[Regelfråga] Combat Squads + Deep Strike

edited 6 april 2010 16:16 in Warhammer 40k
Nu när blodänglarna är här så funderar säkert en del, bl.a. jag på enheter med Jump Packs.

Men när jag satt och funderade kring alternativa armélistor att använda, kom jag på en fundering.

Regeln Combat Squad säger att du får dela en squad på 10 mariner till 2 fem:or (inget nytt, har funnits i "alla" dagens SM-codexar). Valet att dela in squad:en i Combat Squads görs "when the unit is deployed", enl. sid 23 i C:BA. Jag undrar dock hur detta sammanfaller med att hålla enheter i reserve, speciellt när de ska deep strike:as.

Regelboken säger att du i början av slaget ska säga vilka enheter som ska hållas i reserve, och på vilket sätt de ska anlända. Den säger även att, när en enhet blir inslagen från reserve, skall den "deployas". Mer specifikt, sid 94 av (den stora) regelboken, under "Rolling for reserves", säger "Once all of the units have been rolled for, the player picks any one of the units arriving and deploys it,..."

Jag tolkar det som följer: Efter reserves är slagna för alla enheter, t.ex min 10:a Assault Marines, väljer jag att dela upp denna squad i två 5:or, och deep strike:ar dem var för sig.

Alternativa sätt att se på detta, som jag funnit när jag sökt svar på frågan på nätet, är att de deep strike:as som en squad, och sedan delas upp. Eller att de inte får delas in i combat squads om de inte deployas som vanligt, i början av slaget.

Vad säger ni?

Kommentarer

  • Jag håller med din tolkning. Den finns ju i princip förut också. Man kan ju dela en squad efter att den drop-poddar. Skillnaden blir ju ifall det deep-strikar för sig eller i klump. Här skulle jag kört på att de deepar för sig ifall de vill splitta.

    Men jag förstår funderingar på detta område då det snarare är brist på skrivna regler än tolkning på dåligt skrivna regler som skapar problem. De känns inte riktigt genomtänkt kanske...
  • Slänger in en annan "exploit" som jag stött på, som också rör SM, fast med Drop Pods.

    För att få in sina 2 önskade enheter med Drop Pods första rundan, väljer SM-spelaren att även köpa en tredje pod, som inte används av enheten utan som droppar in runda 2+, fastän enheten finns närvarande på spelplanen från start. Helt enkelt betalar spelaren för en extra pod, för att garanterat få in sina 2 units första rundan. Legitimt?

  • edited 6 april 2010 19:29

    Hur legitimt som helst. En enhet väljer själv om den ska anlända i sin transport, eller stå på brädet tur 1. Är inte enheten embarkad i sin transport är dessa 2 separata enheter.

  • Helt legitimt, om än grymt ofluffigt... Man kan köpa flera stycker drop pods bara för att kunna bygga väggar för fordon etc.
  • edited 7 april 2010 01:20

    Finns en del exploits i 5th Ed. faktiskt. 4th Ed var i flera avseenden bättre. T ex i att man inte kunde göra multiwound HW-squads, där de modeller som syntes blev träffade, inte de övriga i squaden som står i skydd...

    Nåja, så är det väl när man börjar bli till åren... allting var bättre förr... =P

  • herr_nilzzon: göra multiwound HW-squads, där de modeller som syntes blev träffade, inte de övriga i squaden som står i skydd...

    Jag håller med; det var skitbra i 4th när man kunde LOS- och range-snipa bort specifika fiendemodeller...

Sign In or Register to comment.