Death Guard lista

edited 6 december 2007 21:13 in Warhammer 40k
Tja, första inlägget^^

Har lagt ihop en lista på 2000pts "ren death guard", listan är bygg för vänskapsspel och är inte en turnelista som ska spöa skiten ur allt..:P, men förslag på förbättringar skulle vara uppskattade.

HQ

Daemon Prince 145 pts
wings
nurgles rot

Daemon Prince 145 pts
wings
nurgles rot

Elites

Terminators (5st) 230 pts
icon of nurgle
1 power fist
1 chain fist
2 combi meltas
1 heavy flamer

Terminators (5st) 230 pts
icon of nurgle
1 power fist
1 chain fist
2 combi meltas
1 heavy flamer

Troops

Plague Marines (9st) 317 pts
plague champion, parsonal icon, power fist
2 plasma guns
1 rhino

Plague Marines (9st) 317 pts
plague champion, parsonal icon, power fist
2 plasma guns
1 rhino

Plague Marines (9st) 317 pts
plague champion, parsonal icon, power fist
2 plasma guns
1 rhino

Heavy

2 Obliterators 150 pts

Vindicator 145 pts ( är lite kluven mellan en vindicator eller en defiler, vad är värdast att ha med?)
daemonic possession

total poäng = 1996

Kommentarer

  • edited 6 december 2007 21:54

    2000pts pure DG utan mark of nurgle på prinsar :S

    Om du vill att Papa Nurgle skall le åt dig så skall du även försöka hålla det heliga talen i enheterna :) villket är 7 för nurgle.

    Dock så ger det ingen bonus längre.

    Mycket manligare med 10st termosar i en enhet med IoN och 2 reaper autocannons! Ju fler miffon du har i en enhet med ikon desto "billigare" blir det att ha ikonen.

    Vad gäller vindicator vs defiler.. hmm, mest en smaksak tror jag.. En vindicator med posession är otrevligt för motståndaren men skjuter bara 24" med sin kanon. Defiler pangar 72" fast den är inte indirekt längre så den måste visa sig.

    Nått som jag tror du hade gillat är ju en predator som har heavy bolter sponsons samt laserkanon som torn.

  • edited 6 december 2007 22:16

    Lazarus: Om du vill att Papa Nurgle skall le åt dig så skall du även försöka hålla det heliga talen i enheterna :) villket är 7 för nurgle.

    De heliga talen var en kul grej i fluffet men rätt tråkigt spelmässigt, eftersom det innebar att nästan alla cult-listor följde dem och därmed blev väldigt lika varandra. Dessutom blev enheterna identiska sinsemellan istället för att varieras i storlek för att passa olika roller.

    Tycker det är skönt att GW gått ifrån sådana smådetaljer. Ett tips är dock att hålla sig till jämnt antal modeller i squads, då de håller sig scoring längre.

  • Men nu tror jag inte att meningen med denna tråden var att vi skulle reflektera över någon annans inlägg NilssonHarHund. Sa bara vad jag tycker är trevligt i en lista.

    En annan sak är att du skulle kunna byta ut nurgle's root på en av prinsarna till en en annan.. finns ju en kraft som kan förvandla motståndarens figurer till spawns! ^^

  • Min erfarenhet av nya nurgles rot är att den inte är så väldigt värd, bättre att ta något som har längre range i de lägen då du inte når fram. Håller även med om att du borde styra upp en 10man Term squad med 2st reapers.

    Sen om jag ska vara helt ärlig så tror jag att denna armé blir lite tråkig att spela.. Alla enheter är precis likadana plus att det ända snabba i den är dina HQ´s.

    Mitt förslag är att köra 2st 8'or eller 2st 10'or med plaugemarines, en Fet squad med Nurglebikes&2st meltas(6T är väldigt svårdödade)

  • Fatta att motståndare skulle få panik om du kommer med en 20é manna pluagemarine enhet :P T5 FnP anyone?

  • tack för alla tips! :D

    Lazarus :
    ska försöka klämma in mark of nurgle på prinsarna (glömde bort), och kanse byta nurgles rot till nåt annat. sätter nog även ihop terminators.

    Falle:
    är verkligen nurglebikes värda?, dom är ju sten håra med t6 och 3+ inv, men då kostar dom ju skortan:P och har bara en attack:(. fast det kanske skulle bli en lite roligare lista med lite variation.

    ska finslipa lite på listan, en ny kommer snart^^
  • prinsarna måste ha mark of nugel för att få ha nurgels rot, bytt ut någon rot mot warp time då blir prinsar rikigt elaka.

    nugelbiks är bra spela dom.
  • här kommer den nya listan^^

    2000pts

    HQ



    Daemon prince 175 pts
    mark of nurgle
    wings
    warptime

    Greater Daemon 100 pts

    Elites

    10st Terminators 500pts
    2 reaper autocannons
    2 power fists
    2 chain fists
    4 combi meltas

    Troops

    Plague Marines (9st) 317 pts
    plague champion, parsonal icon, power fist
    2 plasma guns
    1 rhino

    Plague Marines (9st) 317 pts
    plague champion, parsonal icon, power fist
    2 plasma guns
    1 rhino

    Fast

    8st Chaos Bikes 374 pts
    champion, power fist
    2 meltas
    icon of nurgle

    Heavy

    Defiler 150 pts
    2 extra close combat weapons

    2 obliterators 150 pts

    totala poängen = 1997 (om jag nu räknat rätt :P)

    tycker listan verkar vara ganska bra nu, har både sten hårda Plague marines som jag dumpar av där dom behövs, och så får dom stå där och ta stryk. medan bikes far runt och dödar tanks och annat gott. Prinsen, graeter daemon och defilern är bra close combat bost till Plague marines, medan obliterators är jättebra tank dödare . terminators är väl lite av en all around enhet som kan ta hand om det mesta ( förstår bara inte varför man ska lägga ihop dom till tio, är inte två mindre enheter bättre?)

    fler tips är välkommna :)
  • 10 terms är bättre för att det blir billigare, du tjänar 40p på det.

  • Angående Bikes, så letade jag just i regelboken och kunde inte hitta någonstans där det står att man inte får +1A bonus av dubbla närstridsvapen om man sitter på hojj. Chaos Bikers har två närstridsvapen, och därför 2 attacker. De får dessutom skjuta med sina bössor innan de chargar, så de är nog värda, helt klart.

  • Det stämmer Hemlighållaren. Det är bara Dark Eldar som inte kan styra samtidigt som de slåss. Typexempel på en regel som bara försvunnit utan att ersättas av någon annan och det förvirrar, särskilt eftersom den tidigare regeln var rätt logisk.

  • Har gjort om listan lite , vad tycker ni ?, kommentarer är välkommna :P

    Death guard 2000pts

    HQ

    Graeter daemon 100pts

    Daemon prince 175pts
    - mark of nurgle
    - wings
    - warp time

    ELITES

    Terminators(5st) 230pts
    - icon of nurgle
    - heavy flamer
    - 1 power fist
    - i chain fist
    - 2 combi meltas

    Dreadnought 110pts ( vet att dreaden är lite opålitlig, men jag tror ändå den kan vara bra)
    - heavy flamer
    - plasma cannon (eller heavy bolter, kostar lika mycket)

    TROOPS

    Plague Marines (9st) 317 pts
    - plague champion, parsonal icon, power fist
    - 2 plasma guns
    - 1 rhino

    Plague Marines (9st) 317 pts
    - plague champion, parsonal icon, power fist
    - 2 plasma guns
    - 1 rhino

    Lesser daemons (11st) 143pts (fungerar dom bäst i en stor grupp, eller ska jag kanske dela upp dom i två grupper 6 och 5?)

    FAST

    Chaos bikes (6st) 308pts
    - champion, power fist
    - 2 meltaguns
    - icon of nurgle

    HEAVY

    Obliterator 75pts

    obliterator 75pts

    chaos vindicator 150pts
    - daemonic possession
    - twinlinked bolter (bara för att jag hade 5 pts kvar :P)
  • Är morgontrött :P men kan försöka.

    Stordemon, tufft.
    Prins, brukar köra så med i vanliga fall, ibland skippas warptime
    Terminators, antar att du vill deepstrikea dessa, ser bra ut.
    Dreadnought, manligt att ha med den.. men se så kul det blir med plasmakanon på dina pmarines. Om jag skulle ha en dread skulle den ha 2ccw :P

    Tråkigt med 2st exakt likadana pmarine enheter.

    Smådemoner är häftigt, tror att de är funkis att hålla dem i enheter med 10-20 i varje så att de inte körs över direkt.

    Bikers med IoN är hårda =D

    Obbar, ganska ok antal för 2000pts

    Vindicator är ett bra terror föremål mot motståndaren, ingen vill lämna den levande.

    Övrigt.. komigen :P 6 powerfists och 1 chainfist.. 6 melta vapen 7 plasma vapen.
    Vart är variationen :P ? Eller skall du möta mech IG ;)?
  • Lazarus:
    tack för kommentarerna :) och nej jag ska inte möta mech ig :P försöker göra en "balanserad" lista , men det verkar inte gå så bra :P

    tror jag kommer byta bort plasma kanonen på dreaden mot en hvy bolter, då slipper jag vara rädd att det kommer börja regna ner plasma på mina dyrbara pest mariner när min dread fårn sina humörsvängningar:P

    vad tror du om att byta bort en (eller båda) meltaguns i bike squaden och ersätta dem mot flamers, och kanske även ge bike championen en power sword istället för en fist?

    angående plasma guns på pest marinerna, är det inte det effektivaste de kan ha? med 3+ save och fnp så kan de klara en härdsmälta ?^^
Sign In or Register to comment.