'Ard Boyz & Fanatic.

edited 9 maj 2010 22:35 in Warhammer 40k
Vad säger folk som har bättre koll än jag på den turneringsvarianten? 2500pts. 2ånhalv timmes matchtid(om jag inte missminner mig) osv.

Personligen kan jag tycka att 2.5K känns rätt lockande, men jag har å andra sidan sällan svårt att hinna klart i tid som det är, men jag kan förstå att andra kanske har det.
500pts. extra (sett på en Fanatic) skulle iaf ge mig plats med de go'bitar som i dagsläget får styrka på foten (läs: hellre än bra grejer) till förmån för "turneringsbra" enheter.

Vad säger folk över lag (gällande 40K på Fanatic) om utökande av t.ex. poängantal? Det var ju inte allt för många år sedan det höjdes från 1700 till 2000 trots allt.

Kommentarer

  • Jag håller med om att det skulle vara mycket roligare och köra med 2 500P. Man får in det där lilla extra som man annars måste lämna hemma. Dock tycker jag att 2,5h speltid känns lite för lite. Fanaticen har, enligt mig, en perfekt balans i given speltid och nödvändig speltid. Lägger man på 500P borde man behöva öka den giva speltiden. Det är iaf min erfarenhet av större slag. Men sen måste man ju även ta med i beräkning, att man under spel i den lokala föreningen gör mer än att bara spela. På en turnering, tycker jag, att man får dra ner lite på sidopratet och koncentrera sig på striden. Då kanske man kan hålla det nuvarande schemat. Man måste spela några provstrider innan man vet säkert.

    Jag tycker helt klart att det är värt att testa och utan att försöka utvecklas man aldrig. Dock ser jag hellre att det är kvar på 2000P som det är nu i några turneringar framåt, än att det blir ett halvtestat sista minuten beslut. Jag har arrangerat endel i den lokala föreningen och vet hur mycket tid det tar, men jag kan bara gissa hur mycket jobb det är för ett såhär stort arrangemang. Jag vill inte bränna ut arrangörerna som redan gör ett storartat jobb. Hoppas ni förstod mig rätt.
  • För hordarméer är det inte så lämpligt... tycker jag. Några Fanatics sedan jag själv hade tid att vara med, men då var det snålt med tid. Mötte själv flera hordarméer med mina IG (om än med vad pansar jag kunde trycka in i 4th Ed) och kan säga att tiden var oftast inte alltför god... =/ . MEQ-arméerna har säkert inga problem, men fy för en footslogging Goff-Waagh, ett infanteritungt IG-kompani eller en hel massa Gaunts. Bara uppställningen tar tid... för att inte tala om förflyttning... tärningsslag osv...

    Dock var jag ju inne på en turneringsvariant med Combat Patrol, där man, förutsatt att tärningsgudarna och lottningen är med en, använda lite extra enheter någon match.

    Hur som helst är höjning säkert inget problem, men det får nog tas i lite mindre steg. Kanske öka med 200-250 något år först, bara för att se hur det går tidsmässigt.

  • Kan vara intressant att köra, men jag ser verkligen problem för hord-arméer som nilzzon sa.

  • Skall det funka så måste man ha ett tidtagingskommisariat med rätt att döda. Jag är osäker på om vi skulle ha stöd för detta i svensk lag.

  • Ett stort problem är just den fysiska platsen som figurerna tar på spelbordet. Horde-arméer är redan nämnda, men på den poängnivån är det även ganska kul att se hur en IG-spelare försöker rymma sina 15 tanks i sin deployment-zone. Det ser mer ut som en körskoleövning i ett parkeringsgarage än ett science-fiction-slagfält!

  • edited 10 maj 2010 13:59
    Man hade ju kunnat tänks sig att de 500pts. utöver de 2K man alltid spelat med innan INTE nödvändigtvis behöver gå till fler Tanks, eller fler Termaganter. :)

    Kanske vara lite wild 'n' crazy och skaffa en Carnifex brood istället, eller vise versa med gardet. Skaffa sig ett gäng dyra Ogryns osv.

    Det verkar ju (uppenbarligen) som att det funkar på 'Ard Boyz, trots allt.
  • Låter riktigt skoj, tycker det är på gränsen att allt får plats på 2K, skulle inte ha några problem med att köra 2.5K.
    Sen om det skulle vara så att det inte blir på fanaticen så finns ju inga hinder mot att anordna en mindre turnering i den stilen.
  • Jag tror mig veta att 'Ard Boyz är en ordentligt kompetitiv turnering, så det skulle inte förvåna mig alls om det fanns hårda straff för maskning, maxtid för deployment, och sådana auktoritära och repressiva saker. Det skulle kunna vara en förklaring till varför de klarar av att spela 2500 p på så kort tid.

  • Jag tror mig veta att 'Ard Boyz är en ordentligt kompetitiv turnering

    Exakt, de 500 "extra" poängen används knappast till att köpa in "roliga" enheter utan edast för att "grisa till det" lite extra.

  • yupp. såg nån diskussion nånstans där amerikanskacardboyzspelare var rörande eniga om det enda sättet att göra en kaosarme nära på spelbar var 6 land raiders. Har bara spelat 40k en gång (i lördags) de sista 3 utgåvorna, men jag har en känsla av att en sån arme är lite halvsvår att vinna mot
  • Man hade ju kunnat tänks sig att de 500pts. utöver de 2K man alltid spelat med innan INTE nödvändigtvis behöver gå till fler Tanks, eller fler Termaganter. :)

    Kanske vara lite wild 'n' crazy och skaffa en Carnifex brood istället, eller vise versa med gardet. Skaffa sig ett gäng dyra Ogryns osv.

    Enda sättet att få folk att inte lägga till de enheter de själva vill ha med vore att tvinga dom till det med regler, och det går ju inte riktigt ihop med "hellre än bra"-attityden som du förespråkar. De som spelar för att vinna kommer att försöka vinna även med 500 poäng extra, det känns rätt givet.

    Själv är jag villig att testa, men det känns som om det är tillräckligt med jobb att få ihop 2000 poäng om man vill ha en ny armé nån gång. Men jag förstår att konceptet tilltalar Kaptenen som redan sitter på 4,5K Space Marines och inte har några problem att hinna spela klart i tid. Själv är jag segare (eller spelar en mer tidskrävande armé?) och jag har redan spelat mot tillräckligt många IG-listor som kämpar för att få plats på bordet. Inte sällan ser det ut som en parkeringsplats gone bad på andra sidan bordet efter deploymenten.

    Men visst vore det väl lattjo att ge det ett försök. Jag skulle dock vilja veta mer om hur ´Ard boys löser det.

  • edited 10 maj 2010 23:40

    Men visst vore det väl lattjo att ge det ett försök. Jag skulle dock vilja veta mer om > hur ´Ard boys löser det.

    Grisfösare?

    Enklast är kanske att maila organisatörerna och fråga hur de gjort.

    Men visst vore det väl lattjo att ge det ett försök.

    Instämmer. Dock så behövs det nog ett flertal fördök med ett ökande antal deltagare innan det går att köra på en stor turnering.

  • Ja visst, istället för att skjuta ned något per automatik så kan man ju snegla lite och se hur det funkar rent praktiskt.

    Disclaimer: Tanken om att ta andra saker är ju naturligtvis baserat på att spelaren själv inser att 5 tanks till i en redan "tanks-överbefolkad" IG armé kommer att bli svårmanövrerat. Vilket ju är ett dilemma som löser sig självt: får du inte rent fysiskt plats med fler tanks/småknott så får du ju skaffa något annat, mindre omfångsrikt. Och vill man - trots ovanstående - skaffa sina 5 extra tanks så får man ju skylla sig själv när ens deployment zone ser ut som en Ikea parkering. Armylist-darwinism FTW!
  • Disclaimer: Tanken om att ta andra saker är ju naturligtvis baserat på att spelaren själv inser att 5 tanks till i en redan "tanks-överbefolkad" IG armé kommer att bli svårmanövrerat. Vilket ju är ett dilemma som löser sig självt: får du inte rent fysiskt plats med fler tanks/småknott så får du ju skaffa något annat, mindre omfångsrikt. Och vill man - trots ovanstående - skaffa sina 5 extra tanks så får man ju skylla sig själv när ens deployment zone ser ut som en Ikea parkering. Armylist-darwinism FTW!

    Jag tror att herr Kapten underskattar flertalet spelares tendens till mycket vill ha mer. (Vilket en lustigkurre kanske skulle säga att Kaptenen själv gör sig skyldig till? :D)

    Men seriöst; det kan vara ett led i att profilera sig gentemot andra turneringar i landet. Om Umeå erbjuder 2500 poäng 40k nästintill utan restriktioner och med goda poäng för målningen kan det fungera som ett föräljsningsargument vid rekrytering av nya spelare, främst söderifrån. Jag säger inte att det är det ultimata turneringsformatet, men det erbjuder spelarna ett profilerat alternativ mot restriktionstunga turnéringar med få, om ens några, poäng för hobbydelen. Det KAN locka folk, helt enkelt.

    På minuskontot står dock fortfarande:

    • Speltiden.

    • Svårigheterna att få ihop tillräckligt med poäng för den som vill starta en ny armé. Detta kan slå mot nya spelare också.

    • Bordsytan.

  • Instämmer med Satansäckel. Jag vet att under någon tidigare edition, fanns det en tumregel på hur stor yta det rekommenderades för olika poängsummor. Det tror jag hade varit väldigt nyttigt att ha som tumregel i dagens 5th Edition med de ständigt ökande poängstorlekarna. (Minns ej om det var i regler, supplement eller WD).

    Hur är det, är inte Fanaticborden ca 6'x4'. Det är verkligen på gränsen på 2000p. Högre poäng och man får öka till 7'/8'x4'.

    Kan för övrigt nämna att jag på vissa bord på Fanatic upplevde det trångt redan på 1700p.

Sign In or Register to comment.