Pimpin' da Boyz

edited 21 maj 2010 23:35 in Warhammer 40k

Jag sitter och funderar på hur jag ska lägga upp mina Boyz i min nya armé - Orks.

Valet är väl klart sedan länge att initialt ska det bli Speed Freaks. Sedan tänkte jag låta horden växa från speedy till stompy.

Dock har jag lite önskemål på synpunkter. (Min sambo var så snäll att hon överraskade mig med att beställa Ork Megaforce som låg och väntade hemma i förrgår, så frågorna är som ni märker delvis knutna runt den).

  1. Ork Boyz. Slugga & Choppa eller Shoota? Tanken är att ha minst 2-3 Trukks att skeppa dem i. Helst 4-5 trukks om jag får bestämma. I så fall, 'Ard Boyz och deras pimpning...

  2. Lootas eller Burnas?

  3. Jag har en Battlewagon med Deffrolla... vem nyttjar den bäst och hur pimpar man den, förutom med den självklara red paint job.

  4. Nob bikers eller ej?

  5. Någon med Deffkoptas från Blackreachboxen som vill sälja/byta [i ume]? ;) (Har redan en uppsättning).

  6. Vem leder Freaksen? Funderar på att göra en Wazzdakka... eller eventuellt göra en beställning från Forge World i höst, men också på Big Meks.

  7. Stormboyz - tankar kring dessa orkiska anarkister?

  8. Vill ha Kommandos... men är de värda points? (och lite problem med plats i armélistan).

  9. Looted wagons? Isf med Boomgun eller ej? Dvs Rhinokonversion eller Basilisk/Leman Russ konversion?

  10. Slutligen, är Deff Dread/Killa Kans något som passar redan i en Speed Freaks armé... eller ska jag avvakta tills jag kompletterar mer stompy?

Armévisionen är snabb som attan. Har trukks, bikes, stormboyz och deffkoptas, samt en BattleWagon. Målet är 2000p... inledningsvis.

Har Blackreachorks, samt megaforce och ytterligare 16 gamla boyz (76 boyz), en gammal box stormboyz... (och några gamla warbikers, gammal trukk, buggy och skorcha som alla är asfula och jag är tveksam till att använda).

Input är välkommen.

Kommentarer

  • edited 22 maj 2010 09:19

    Jag har kört en ganska mobil ork arme med hyfsad framgång på fanatics.

    bara några pointers på vad jag gillar Nob bikers är kul jag kör 6 st känns som om det räcker.

    Har 2 units med choppa boys i trucks 2 units med 5 ork bikers deffcoptas.

    och det roligaste av allt en battle wagon med deffrolla som är open topped med burna boys och en big mek med burna och custom forcefield i inget som andas död lika mycket som 16 burnatemplates stackat på varandra eftersom du får välja vart du skjuter ut från vagnen.

    Jag har själv varit sugen på stormboys ska nog köpa ett gäng sådana.

    Sen kan man ju inte säga nej till killa kans ynf nu föll ork lusten på Dea jag kommer ner till ume nästa vecka stocka up på orks.

  • Har spelat orker rätt mycket sista tiden så kan kanske ge några svar.

    1. Kör på slugga och choppa. Med så små enheter är alla extra attacker i närstrid värda.
    2. Kör på burnas, funkar bättre till listan. Lootas tycker jag är lite otympliga. När de får skjuta är de bra men det är så ofta som de inte ser något vettigt.

    3. Någon slags fin närstridsenhet är nog bäst i en battlewagon. Oriths idé låter inte alls fel.
    4. Nob bikers tycker jag är riktigt tråkiga, vanliga bikers är mycket roligare att spela med. Man får mer plats för andra roliga saker då också.

    6. Alla dina idéer verkar vettiga tycker jag. Bara att välja och vraka. :)
    8. Har prövat kommandos med Snikrot litegrann och tyckt att de varit väl dyra för att ingå i min lista. Men mot rätt motståndare lär de vara guld värda.

    9. Looted wagons tål lite väl lite i mitt tycke.
    10. I en blandad armé med en del snabbt och en del långsamt funkar walkers riktigt bra. Tror nog de gör det i en annars snabb armé också.
  • Nob bikers!;0)

  • Tack för synpunkterna. (Ville nog främst försäkra mig om att jag tänker rätt).

    Gällande vanliga boyz, är det jag undrar över främst för/nackdelen med shootas. Jag köper absolut resonemanget med närstridsboyz i trukks, men har också hört spelare som talat sig varma för shootas. Motiveringen är att mängden skott gör inverkan och att de ju har assault. Detta skulle väga över på skyttefördelen. Jag är som sagt fortfarande lite kluven.

    Sen har ju shoota-boyz en klar fördel när horden växer. I en stompy armé, är ju shootas klart bättre i stora 30-boyz klungor. Där kommer iofs en annan fråga in, nämligen supportvapen till shoota boyz. Big Shootas har jag fått rekommenderat, då det får en bättre totaleffekt eftersom de vapnen är likt shootas, främst mot infanteri, medan rokkits är mot fordon och sålunda undantas 27 boyz skytte.

    'Ard Boyz är sista funderingen. Vill väl egentligen ha både en grupp med varje konfiguration, men i slutändan lutar det väl åt att inleda med 12 att stoppa i en Trukk... men ser redan hur mäktigt 30 'ard boyz med shootas kommer att bli jämte Dreads och Killa kans. (Vad tror ni, är det för mycket kompromiss med Evil Sunz-temat, att köra denna 30 boyz starka 'Ard Boyz shoota mob? Tänker att en bättre enhet att hålla objektiv är svår att hitta bland Orks och resten av armén kommer ju ändå att vara högst mobil och offensiv).

  • Du verkar ju redan ha huvet på spiken.

    Små enheter som ska in i närstrid fort (typ trukks) = choppas
    Stora enheter som footsloggar = shootas

  • Jag tycker nog 30 kutande 'ard boys känns lite sådär, de skulle ju sno bilarna av de andra töntarna om de fick chansen tänker jag.

    Shootas funkar i trucks också eftersom de kan peppra sönder lite folk innan och beroende på motståndet kanske inte alla extra attacker behövs faktiskt. Att ha några som kan göra skada nästan varje runda är inte så dumt.

  • jag själv som spelar med bara stora horder med närstrids boyz måste säga att jag är mer för dom (of course) efter som jag aldrig skjuter de ska ju in i närstrid så de runnar ju bara framåt i skytte rundan.

  • Jag kör 2 12or med choppas i trukk de har en rockit i varje fint att kunna slump skicka iväg en första rundan. Och sen har jag en 20 manna shoota mob med big shootas bra att svampa objektiv och lalla runt och skjuta.

  • Annars är grots en rätt bra enhet att bara hålla objektiv på hemmaplan. Plantera dom i skydd och kör go-to-ground varje runda. Dom kostar lite, har ingen shooting att prata om varpå att man alltid kan köra go-to-ground utan att slösa bort poäng på det sättet. Men med orks har man ju problemet med för få troop-slots ;)

    Gällande Choppa Vs Shoota kan jag säga att min åsikt ligger i att stora enheter antagligen har mer nytta av shootas än choppas. Men mycket beror på hur armén i stort används och fungerar såklart =)

  • 'Ard boyz skulle kanske som Sven säger "sno bilarna", men å andra sidan skulle jag säga att de nog känner sig nöjda med att motståndet kommer till dem. Trots allt så är det ju troligt att det dimper ned Space Marines och annat precis brevid dem.

    Gällande Rokkitlaunchas, känns upplägget som det är nu tämligen onödigt. Trots allt har jag bra anti-tankförmåga genom Powerklaws i alla boyz-units, men också i Deff-koptas.

    Grots har givetvis övervägts, men trots att jag förvisso gillar dem och deras "expendability", känns ändå boyz stabilare.

    Till er orkveteraner (Nobz?), hur brukar motståndarna hantera er? I mitt fall kommer jag ha 5-10 riktigt snabba enheter till hands. Warbikers, Trukkboyz, Stormboyz, Deffkoptas och något mer kul för min del. Orks är ju farligast i närstrid och som armén är tänkt kan jag har i stort sett hela armén i närstrid senast runda 2. Har ni märkt någon "target priority" hos era motståndare, vad de går åt först... och vad går ni själv på först?

Sign In or Register to comment.