Korrekturläsare sökes

edited 12 juni 2010 18:07 in Warhammer 40k

Mina kampanjregler är nära releasedatum. Majoriteten av allt är skrivet (tror jag). Några få punkter behöver nog utvecklas mer, men det kan lika gärna vara saker som får redas ut i samband med att de stöts på i kampanjen.

Det jag önskar är någon som vill spela kampanjen och är intresserad av att korrekturläsa reglerna. Nu är det inte stavfel som är det intressanta, utan innehållsmässigt.

  • Hur heltäckande är reglerna?

  • Finns det motstridigheter?

  • Något som är oklart?

  • Något som är helt åt skogen?

  • Något som saknas?

  • Hur ska dispositionen vara? Vilka stycken behöver byta plats?

Du bör ha några års erfarenhet av hobbyn och god regelkännedom. Merit är högskoleutbildning då erfarenhet av uppsatsskrivning gör bådas jobb enklare. Även allmänt intresse av militärhistoria är bra.

Dokumentet är ett PDF. Det är inte färdigformaterat med layout osv utan det kommer först när innehållet är färdigt. Reglerna är konstruerade med bokmärken, så man kan ta fram bokmärkesfliken i sin PDF-läsare för enkel navigation i reglerna.

Viska om intresserad.

Kommentarer

  • Återkommer om någon dag. Lutar åt att jag lägger upp en version av pdf:en på nätet. Behöver dock vara lite piggare än idag för att ta itu med det. Måste nämligen få över de ändringar jag gjort i pdf-form först.

  • Version 0.9 av kampanjreglerna finns här .

    Uppskattar feedback på innehållet.

  • Sida 5 ,första stycket "Om enheter blivit tagit förluster..."

    Sida 14 sista stycket strid. "Ett annat är om man har spaningsformation eller trupper med endast scout/stealth USR" Förstår inte riktigt meningen med detta.

    Sida 17, första stycket. "Avhängigt" Wtf?

    Sida 19, stycket. "Trängtrupp" Förmodas vara terrängtrupp.

    Annars ser det bra ut, dock så ska man vara ganska seriös med seriösa spelare innan man startar detta system.
    Det fanns många saker jag älskade med reglerna dock (gömda saker var mycket trevligt) och artilleri kan vara nasty.

    Är en warhound scout titan scout? Den har scout-funktioner i sin bakgrund :P
    Jag skulle gärna vilja spela detta som allierad till någon, då jag inte tror att jag har tillräckligt mycket av en arme för att köra en hel kampanj.
  • M'kay. Ska omformulera några av de styckena. En del klassiska redigeringsfel, dvs skriver en sak, går tillbaka och ändrar och något blir kvar.

    Sida 14 har det fallit bort några rader. Ska var att man har möjlighet att retirera lättare, t o m att göra det helt utan förluster.

    Gällande trängtrupp är det en korrekt term. Trängtrupper är de förband som sköter logistik och underhåll till trupper i fält. De ansvarar för att mat, ammo och annat når stridande förband. Att jämföra med den äldre termen tross, som hade varit ordvalet om det gällt en Fantasy-kampanj.

    Warhound är Super-Heavy. I den mån det skulle uppstå behov av att ta ställning till Warhounds, Revenants osv, lär de knappast få nytta av scout USR. De är ffs gigantiska. Anledningen till att en Warhound kallas Scout, är för att i en Adeptus Titanicus Titan Legion, är de betydligt snabbare än både Reavers och Warlords. I den jämförelsen är de självklart en spaningsenhet, men att kunna smyga sig på andra förband är ju högst tveksamt. T.o.m. en snotling hade ju upptäckt en Warhound komma smygandes redan 1km bort...

  • Tänkte kommentera mer av vad du skrev tidigare.

    Det är mycket riktigt så att jag förväntar mig spelare som verkligen vill spela och ser det som lite av ett hobbyprojekt. Tanken är också att verkligen uppmuntra att köpa de trupper som kanske inte annars får plats i turneringarnas optimerade listor. De som spelat en längre tid och har mycket trupper till sin armé, får absolut glädje av denna kampanj. Eftersom jag har öppet för allt mellan en skärmytsling mellan lätta spaningstrupper och patruller, ända upp till massiva fältslag i Apocalypse. För mig är det självklart att man ska köpa Forge World modeller för att man verkligen gillar dem, och givetvis också kunna spela med dem, utan att det måste vara en strikt Apocalypse-strid.

    Oavsett trevligt att reglerna uppskattats.

  • Att warhound skulle få scout rules är väl inte ett helt seriös grej, dock så är den väldigt stealthy för att vara ett fordon, så nån scout grej borde den kunna få, t'ex förbättrad syn regeln och lättare att komma undan.

    Och visste inte om trängtrupp, mycket fascinerande att se alla som är mycekt bättre på språk än mig.

    Jag har säkert missat saker i min läsning.
    Men jag skulle jättehjärna vilja spela med min mechanicus lista i en kampanj (eget codex) och satsa på industri. Se vad som händer.

    Problemet föreligger i att jag har inte särskilt mycket modeller, och skulle behöva köra med ett mörkertal.

    Kan man använda t'ex gorgoner för att transportera sina troops utan att äga modellerna ,som i att gorgonerna stannar innan själva striden för att undvika skador, men transporterar trupperna större delen av vägen. Så att man får effekten högre speed utan att äga modellerna.

    Grejen är att jag vill ha en fluff enlig arme men inte har råd att skaffa modellerna.

    Plus att köra skitarii cohorter i gorgoner är awesome.
  • En Warhound skulle absolut kunna få bättre "synförmåga", det köper jag. Däremot inte övriga scouting förmågor. Däremot skulle jag också kunna tänka mig att den får outflanka om det görs på ett rätt sätt.

    Vad gäller en egen lista måste framför allt jag läsa och godkänna den, men också alla andra som deltar i kampanjen. Mitt tips är dock i nuläget att basera den på IG-listan, främst för att så många enheter är lika mellan arméerna. Skitarii kan lätt baseras på Veterans och/eller Stormtroopers och är de chem-pumpade med Frenzon eller liknande går ju Penal Legion också bra. Listan har regler för Engine-seers (vilket blir = Tech-Priests) och några mindre modifikationer skulle kunna göras för att ersätta en officer mot en Tech-Magos på något sätt (har en tanke kring en bra lösning). Gällande Pretorians mm blir det ju en kompromiss, men att ta Ogryns som förebild skulle kunna vara en bra start (även om man får fundera på vapnen). Problemet med egna listor är inte alltid att man har fel poängvärden på sina enheter, utan att enheterna tillsammans får en 1+1=3 effekt, vilket gör dem obalanserade. Hur som helst, skicka gärna din lista till mig så jag får ögna igenom den.

    Mörkertal har jag nämnt i reglerna. Dvs att om en motståndare överraskar din styrka, låt säga med Gorgons... och du inte har modellerna för överfallsstriden... så har du kastat alla de poängen i sjön. Däremot skulle jag nog rekommendera dig att kanske försöka bygga någon själv i kartong eller så. Faktiskt vore nog en Shadowsword-box vara en bra grund. Där får du nog en storlek på chassit som jag godtar. Sen får du bygga den "open-topped".

Sign In or Register to comment.