ACW (Amerikan Civil War )

edited 19 april 2010 17:50 in Figurspel

Hej jag och anders samt johannes har börjat på att bygga oss armeer från ACW perry miniatures och som det ser ut nu så spelar jag och johannes sydstaterna medan anders nordstaterna. jag hoppas på en kommande kampanj samt att vi skulle tycka att det vore kul med fler spelare till spelet. johannes har köpt Black powder regel boken som vi tänker använda oss av samt att Dea kommer troligtvis att ta hem lådor med infanteri och cavalleri till spelet

skriv i den här tråden om ni är intresserade eller sugna på att testa ett nytt figur spel.

MVH Andre´

«1

Kommentarer

  • Det skulle vara bra om Mördaranders eller hakapelli kan lägga upp lite bilder på era nord/syd armeer

    jag håller på med att göra sten murar

  • Nu har Black Powder dykt upp. Vad sägs om en testmatch i helgen?
  • Det kan kanske funka!

  • kan inte på lördag .. min sambo ska bort så jag måste ha lillan :( men jag kan på söndag eftermiddag tror jag

  • Söndag kan inte jag, har möten och annat under söndagen, tyvärr.

  • edited 4 maj 2010 20:16

    johannes kan på lördag så ni kan ju test om ni vill... synd att jag inte kan då :(

    men skriv här i den här tråden om ni ska spela på lördag för jag kan ju ta med mig min dotter och komma bara för att titta lite. skriv tid ochså är ni snälla....

  • Ja, här kommer då ett av mina uppmålade regementen. Minnesota 1:st Voluntary Riflemen. 2:nd battalion. Notera den vita treklövern på kepsarna - bataljonssymbolen. Regementet bestod till största del av skandinavier och tyskar. Jag har inte skaffat fanor än men det kommer. En unionsflagga och en regementesfana kommer smattra ovanför linjen.

    Minnesota voluntary riflemen Linjen. Med klarblå uniformer och laddade gevär, redo att befria södern... Mer Minnesotagrabbar Sergeanten håller sig nära sin officer under marschen... Command

    Regementesofficeren tittar trotsigt ut över landskapet och tuggar flitigt på tobaken...

    I sinom tid kommer jag att lägga upp lite mer bilder av mina styrkor. Jag har målat upp ett regemente till i standardunionsuniformen och har limmat ett annat i stånd att ge fyr. Annars har jag två artilleripjäser och en brigadofficer att måla också. Nu med regler så kan man börja spela lite. Det ser jag fram emot!

  • En viktig sak att bestämma är vilken storlek på enheterna som ska vara 'standard size' i Black Powder dvs. de storleksintervall som majoriteten av enheterna håller sig inom. För ACW skulle jag föreslå 24-30 för infanteri och 12-16 för kavalleriet. Om (när) vi börjar med Napoleonic blir nog emellertid 30-36 för infanteriet bättre.
    Alla enheter blir sedan klassade som en av Tiny, Small, Standard, Large beroende på storlek relativt standarden med vissa modifikationer.

    Såg emellertid att våra arméer alla är i minsta laget för Black Powder. Vi har varsin brigad men spelet passar bäst med flera brigader per sida.
  • edited 7 maj 2010 07:27

    jag tror att det spelar inte så stor roll om man kör med 28-36 gubbar per enhet.. jag tycker att dom borde falla under samma size i reglerna eller så bestämer vi att det.. jag vill ju använda alla mina gubbar så jag vill ju ha 36

    det är bara att köpa fler lådor med gubbar då :P

    du mördarandres dina gubbar var ju riktigt snygga :)

  • Körde en testmatch mot André igår. Reglerna funkade riktigt bra även om vi nog får skala ner avstånden till 2/3. För tillfället kan vi dock köra på längden då vi inte har nog trupp för att säkra flankerna ens på ett 120cm brett bord.
  • edited 9 maj 2010 14:38
    Battle Report: Battle of Cave Spring Road, 8 maj 1861
    Brg. Gen. John Alexander, 3. North Carolina Brigade
    Roanoke County, Virginia

    -General, our pickets report jankee infantry on their way toward us along the Cave Spring road. They say the jankees have three or four regiments of infantry and probably one artillery battery.
    -Against our two regiments of infantry, one of cavalry and one artillery battery. An even fight. Very well, deploy the men, and may God be with us.

    De båda sidorna ställde upp i ganska lika formationer med artilleribatteriet flankerat av infanteri och på sydsidan med kavalleriet längst ut på den högra flanken.

    Slaget började med att kavalleriet gjorde en trippelförflyttning för att hota nordsidans vänstra flank. Infanteriet avancerade mot fienden vilket lät en enhet ta upp en bra position i ett av vetefälten i centern. Syds eldgivning var dock inte alltför imponerande. Nord svarade med att avancera med regementet på sin högra flank och vrida upp regementet längst till vänster för att undvika ett flankanfall från sydstatskavalleriet. En längre eldstrid tog form med endast begränsade förflyttningar på båda sidor.
    På den vänstra flanken började nu sydsidans infanteri tryckas bakåt under trycket från nordsidans eld. Artilleriet fick order att avancera mot nords center för att öka trycket på den och kavalleriet gick in mot nords vänstra flank. Kavalleriet drevs dock tillbaka av nordsidans infanteri i närstrid.
    Efter en väldigt vag order (artilleriet ska framåt), följd av att slagit tre förflyttningar, stod nu syds artilleri på canister-avstånd från nords center som snabbt kollapsade under tung eldgivning från både artilleri och infanteriregementet i vetefältet. Nords center hade nu ett gapande hål i mitten, men efter att drivit tillbaka sydregementet de stod mot hade nords högra flank nu en utmärkt chans att rulla upp syds linje.
    I en duell med canister lyckades syds artilleri nu driva bort nordsidans. Nords situation började nu bli desperat. 1st North Carolina hade tydligen fått nog av striden mot nords infanteri och ignorerade ordern att anfalla. Detta skulle dock inte få någon betydelse då sydsidans artilleri tillsammans med infanteriregementet i centern samarbetade för att knäcka nordsidans högra infanteriregemente. Med majoriteten av sin brigader (1 av 1) nu under halv styrka drog sig nordsidan tillbaka.

    -Good news General, the damnjankees are falling back all along the line. We've licked 'em.
    -Indeed we have. The men have done well today. And my compliments to captain Featherston of the artillery. His swift action in the center won us the day for us.
  • coolt med en battle report Hakkapelli vi får ta med en kameran så vi kan ta lite bilder nästa gång :) hoppas att jag får mina gubbar snart så jag kan börja måla dom. och nästa gång så måste anders vara med :)

  • edited 11 maj 2010 07:33

    Nu har jag kollat up vilken del av sydstats armen jag vill köra och det blir 2nd corps av north virginia army med stone wall jackson som commander. och det blir

            Wharton's Division 
    
    
            Wharton's Brigade 
                45th Virginia 
                50th Virginia 
                51st Virginia 
                30th Virginia Battalion Sharpshooters
    
    
            Echol's Brigade 
                22d Virginia 
                23d Virginia 
                26th Virginia Battalion
    
    
            Smith's Brigade 
                36th Virginia 
                60th Virginia 
                45th Virginia Battalion 
                Thomas's legion 
    

    sedan tror jag att det blir Wharton's Brigade för dom har ju 30th Virginia Battalion Sharpshooters och dom verkar ju coola hittade info här http://www.history.army.mil/books/Staff-Rides/CedarCreek/ccsptdoc.htm

  • edited 11 maj 2010 07:34

    Nu har jag också fått min regelbok :) men jag ser att vi har gjort lite fel på en del regler men det är ingen fara vi håller ju på att lära oss.

  • Varför är jag inte överraskad att det var några regler som blev fel. Nästa gång kommer vi lite närmare de riktiga reglerna. Var det någon regel som blev helt uppåt väggarna? Säg några som vi gjorde fel på så jag också kan kolla upp dom.

    Hoppas Dea får in Perryfigurerna snart så vi kan komma igång på riktigt. Är klar med 2 infanteriregementen, ett kavalleri, officer och en kanon nu. Ska lägga upp bilder så fort jag hittar sladden till kameran.
  • edited 12 maj 2010 16:13

    när en enhet har tagit 3 skador och har blivit shaken så är enheten fortfarande shaken även om den lyckas med sitt moral slag...alltså får den -1 i shooting tills den har blivit rallied av en general,och har då bara 2 skador.

    när man skjuter mot en enhet och på attack slaget slår en 6 eller fler så blir motståndar enheten Disorderd.
    samma som när din enhet retererade ett move backåt på din vänster flank.

    Blir en enhet flankad i sidan så får attackeraren dubbelt så många attack tärningar = 6st

  • edited 19 maj 2010 11:07

    jag har nu set filmen gods and generals och jag blev mycket peppad på att bygga mina sydstatare som

         Jackson's Division
       BG William B. Taliaferro
    
    
     First Brigade (Stonewall Brigade) 
    
      BG Elisha F. Paxton
    
     2nd Virginia Infantry: Cpt John Q. A. Nadenbousch 
     4th Virginia Infantry: Ltc Robert D. Gardner, Maj William Terry 
     5th Virginia Infantry: Col John Henry Stover Funk 
     27th Virginia Infantry: Ltc James K. Edmondson 
     33rd Virginia: Col Edwin G. Lee
    
  • Jo, den filmen är bra peppning för ACW. Jackson nämner en sak i den som jag tänker bygga en enhet på, nämligen idén att låta svarta bli fria mot att de tjänstgör i armén. Därför kommer jag sätta upp 1st North Carolina AH (African Heritage/Alternate History) regiment.

    Det ryktas att en nordstatsarmé (perry's armébox, 720 infanterister, 48 kavallerister, 6 kanoner) är på väg så vi kommer snart att ha mycket att göra. Hur lång tid det kommer att ta innan vi möter hela den truppen är dock svårare att säga. Skulle vara kul om vi kunde komma på något scenario sedan där vi kan köra med allt från båda sidor.

    Vet någon om Dea får in lådorna snart. Tänkte förstärka min armé lite, har snart inget att måla.
  • edited 21 maj 2010 10:05

    jag fick 2 kanoner och 3 befäl igår.. :)

    dea sa att dom skulle skicka figurerna i går.. så det lär ta en vecka

    " Det ryktas att en nordstatsarmé (perry's armébox, 720 infanterister, 48 kavallerister, 6 kanoner) är på väg så vi kommer snart att ha mycket att göra." ? vem har köpt den?? är det kanske anders?

  • @ Georgij Konstantinovitj: Jag har fått förstärkning av Jonas. Inte oväntat, men riktigt kul! Jag ska dock utöka armén i sinom tid.

    @ Hakkapelli: Det fanns olika idéströmningar i södern rörande svarta som fick friheten genom att slåss för konfederationen. Majoriteten var dock emot detta, att ge slavarna vapen och därför så uppkom inga svarta sydstatsregementen. Så det är inte HK om du sätter upp ett sådant reg:te. Dock så tycker jag att vi inte behöver vara jättehårda med tanke på att vi ändå inte ska spela de historiska slagen rakt av.

    Jag baserar min armé på the Army of the Potomac, mer specifikt First Bull Run/Manassas, tredje divisionen. Till att börja med. :)

    Third Division: Col Samuel P. Heintzelman

    First Brigade:

    * 5th Massachusetts
    * 11th Massachusetts
    * 1st Minnesota
    * 4th Pennsylvania
    * Co. I, 1st U.S. Artillery
    

    Second Brigade:

    * 11th New York ("First Fire Zouaves")
    * 38th New York
    * 1st Michigan
    * 4th Michigan
    * Co. D, 2nd U.S. Artillery
    

    Third Brigade:

    * 3rd Maine
    * 4th Maine
    * 5th Maine
    * 2nd Vermont
    
  • Det låter ju bra att du har fixat jonas som union då är vi ju 2 mot 2 :)

    jag har snart målat klart dom 2 kanoner jag fick i torsdags och sen så får jag börja med mina generaler

  • Faktum är att det fanns 3 svarta regimenten i syd. 2 sattes upp i slutet av kriget och hann inte sättas in innan det var över. Ett regemente av redan fria svarta sattes dock upp redan -61 i... Tennessee har jag för mig. Att de inte deltog i något slag innan nordstatsarmén intog Tennesee -63, och de valde att byta sida, är väl inte deras fel.

    Den mer HK delen av min armé kommer att vara baserad på A.P. Hills Light Division från Jacksons kår och J.E.B. Stuarts Cavalry Division. Båda vid tiden för 2nd Manassas.
  • Det är fullt möjligt det du säger, Hakkis. När ska vi träffas för att provspela någon gång till?

  • går det bra så är jag ochså med :) sugen som fan jag har ju 2 kanoner målade

  • edited 23 maj 2010 10:43
    Vilken kväll som helst den här veckan går bra för mig. Har "bara" tokmycket plugg inbokat.

    [edit] Varför får bara Unionen coola zouave-trupper. Jag vill också ha lite variation i plasten.
  • tyvärr så jobbar jag eftermiddag nästa vecka så något spel blir det inte för mig :(

    jag är nu klar med stonewall jacksson han blev riktigt snygg, jag är ochså klar med mina 2 kanoner :)

  • edited 28 maj 2010 07:24

    Nu har dea fått in lådor med inf och cav till ACW dom kostar 209 kr styck

    jag köpte 5 inf och en cav lador så nu har jag det jag gör i sommar :)

  • Hur går det med målningen för ni andra ?

    för mig går det super! jag har målat 24 inf så 6 gubbar till så är jag klar med mitt första regimente :)

    tyvärr så blir det nog inga bilder för jag vet inte hur man lägger ut dom här på hammaren..

  • För bilder som syns på forumet : ![Mina gubbar](www.härärminagubbar.com)
    Glöm inte !, i klamret så sätter du en beskrivning av bilden, typ på 1-4 ord, i () så sätter du länken som på en html sida skulle ha haft [img][/img] runt sig.

    För länkar till bilderna : Samma som ovan, men skippa !.

    Gör coola armeer som man får se senare.
  • edited 5 juni 2010 09:43

    Mördaranders du får hjälpa mig med att lägga ut bilder på våran spel dag den 13/6 för jag tänker fota som fan

    kanske blir det en battle report :)

    hoppas att ni hinner måla mycket av era armeer innan spel dagen...

Sign In or Register to comment.