Wet palette

edited 3 maj 2010 11:03 in Figurmålning etc

Läste ett tips om att bygga en egen wet palette som sedan används för att hindra färgen från att torka medans man målar.

Hur stor är skillnaden då? Killen som gav mig länken blandade en färg för sex (!) dagar sen som fortfarande inte har torkat... :)

Kommentarer

  • Såg nått liknande för ett par månader sedan.

    Den killen sparade skumplasten som följer med i blisters, blötlade dem i en liten plastbox och lade ett bakplåtspapper ovanpå.

    Inte hunnit testa själv men det låter riktigt intressant.
  • Tänker definitivt testa inför nästa målningsprojekt.

  • Använder själv en (hemmagjord) wet palette när jag målar. Måste säga att det är grymt skönt att inte behöva oroa sig över att färgen ska torka medan man målar.

  • edited 5 maj 2010 16:56
    mjo använder en hemmagjord sj.hatar när färgen torkar och så har man blandat den så bra^^
  • Shit vad häftigt! Detta måste jag testa!

  • OK, nu har jag byggt en och testat lite. Jag måste ha gjort något fel någonstans, för mina färger blir inte bara återfuktade, de blir helt genomblöta! När jag öppnar burken igen senare har färgfläcken (vallejo) blivit ett litet segmenterat färghav. Paletten har tryckt upp vatten så långt ytspänningen klarat av!

  • edited 13 maj 2010 14:55

    Vilket sorts papper använder du? Jag läste något om att det är skillnad på vad vi kallar "bakplåtspapper" och "smörpapper", men har själv inte hunnit prova :)

    Jag tror också att man ska fukta svampen / trasan under, men att det inte ska vara så mycket vatten att det flyter (allt ska vara uppsuget).

  • OK, jag har flytande vatten runt omkring trasorna. Håller på att torka den ena paletten nu. Jag använde förresten plåtburkarna från GWs Vehicle Damage Dice som inte går att använda längre. De gick att köpa för en mycket billig slant på Fantasia förrut.

  • Funderade just på hur mycket vatten du använt. En sådan konstruktion ska inte ha mer än fuktig trasa. Tror att rekommendationen är att vrida ur wettexduken (eller vad du använt) innan du stoppar ned den i paletten.

    Kan för övrigt varna att metall och vatten inte alltid är det bästa att kombinera... så du är medveten om det...

  • Jag använder wettexduk, blöter den helt sen låter den rinna av så att den inte droppar. Det finns många sätt att bygga en fungerande våtpalett på, jag använder den enklaste och som underlägg har jag locket till Milko mjukost.

Sign In or Register to comment.