Idé till turneringsupplägg: combat patrol + 40k

edited 28 april 2010 21:01 in Warhammer 40k

Dessvärre några år sedan jag var med och spelade på en Fanatic själv, men har givetvis suttit och funderat lite på kommentarerna.

Att scattra objektiv borde vara en självklarhet.

Sen funderade jag lite på hur man kan krydda turneringen lite mer. Vill minnas att jag läst i någon WD för X antal år sedan, hur de arrangerade någon turnering där man mixade Combat Patrol (CP) och W40K. Detta har inspirerat mig till en turneringsvariant som jag tror kan vara både spännande och kanske till och med lösa ut mer tid åt arrangörerna, men viktigast av allt; fler spelade matcher. Jag vill då minnas att de småturneringar med få poäng som hållits på FUSK åtminstone dragit både många deltagare och glada miner.

Combat Patrol har vissa restriktioner. Max 400p (kan ju anpassas till 500 om så önskas). I övrigt ungefär så här (utan att jag orkar leta fram rätt WD eller regelbok): Max 3+ save, max 2W (dvs inga MC), Inget fordon med totalt AV högre än 32. 1+ Troops, 0-1 av övriga val.

Så upplägget är att man har en total armé som innefattar både en mindre CP-styrka (ja, lite olycklig förkortning, men stå ut med den tills vidare) och vanlig armé. Man spelar med både sin CP-styrka, armén och möjligheten till båda tillsammans.

För varje CP-match som vinns får spelaren 1 strategisk poäng. De strategiska poängen kan användas i en vanlig match som bonus. Man kan använda sina strategiska poäng på några olika sätt.

De strategiska poängen är min tanke att uppmuntra "bästa general".

Exempel som jag tänk på kan vara lämplig användning av Strategiska Poäng (OBS!!! Det är just exempel och inte utprovat poängmässigt): 1p Någon form av bonus att spela på en enhet under en runda. T ex slå om alla missade save eller to-hit? 1p Återanvända en enhet, monster eller ett fordon (ej karaktärer). 2p Flanka valfri enhet/fordon/MC från valfri kortsida. Fortfarande reserves slag för när de kommer. 2p Använda en enhet ur CP-styrkan som flankar från valfri kortsida enligt förslaget raden ovan, eller börjar från start enligt scenariots regler för uppställning. 3p Använda hela sin CP-styrka enligt ovan föreslagna regler.

Förutom detta minskas antalet ordinarie matcher med en, men ersätts av 3 CP-matcher.

En CP-match spelas på en halva av spelbordet. Arrangörerna bestämmer om det är sidan mot väggen eller gången som används. Varieras mellan matcherna. Matchningen på CP sätts i ett eget lottningssystem.

Ordningen på matcherna kan givetvis diskuteras, men första matchen bör vara CP och sista måste vara ett vanligt (så man kan använda strategiska poäng som man har kvar).

Två nya priser kan instiftas: Bästa Squad Commander (för bästa resultat i Combat Patrol) och Bäst målade Combat Patrol. (Om inte annat kan ju detta locka fler att måla riktigt snyggt, för det blir ju inte lika många figurer).

Vet inte om allt är solklart... men får väl ställa in mig på att idiotförklaras och få mitt förslag skjutet i sank... (Och det går så klart lika bra att göra samma sak för WFB då liknande regler finns där).

Kommentarer

  • Bryter ut den här diskussionen så kan utvärderingen av fanatic fortgå i den andra tråden.

    mvh
    Lars, moderator

  • Jag tycker det låter skoj. Allting blir så mycket mer taktiskt med mindre poäng.
  • Mindre poäng betyder tyvärr också att enskilda tärningsslag betyder mer för matchresultatet. Det kompenseras med att dåliga matchups istället får mindre betydelse, eftersom en enskild förlust betyder mindre. Är det tänkt att CP-matchen ska spelas mot samma motståndare som nästföljande vanliga match? Blir nog mycket logistiska problem på turneringen annars, gissar jag.

    LinCon spelade i många år 1000p-turneringar med utökade Rules of Engagement-regler (vars grundkoncept beskrevs i white dwarf för sisådär fem år sedan). Det tyckte jag och många med mig var ett väldigt lyckat koncept med 1000p-arméer och 8 matcher på en helg. Poängen är att det definitivt går att spela mindre poängsummor även på stora turneringar.

    Tyvärr misstänker jag att 5th ed gått hårt åt spelstilen, då det blir svårt att klämma in tillräckligt många scoring units på 1000p för att det ska bli bra matcher. Därför tror jag att förslaget ovan mycket väl kan fungera. Det är definitivt värt att testa, men kanske på någon mindre föreningsturnering först.

  • Det där med missioncards är ju något som Fanatic körde med ett par gånger för något år sedan vilket jag själv tyckte var sjukt roligt. Man blev mindre beroende av match-up på så sätt (extremexempel: en tau-spelare som ska försöka hålla mitten av bordet mot en ork-spelare som ska göra samma sak).

    Men tanken om att ha CP matcher emellanåt tycker jag inte alls låter dumt även om man bör göra lite experimenterande även där för att se om det finns några galet sjuka builds som kanske bör begränsas. Men jag har för mig att med de begränsningar som finns så ska det nog vara svårt att hitta sådana och att man borde kunna lämna det helt fritt.

  • Intressant idé, men kan nog vara ett rent helvete att administrera.

  • Efter en natts tänkande... och en eftermiddag med borren i mun på patient, så har jag även "löst" det organisatoriska, åtminstone de frågor som NilssonHarHund lyfter fram.

    • CP-matcherna blir INTE mot samma spelare man har i nästföljande match.

    • Efter färdigspelad VANLIG match, lämnas armén kvar på den halva av spelbordet man nyss spelat på som INTE ska användas i CP-matchen. I samband med att man lämnar in resultatet från matchen, tittar man också på listan för nästa matcher.

    • Under tiden CP-matcherna spelas, hinner administrationen bearbeta resultaten och sätta upp nya listor på vilka bord man spelar på och vice versa när vanlig match spelas.

    • Först när matchtiden är ute för CP-matchen, hämtar man sin ordinarie armé för att inte störa andra spelare.

    • CP-arméerna kan tänkas förvaras på några bord i bortre änden av lokalen.

    • Varje spelare ombeds inför turneringen att ombesörja någon form av "fraktsystem" mellan spelborden för både sin CP- och vanliga armé. (Åsyftar slimmad movementtray, bricka eller läskburkskartong... eller vad som passar). I alla fall bör CP-styrkan ha en låda/bricka/kartong, då denna kommer att flyttas några gånger under turneringen. Oavsett är en dedikerad "last-zon" något som behövs, där alla kan ha väskor, jackor, arméväskor mm. Faktiskt kan man tillåta att CP-armén är i en mindre kartong/väska, då man kan vilja ha med den för att om behovet finns använda sina strategiska poäng på att använda någon enhet ur som CP-styrka.

    • Lottningen för CP-matcherna står fri från vanliga matcher. Dvs att de två ledande i huvudturneringen inte nödvändigtvis möter varandra i sista CP-matchen.

    (Underförstått är nog att jag väl får ställa mig som administrationshjälp. Logistik och organisation är faktiskt något som faller mig i smaken).

  • Jag är för allt som ger en extra krydda till en turnering (missioncards, CP-matcher etc.) men tror problemet blir att lösa det organisatoriskt, såväl som att sälja in arrangörerna på idén. men lycka till!
Sign In or Register to comment.