Grundlig rengöring av GW Spray Gun

mhmh
edited 14 februari 2010 08:01 in Figurmålning etc

Efter använt min Spray Gun rätt mycket nu så tyckte jag det var dags för en rengöring. Jag har för länge sedan kastat iväg min box och bruksanvisningarna. Så jag fick använda min hjärna när jag fixade till den. Och för att jag har lång tråkigt så gör jag en "How to clean my Spray Gun" guide.

Dessa verktyg behövs. Näbbtång (utan änder) Stabsak (aka kniv)

För in knivbladet vid sprinten och dra försiktig ut den en liten bit. Dra inte ut hela vägen då den har en tendens att ta sig en flygtur. Försiktigt nu Bara en bit Använd sen näbb tången för att dra bort den. Tånga på Så här ser sprinten ut lös

Skruva nu upp flödens ventilen så den hoppar ur gängorna och dra försiktigt ner mässings delen med näbb tången. Tryck inte för hårt du vill inte skada gängorna Du kommer märka att det går rätt trögt så var försiktig när du kommer till detta läget. Sakta nu annars kan det flyga delar

När allt är lös kommer du ha dessa delar framför dig. Delar Lägg allt utom sprinten i en såpa lösning i ca 1timma skölj allt sedan med varmvatten. Akta oringen på mässings delen.Tappen Grov färg lagring går ta bort med fingrarna. Flödes ventilen går göra ren med en trubbig nål. Skölj alla delar noga och torka dom innan du monterar ihop det. OBS sätt i pluggen i handfatet innan du sköljer. Inte kul om du tappar ner en del i avloppet.

Sen monterar du till baka allt i denna följden. Så här satt delarna En sak när du monterar. Mässings pipen passar bara på ett håll. Den platta sidan ska vara mot pistolens platta sida Gänga sedan på flödes ventilen och tyck in sprinten.

Så nu har du en ren Spray Gun.

Allmänna tips. Om du målar mycket en kväll så kommer du behöva spola vatten genom ventilerna rätt ofta. Framför allt om du använder Foundation färger. Målar 10st gubbar sen sköljer jag den. Jag passar även på att byta gas behållaren då den blir kall och då får du dåligt tryck. Jag lägger gas behållaren i finger varmt vatten under tiden för att snabba på upp värmningen. Varning behållarna rostar om du inte torkar av dom.

Kommentarer

  • Nice! Har än så länge själv klarat mig på att skölja och torka med tops efter varje användning. Men den dagen då jag måste plocka isär den kommer jag ha nytta av denna guide.
  • Jag rengör såhär grundligt varje gång, mellan varje enskild färg till och med. Vill man ha det extra rent sköljer man med t-röd.

  • mhmh
    edited 14 februari 2010 18:10

    Var försiktig med T-röd. Det kan torka ut oringen. Så om du använder T-röd skölj med mycket vatten. Sådan här grundlig rengöring mellan färgerna är inte alltid nödvändigt Foundation färgerna är elaka dock. Har märkt att dom klarar sig fast rätt ordentligt. Oftast brukar 10min av tuff sköljning funka fint.

    En annan sak jag har hört är att om du värmer upp dina figurer samt färgen innan du sprayar dom så binder färgen mycket bättre. Någon målar duktig som vet om detta är korrekt. Jag har aldrig prövat. Jag tycker det kan vara lite sanning i det då jag när jag använder gws grundfärger låter dom ligga i finger ljummet vatten i ca 15min innan jag sprayar.

  • edited 14 februari 2010 18:35

    Använder iofs inte GW's spraygun, utan en riktig airbrush. Lite annorlunda rengöringsförfarande, men ändå en viktig process. Själv kör jag alltid igenom airbrushen några gånger med vanligt vatten och en rengöringsprodukt kallad "Faskleaner" (som inte torkar ut och skadar gummi), innan jag tar isär vissa delar och rengör med tops och piprensare. Köpte min "Faskleaner" på Umeå-RC uppe på Ersboda, men det lär finnas liknande andra produkter i andra butiker på andra orter i landet.

    Som kommentar till torkningen, är det inget problem. Allt jag airbrushat hittills har torkat väldigt fort, så hurvida man vinner någon minut eller ej på "uppvärmda modeller" känns inte så viktigt för mig. Färgen däremot skulle jag inte värma upp, då värme gör att färgen lättare torkar och sålunda lättare fastnar i airbrushen, vilket bara leder till mer jobb. =P

Sign In or Register to comment.