De styr dina jacks/beasts (med vissa undantag), kan oftast kasta spells som gör övriga armén bättre. Har oftast rätt bra damage potential om de vill (gillar inte att bli utsatta för något tillbaka). De har ett feat som många gånger är spelavgörande då du får stora bonusar på ett eller annat sätt under en runda. Casters och locks är nog däremot det som varierar mest, det enda man kan säga (iaf nu när mk2 kommit) är att de kommer kontrollera en eller flera jacks/beasts.
Sign In or Register to comment.