Placering av command group?

edited 1 juli 2010 23:48 in Warhammer fantasy
Håller på att bygga min stormvermin enhet och funderar lite på var man ska placera sin command group.

Mitt block kommer vara 7 man brett, en warlord på warlitter tar mittenplats (mittenbas samt en åt höger sett framifrån)

Till att börja med finns det några regler på var command groupen ska stå i enheten (utöver första ranken)?

Sen finns det några speltekniska fördelar med att ha min champion på någon särskild plats? T.ex brevid warlord, så nära mitten som möjligt, ute på en kant eller liknande? Antar att det inte finns det för musiker och banner... Eller?

Kommer anpassa basning m.m. till hur de ska stå så vill ha lite koll innan jag gör mer på enheten (om någon behöver anpassas för att ranka eller liknande).

Självklart är det 8e editionen som det funderas på ;).

Som nerräkning till 1000p turnering:
14 dagar kvar
22-26 stormvermin att måla (beror på unit filler), 16 är byggda
4-5 jezzails att måla (kommer ha 3 tillsammans på delad bas och ska spela 4 så måste eventuellt bygga en extra för tillfället då 2st dött) inga konverteringar påbörjade och ska byggas helt i plast...
1 poisoned wind mortar att måla (färdigbygd :))
1 warlord på warlitter att måla
1 warlock engineer att konvertera och måla

Dags att sätta fart...

Kommentarer

  • I 7:th ed var det väldigt viktigt att placera din champion rätt för att kunna skydda karaktärerna (genom att ta en challenge mot t.ex. ett monster på drake), men i 8:th får du flytta champion efter att motståndaren chargat dig, så då spelar placeringen mindre roll.

    (Är osäker om man får flytta den när man själv chargar.)

    Warlorden bör nog kunna gå att flytta så fritt som möjligt i enheten för att se till att du kan flytta inom 12" av din viktigaste enhet oavsett på vilken sida den står, eller att ställa sig i sidan i fall du håller på att bli flankad. Champion ungefär likaså.

    Flagga och musikant spelar ingen roll alls.

    Listan ser diger ut, men inte alls omöjlig! Bara börja! :)

    Själv har jag 10 spjut (5 byggda), 10 crossbows (påbörjade), Chariot, 2 Boltar och 2 magiker kvar.. :/

Sign In or Register to comment.