Kampanjfunderingar

edited 7 juni 2010 17:23 in Warhammer 40k

Jag har länge funderat av och till på att köra någon slags kampanj till Warhammer 40k. Detta är främst ett inlägg för att kolla av hur mina idéer upplevs.

Tanken är i alla fall att ha 3-4 spelare med en styrka om ca 3-4000p. Eftersom det är en kampanj, kommer troligen inte alla modeller att användas samtidigt. Detta är också en av de viktigaste delarna i kampanjmodellen jag tänker mig.

Upplägg:

  • Kartbaserad. Varje spelare börjar i ett startterritorium.

  • Alla drag är hemliga och sammanställs av en spelledare.

  • Beroende på vad för tillgångar som finns, kommer man ha olika förmåga att förstärka trupper, bygga viktiga byggnader och försvarsverk.

  • Spelarna avgör själv hur stora deras respektive styrkor på fältet är. Dvs att om man föredrar att köra 8 styrkor om 500p, kan man det, men likväl 2 på 2000p eller vilken kombination man önskar.

  • Vad för typ av slag det blir avgörs av SL. Så med tanke på alla variabler som kan uppkomma och alla de mängder av scenarion som finns tillgängliga numera, så ska man inte ta något för givet. Trots allt finns det förutom regelboken även Cityfight, Battle Missions, Planetstrike, Spearhead och inte minst Apocalypse... och SLs egen twistade hjärna.

  • Ett territorium som inte är bevakat kan erövras utan strid.

  • Styrkor i angränsande områden kan förstärka ett slag (men med modifikation på reservslaget).

  • Förstärkningar kommer från det håll territoriet ligger i förhållande till det slaget står i.

  • Det kommer att användas "Fog of war" i äkta von Clausewitz-anda. Dvs spelarna vet ej vad motståndaren gör om inte motståndaren syns.

Viktiga byggnader:

  • Rymdhamn - för deepstriketrupper. Endast trupper i rymdhamnen kan deepstrika, dock på vilket territorium som helst.

  • Luftförsvarsanläggning - negerar deep strike i det egna territoriet och angränsande territorier.

  • Barracker - ger möjlighet att förstärka trupperna. (Givetvis är det t ex spawningpools för nids osv).

  • Sjukhus - ger trupper chans att rehabilitera efter slaget.

  • Utvinning av råvaror - ger ökad inkomst varje runda.

  • Reparationsanläggning - som sjukhus för fordon.

Specialare:

  • Man kan alltid försöka vara intelligent/kreativ. Sabotage och spioneri är tillåtet.

  • Ett slag blir nödvändigtvis inte jämnt. Det kan visa sig att man anfaller med 1500p en styrka på 2500p. Tufft? Tja, vad säger man - sånt är krig. ;D

  • Det kan finnas annat gömt på kartan som kan vara både belöningar och ytterligare fiender.

Jag är medveten om att detta mest är (osammanhängande) svammel, men jag har sedan gammalt en hel del regelfunderingar. Det är inte en kampanj för den kompetitive turneringsräven, utan för den som vill utmanas och ha kul. Så, är någon intresserad - dvs ska jag lägga ned mer energi på att göra klart kampanjregler? Givetvis övriga synpunkter och tankar är välkomna.

Kommentarer

  • Jag tycker spontant det låter skitkul! :)

    Det känns dock som att det måste finnas möjlighet att reka och att göra små grupper för det ändamålet med typ scenarion som gäller huruvida de kan ta sig undan t.ex.

  • Sven:

    Det är precis min tanke. Allt ska rymmas i kampanjen. Från Kill-Team till Apocalypse. För mig är det självklart att man skickar ut Ork Kommandos, Space Marine Scouts eller Lictors för att reka. Det är också därför jag har försökt poängtera att man själv bestämmer storleken på sina formationer.

  • Jag tycker också att det låter svinroligt och framförallt kul att se att folk försöker "vidga vyerna" lite grann för hobbyn!

    Det största problemet jag ser är väl målning/figurer. Det är väl kanske inte alla som sitter på 5000 poäng färdigmålade modeller som är så pass "varierat" att man kan slänga ihop "realistiska" enheter för alla givna situationer som kan uppstå i en dylik kampanj.

  • edited 7 juni 2010 20:32

    Trukson:

    Poängnivån är väl mer som en riktlinje. Man kan klara sig även med lägre poäng. Dock är min målsättning att man ska kunna spela med även Forge World modeller och Super Heavies. Man behöver dock endast täcka upp så mycket poäng som man någonsin kommer att sätta upp samtidigt på spelplan. För att då inte komma i alltför stort underläge bör man alltså ha lite mer trupper.

    Vilka enheter som används kommer dessutom vara helt i din kontroll. Du bestämmer ju själv vilka enheter du införskaffar och använder.

    Vidare är också en kampanj som jag tänkt mig den, ett utmärkt tillfälle att öka på sin armé. Gällande målning är inte jag någon diktator... eller lysande exempel på den fronten. Kan nämna att jag själv är på tok för dålig på att faktiskt sätta mig ner och måla ihop en armé... även om jag senaste tiden bättrat mig marginellt och faktiskt monterat ihop en del av det som finns i alla lådor här hemma. ;)

  • Jag har själv hållit på att skriva en background story och byggt en specialare (hemligt) till en apocalypse kampanj med exact samma upplägg.

    Större strider dock.

    Dock så varnar jag dig att även om det verkar vara simpla regler i början så ha inte för många.
    Försök att ha så få special rules som möjligt.

    T'ex reparations anläggningen och sjukhuset.
    Du kan slänga ihop dom till en, så blir det både mer strid om dom som finns eftersom dom är mer eftertraktade och så slipper man frågor som "Kan sjukhuset reparera mina necrons? Dom är ju maskiner."

    Annars så tycker jag, med tanke på att jag håller på med en likadan kampanj själv, att det är en lysande idé.
    Min kampanj är dock temad runt kriget på en forge world som fallit till chaos, och mechanicus och dark mechanicus slåss i våldsamma strider runt om spelarna.
    Teknologiska uppgraderingar och mörka hemligheter är att vänta.

    Har du nåt tema eller är det bara i regelstadiet? Själv började jag med story delen.
  • Jag börjar i regelstadiet. Storyn växer ändå fram när man fått spelare som är intresserade av att deltaga. Min ingång till kampanjen är nämligen att storyn är avhängig av vilka spelare som vill vara med.

    För övrigt är jag inte alls oroad över reglerna. Jag har tidigare försökt knåpa ihop kampanjer till andra regelutgåvor och kan säga att den senaste regelutgåvan med alla sina expansioner är jättelätt att skriva till. Endast under gårdagskvällen gjorde jag ett antal sidor regler. Har nu klart delen om rundans uppdelning, inkomst, byggnader, formationer och strider. Håller på att fixa klart delarna med terräng, förflyttning och hur spaning, sabotage och liknande fungerar och inte minst en mall för hur kommunikation ska ske mellan spelare och kampanjledare.

    Gällande specialregler är jag inte oroad. Så länge allt är kristallklart gällande hur det fungerar, är det inga bekymmer. Du kan få kolla in reglerna när de är klara. Tämligen enkelt regelverk för mig som kampanjledning att hålla reda på, men väldigt flexibelt för spelarna med många möjligheter.

  • Jaså?

    Jag kollar gärna in reglerna, har inga till min så det skulle vara praktiskt att sno dom :P
  • Har nu gjort drygt 12 sidor regler. Fortfarande inte helt klar, men det närmar sig verkligen en slutprodukt nu.

    Tyvärr lyckades jag begränsa min produktionskapacitet genom att skära mig rejält i fingret för några timmar sedan.

    @Klomster: Du kan ju vara med och provspela.

  • Well, det beror på hur mycket man behöver.

    Men kanske.
  • Låter intressant. Men jag måste säga att anfalla med 1500p orker mot 2500 Marines kommer kännas förlorat på förhand. Kan man inte variera det på Force organisations chart nivå. Du köper loss t.ex fler Heavy support. Då kan en "sämre arme" bara sitta på 1 HQ, 6-? Troops, 1 Elites, 1 Fast, 1 Heavy. Men den som betalt för det kan ta in extra Elites, HQ's osv, ni fattar. Samma poäng men ändå inte samma förutsättningar. Anmäler intresse beroende på tids-plan.

  • @ Ghazghull

    Det finns absolut lösningar att tillgå. Jag har etablerat formationer som koncept. Dessa har olika sammansättning och förelar. T ex grundformationen som motsvarar en vanlig 40k armé är en slagstyrka. Den följer i stort sett reglerna för Spearhead. Dvs Force Org + Spearhead enligt den kombination som erbjuds i Spearheadreglerna. Sen kan du ha en patrull i närheten, varpå du kan få hjälp med flankande enheter. Slutligen finns även regler för understödsformationer som t ex en artilleristyrka som positioneras exempelvis i spelarens bas och sätts i "stand-by" och kan sedan understödja en strid.

    Sen hur din formation i fält ser ut avgör du själv när den lämnar din bas. Då är den listan spikad. Så du kan alltså inte anpassa dig inför varje strid, utan om din styrka bestående av 4 Truks med boyz, en big mek och låt säga en grupp nobz i en battlewagon och ett spearhead med Deffdreads lämnar basen så, är det den sammansättningen de har tills du antingen skickar ut andra trupper som går samman med den formationen eller den omformas med annan sammansättning i basen.

    Det kan väl sägas att stora styrkor nödvändigtvis inte vinner kampanjen, då en del av kampanjen också går ut på att erövra och hålla territorier för att skaffa sig extra resurser. Då kommer t ex endast en stor formation ta ett territorium i taget, medan flera små kan plocka flera territorier och snabbt få mer resurser, samtidigt står de små formationerna inte en chans i strid mot betydligt större formationer.

    Utöver detta har jag också klart regler för reträtt (då det kan vara ofördelaktigt att söka strid om man vet att man är i underläge) och för hur skadade fordon och truppenheter klarar sig efter striden.

    Tidsplan ligger i nuläget att försöka köra igång om några veckor. Varje runda beräknas ta 1-2 veckor att spela. Dock kommer allt sådant att slätas ut inför kampanjen då jag tänkt mig att man träffas och diskuterar igenom regler och kampanjens spelmekanik.

  • Okej okej. Det låter som du har funderat mycket på detta så det blir säkert bra. :P

  • Nu är jag ingen 40k spelare men det låter väldigt kul!

  • Det låter tufft, jag vill gärna se reglerna nån gång om jag ska göra egna eller fixa om dina, om det går bra.
  • @Klomster

    Ta't lugnt bara. Just nu är jag lite skadad då jag skar upp halva pekfingret på vänstran igår. Tar lite längre tid att skriva då... förutom att det gör aningen ont i fingret när jag gör det. =P

  • Hur lyckades du skära upp fingret?

    Var inte det dumt?
  • Låter sjukt kul och jag hoppas bara att jag har hunnit få ihop tillräckligt med armé för att vara med när det är dags att spel. Jag har precis börjat med hobbyn. Något som slår mej är ju det här med reträtt. Syn sättet som finns att i warhammer att reträtt är en förlust måste ju tas bort då så mycket i den här formen av krig handlar just om att undersöka vad som finns, dra sig tillbaka och återvända senare. Jag tycker att du bör tänka ganska mycket på hur det kommer fungera med scouter och bakhåll på en större skala än klassiska warhammer bord. Tex hur det bestäms vilken trupp som upptäcker den andra först. Att upptäcka motståndaren först är ju trots allt väldigt mycket i att vinna ett slag i verkligheten.
  • @ Mikey

    Reträtt är behandlat på ett som jag uppfattar bra blandning mellan realism och spelbarhet. Framför allt har jag arbetat med detta eftersom det är en ganska fri och öppen kartbaserad kampanj.

    Reträtt i korthet: Reträtten sker innan det ens blir ett slag. Man avdelar 1 enhet som täcker för 4 andra enheter vid reträtt. Det finns en reträttabell som man sedan slår på. Om fienden har vissa typer av understöd eller snabba trupper är det givetvis svårare att undkomma, men om man har egna trupper som täcker blir det lättare. Dvs man offrar en enhet för att fyra andra ska kunna komma undan.

    Spaning är i grund och botten en förutsättning för att kunna klara sig i kampanjen. Har man spaningsenheter kan man se ganska väl vad fienden har på gång. Saknar man det får man endast reda på antal enheter, inte mer.

    Exempel på spaningsinformation från spaningsformation kan vara: Fientlig slagstyrka. 32 Chaos Space Marines varav 5 är Raptors, en Defiler och en Dreadnought. >Tre Vindicators i ett Spearhead.

    ... att jämföras med...

    Exempel på information utan spaningsformation: Fientlig styrka tillhörande TAU Empire. Drygt 7 fordonsenheter och 4 enheter infanteri.

    Förklaring på spaning:

    En spaningsformation består av en enstaka enhet. Den ska antingen vara mekaniserad (dvs ha transportfordon) och/eller ha en uttalad spaningsfunktion enligt Codex. Alla enheter som kan klassas som spaningsenheter har någon av följande Universal Special Rules: Scout, Stealth eller tillhöra kategorin Infantry, Bikes eller Jetbikes. Enheten ska vara från kategorierna Elites, Troops eller Fast Attack. En spaningsformation är speciellt utrustad för att spana på fienden. Det gör att den ser en ruta längre än andra formationer. Dessutom är den svårare att upptäcka. Endast andra spaningsformationer kan upptäcka den i samma ruta den befinner sig i. Om spaningsformationen går till angrepp, räknas de som vanlig enhet den rundan och blir sålunda möjliga att anfalla.

    Bakhåll mm är redan täckta i reglerna. Jag sitter fortfarande och filar lite på detaljer, men på det stora hela är det mesta löst och lär fungera (uppskattningsvis är jag ~80% klar och har i grova drag 14-15 sidor text). Sen återstår att skapa en karta och samla spelare.

  • Status:

    • Sidor: 23

    • Ord: 6578

    • Tecken (inkl blanksteg): 41560

    • Stycken: 436

    • Rader: 935

  • edited 12 juni 2010 01:28

    Tänkte försöka fresta med ett utdrag rörande ett område som tagits upp tidigare i tråden, nämligen vem som kan söka strid osv.

    Beroende på spaningsuppgifter, kan man ha olika fördelar med vem som ser vem först. Detta kommer att avspeglas hur ett slag kommer att spelas.

    Den som har initiativet kan själv välja mellan kort eller lång stridszon. Om båda har likvärdigt initiativ, är det helt och hållet en fråga om vad SL anser vara rimligt efter terrängförhållanden.

    Terrängen spelar alltså stor roll i hur slaget kommer att stå. Öppen och kuperad terräng kommer att ge ett slag kortsida mot kortsida. I mer tät terräng som skogar och städer kommer det bli långsida mot långsida. I en del fall kommer det bli diagonal uppställning enligt det mission som ska spelas. SL avgör alltid vilket mission som ska spelas, även om spelarna uppmanas att framföra hur de vill att striden ska förlöpa om de har initiativet. Det är en avvägning mellan terräng och hur anfallare respektive försvarare väljer att agera som blir den slutliga striden.

    Modifikationer för initiativ:

    -1 Över hälften av enheterna är skadade sedan tidigare strider.

    -1 Om formationen var i snabbmarsch.

    -1 Om formationen omformerar.

    +1 Spaningsenhet finns som kan understödja.

    +1 HQ enhet ingår i formationen.

    +1 Formationen består endast av snabba trupper (Fast vehicles, Jump Infantry, Bikes eller Jet Bikes).

    +1 Om man har högkvarter med HQ-choice stationerad där, samt kommunikationscentral.

    +1 Om formationen ligger i bakhåll.

    +1 Om striden sker på eget territorium.

    +1 Om man medvetet väljer att anfalla.

    +1 Om man aktivt valt att försvara.

    +1 Om man har befästningar.

    Nightfighting kan inträffa. SL avgör om slaget står i gryning/skymning eller helt enkelt på natten om en spelare uttryckt önskemål om detta och har tillräckligt stort initiativövertag.

    Uppdaterad status:

    • Sidor: 25

    • Ord: 7828

    • Tecken (inkl blanksteg): 49441

    • Stycken: 497

    • Rader: 1074

  • Har du tänkt det här som en ett tillfälles kampanj, alltså typ över en helg och alla spelare är på plats, eller över en längre tid där man har kontakt via mejl eller forum med sl för att berätta sina planer?
  • Det är tänkt som en kampanj som pågår över lång tid. Inledningsvis kan man säkert ha både 2 och 3 rundor i veckan när spelarna försöker erövra närområdet och säkra upp tillgångarna, men ganska snart kommer man inleda strider och då räknar jag med att man kommer att behöva två veckor (eller ibland mer) per runda, framför allt när kampanjen kommit en bit på vägen och styrkorna blir fler och större, eller livet kommer emellan.

    Kontakten är tänkt att vara främst via mail, men jag tror att man kan fixa något alternativ. Forum är övervägt, men problemet är oftast att ha tillräckligt många underklasser som inte kan läsa varandras inlägg. Ett annat alternativ är att använda sig av Google Wave, något jag själv finner tämligen lockande. Då kan man ha en wave för varje runda och spelare. Blir något att diskutera med de spelare som ska ingå.

  • Låter riktigt intressant, har varit sugen på att spela/göra något liknande länge. Vet inte om jag kommer kunna medverka men tar gärna och kikar på reglerna när de är färdiga. Kanske även går att modifiera för andra spel (Warhammer fantasy, Warmachine, flames of war m.m.).

    Hoppas det fungerar bra.
  • Finns folk som har gjort liknande saker, om än med en twist. länk

  • Man blir ju riktigt sugen!

Sign In or Register to comment.