Slaget om Härnösand 14-15 Aug

edited 14 juni 2010 22:52 in Turneringar / konvent

Hej!

Här kommer så information om sommarens Slaget om Härnösand!

Datum: 14-15 Augusti 2010

Lokal: Vårsta, Härnösand

Vi kommer spela Warhammer Fantasy, med 8:e editionens regler!

Sista anmälningsdag är: 8 Augusti

För att anmäla sig skickar man ett mail med namn och armé du tänker spela till svartbygge@gmail.com, eller viskar till mig i den här tråden och betalar sen anmälningsavgiften, 50kr till konto: Handelsbanken: clearing: 6301, kontonummner: 714 946 842

Regelhäfte finns nu på vår hemsida!
sites.google.com/site/svartbygge


Exempel på sådant som generellt sorteras bort:

  • Mycket stora enheter - Detta rör framförallt infanterister som är åtminstone något så när kapabla. Till exempel skulle en enhet på 60 Greatswords behöva minskas. Hur många som är max beror lite på hur armén är byggd i övrigt, men har du enheter på mer än 50 man kan du behöva minska dem. Jag kommer dock aldrig begära att enheter skall bli så små att de inte längre är scoring, om de innan var det.

  • Special Characters är inte tillåtna.


Frågor går bra att ställa här eller på mailen ovan!

Välkomna! :)

//Jonatan Mossegård
Härnösands Figurspelsförening


Anmälningslista:

  1. Jonas Ivarsson - Dark Elves
  2. Jon Backlund - Vampire Counts
  3. Emil Hansson - Dwarfs
  4. Robin Andersson - Warriors of Chaos
  5. Fredrik Back - Dwarfs
  6. David Wessling - Daemons of Chaos
  7. Linus Wallin - Ogre Kingdoms
  8. Chrissian Wiberg - Skaven
  9. Oscar Edenström - Skaven
  10. Johan Hagner - Lizardmen
  11. Niklas Fällman - Ogre Kingdoms
  12. Benjamin Hyvinen - Vampire Counts
  13. Erik Öhman - Dark Elves
  14. Andreas Bäckström - Warriors of Chaos
  15. Johannes Skarin - Ogre Kingdoms
  16. Dennis Brännvall - Orcs & Goblins
  17. Niclas Ledin - Goblins
«1

Kommentarer

  • edited 13 juli 2010 17:17

    Nu är ett regelhäfte på väg ut, det kommer inom någon dag! Jag tänkte ge lite förhandsinformation nu, den finns att finna i den översta posten!

  • edited 26 juli 2010 13:47

    Nu finns ett regelhäfte uppe! Ligger i översta posten med.

  • Jag ska försöka tagga ett gäng, vore kul.
  • Det låter kanon! :)

  • Senariona och beskrivningen av scoring/domination kan behövas förtydligas då det inte längre finns något som kallas US, är det wounds som man utgår ifrån eller finns någon mall? Enhetstyper som warbeast, monstus infantry/cavalry/beast bör hamna i någon kategori för domination.
  • Även table quarters finns med på en del ställen, men det har man väl slutat räkna i åttan?

  • jo, rätt på båda punkter. Vad gäller US ska jag se över det.
    Vad gäller första scenariot märkte jag precis att det är fel version av regelhäftet som kommit med, det ska inte hänvisas till sidan som står där heller, det är från gamla regelboken!
  • edited 26 juli 2010 13:48

    Nu ligger ett nytt regelhäfte uppe, där ovanstående är korrigerat! Ligger under de gamla länkarna

  • Hur är det med boende? antingen stod det inte eller så måste jag missat det.
  • Us som wounds gör att cav blir hårt slagen på då varje modell förr var värd mer för us. Kanske kan cav räkna sin wound 2x? Dessamma tycker jag för monstrous cav, enda enheten det berör är ju bloodchrushers (allt annat har fly eller liknande).

    Att warbeast inte får vara någon för dominion låter hårt. Alla ev hundar som finns kostar sällan över 100, och gör dom det så får dom ju fortfarande inte 2us per modell. Även rankat monstrous beast kan få vara med som 1 dominion poäng, dom har movement men saknar musikant/flagga.
  • Hur är det med boende? antingen stod det inte eller så måste jag missat det.

    Tyvärr kan vi inte erbjuda något boende, men (mycket) billiga boenden finns i stan. Kika till exempel på vårstas eget vandrarhem (alltså där turneringen håller till).

    Us som wounds gör att cav blir hårt slagen på då varje modell förr var värd mer för us. Kanske kan cav räkna sin wound 2x? Dessamma tycker jag för monstrous cav, enda enheten det berör är ju bloodchrushers (allt annat har fly eller liknande).

    Cav får US 2, de har ju två wounds per model, ett på ryttaren och ett på steedet ;)

    Att warbeast inte får vara någon för dominion låter hårt. Alla ev hundar som finns kostar sällan över 100, och gör dom det så får dom ju fortfarande inte 2us per modell. Även rankat monstrous beast kan få vara med som 1 dominion poäng, dom har movement men saknar musikant/flagga.

    Det finns en tanke med att inte låta dessa enheter få dominion score, som också är grundtanken i att vi har behållit dessa scenarion. Denna är att det ska vara viktigt att bygga arméer som inte består av en dödsstjärna och lite andra småenheter, utan att man ska behöva sprida ut sina poäng en aning. Många av dessa scenarion innebär ju att man måste sprida ut sin armé!

  • Det var en mkt smart tolkning av cav måste jag säga =) Betyder ju likaså att chrushers får US 3, nästan så man kan ta med dom.

    Synd med warbeast då mina fleshhounds är liknande heavy cav förutom att dom har större problem mot attacker med låg str. Dom borde få räknas som cav men är regeln satt enligt följande så. Desamma tycker jag om mina fiends då en 2x3 är ett alternativ ist för stora block, men med tolkningen som är missar man för mkt i ett scenario sammanhang.
  • edited 2 augusti 2010 02:07
    Sådär! Då var sista anmälningsdatum passerat och trevligt nog trillade det in en hel del anmälningar de sista dagarna!
    I vanlig ordning saknas dock några betalningar och även några listor.
    Eftersom de flesta anmälningarna kom in så sent, sätter vi ett nytt sista anmälningsdatum.
    Den 8 Aug är nu sista dag att anmäla sig, om någon missat att göra det i tid.
    Detta är också sista datum att betala och skicka in listor, för er som inte gjort det än!
  • Det har smugit sig in ett fel i regelhäftet!
    På sida två skall datumet givetvis vara 14-15 Aug.
    Ber om ursäkt om det har väckt någon osäkerhet ;)
  • När skal exempel på vad som inte är okej komma ut ? Det står i regelhäftet att ni skal lägga ut exempel här och jag antog att det skulle komma upp innan sista anmälning. Hur har ni speltestat fram vad som är mest brutet i hela 8e ed på dom få veckor som spelet har funnits ?
  • Exempel på vad som kommer plockas bort kommer komma upp i den ordning de faktiskt plockas bort ur armélistor. Än så länge har dock de listor jag fått varit helt ok :)

    När det gäller vad som är mest brutet, så handlar det här om de mest uppenbara sakerna. Det går till exempel att klämma in 78 Shades i en Dark Elves armé, 15 Warmachines med Dvärgar, eller komma med Orcs & Goblins med 500+ Goblins. Detta är saker som skulle sorterats bort. Så de allra flesta arméer går igenom sorteringen, även om de är hårda.
  • Första exemplet på sånt som generellt kommer sorteras bort ligger nu i översta posten!

  • En klassisk fråga:

    Får ogre kingdoms använda rhinox riders?

    Får de isåfall stomp eller thunderstomp?
  • Ogres får använda Rhinox Riders, det är ju mer eller mindre än stående House-Rule på SoH! :)
    Hmm.. jag antar att de alltså inte har specifierat nån enhetstyp för dem?
    Eftersom reglerna säger att de är cavalry skulle jag säga att de räknas som monstrous cavalry på SoH, de är ju lite väl stora för att räknas som vanligt cavalry, de kan väl närmast liknas vid Bloodcrushers. Då får dom alltså bara vanlig stomp ;)
  • edited 3 augusti 2010 01:43
    I och med nya räkningen av victory points i 8th kan det tänkas att det vore rimligt att tänka igenom listan för TPs i Killing Field scenariona. Alltså med tanke på: inga pts för table quarters, inga pts för halvt dödade saker, mindre pts för baner, inga pts för flyende enheter (om de inte har flytt av brädet).

    Detta vore också ett ypperligt tillfälle att lägga till 9-7,11-5,13-3,15-1 i beräkningen av TPs. Här följer ett förslag (med 2500 pts finns det fler saker som kan dö, därför behöver kanske inte nivåerna vara enklare än så här trots lite svårare att plocka poäng i 8th):

    Difference in VP / Vinners TP / Losers TP
    0 - 200...............8.........8
    201 - 450............9.........7
    451 - 700............10........6
    701 - 950............11........5
    951 - 1200...........12........4
    1201 - 1500..........13.......3
    1501 - 1800..........14.......2
    1801 - 2100..........15.......1
    2101+.................16.......0

    (Vet inte om jag själv kan komma till Härnösand men rekommenderar varmt denna ändring!)
  • Jo, men man får också komma ihåg att de nya reglerna innebär att du tar poäng i "större klumpar" Eftersom att när man faktiskt tar poäng, så tar man ofta mycket poäng, eftersom man bara får för hela enheter. Därför tror jag nog att det gamla systemet kommer fungera bra, men till nästa turnering kommer vi definivt att se över om inte en ändring vore bra.
  • Herre gud vad trevligt många människor som är anmälda.
    Många nya också som inte deltagit förr.

    Ska vi ha lite dagarna innan turnerings målar panik.

    Själv så har jag just varit duktigt och fått ihop allting.
    Saknar massor också, fått beställa och vad jag får på tisdag, onsdag eller torsdag är en hydra, en reaper bolt thrower och 8st shades.

    Sen så har jag ALLTING i min armé kvar att måla!
    Så jag skriver inte med allting.
    Kan uppdatera detta längre fram i veckan kanske.
  • ska måla 30 grave guards och en black coach :P

  • edited 9 augusti 2010 21:16
    Det som ska göras är några slings, basning för hela armén (dock bara lite gräs, baserna är redan målade) och måla ett doomwheel som kommer onsdag-torsdag.

    Inte så illa, kanske mest för att man började i hyfsad tid. :)
  • Jag sjäv har satt mig i situationen där jag behöver 1 herald of tzeentch samt 2 flamers. Det som gör det jobbigt är att jag inte har modellerna och inte heller har något beställt som kommer i veckan.
  • Måste fixa till tre troll och måla två karaktärer. Ska nog hinna!

  • En hydra och 5 harpys sen är jag klar.
  • 20 Ghouls och en corpse cart som fortfarande är i förpackningar. Sedan skulle jag vilja ha helt nya karaktärer.

    Om det är några som behöver sovplats så har jag möjlighet att ta ett gäng. Bor dock mellan Sundsvall och Härnösand så det krävs nog att ni har bil (själv har jag redan skjuts). Är ca 2,5 mil till turneringen.

    /Jon
  • edited 12 augusti 2010 17:08
    nästan alla baser fixade, nu äntligen har jag fått allt sprayat och limmat i stort sett allt.
    då är det bara dags att få lite färg på dessa satans plast asen

    ska jag måla allt kladdigt och snabbt så det kommer bli "klart" men se ut som min 4åriga dotter gjort allt och kanske lyckas få TT standard på det.

    eller ska jag bara få till 3 färger på ett snyggt sätt och nöja mig med kanske steget sämre i målnings poäng och fixa klart allt inför Fanatic istället
  • fixa bra till fanatic och få det "fungerande" till nu :P
Sign In or Register to comment.