Preliminära restriktioner till Fantasia Fanatic (Fantasy)

dea
edited 28 januari 2010 13:34 in Turneringar / konvent

Preliminära restriktioner till turneringen. Det kommer att spikas innan första anmälningsdagen

Army restrictions for Fantasia Fanatic 2010

  • Armies are 2050/2150/2250/2400 points.
  • No characters that are: special, named or Albion.
  • No DoW or RoR in non-DoW armies. (OK may use rhinox riders)
  • No Storm of Chaos armies.

The ladder system

All armies are divided into four categories; A, B, Cand D. Category A armies are limited to 2050 points, B to 2150 points, C to 2250 points and D to 2400 points.

When calculating victory points at the end of games, once you have the result, then add 10% to any category A army's losses rounding off as normal. Any category D army would conversely have its losses reduced by 10%.

Category A (2050 pts)

  • Daemons of chaos
  • Dark elves

Category B (2150 pts)

  • Vampire Counts

Category C (2250 pts)

  • Empire
  • Lizardmen
  • Skaven
  • Bretonnia
  • Chaos dwarfs
  • Dwarfs
  • High elves
  • Warriors of chaos
  • Tomb kings
  • Wood elves
  • Beastmen

Category D (2400 pts)

  • Ogre kingdoms
  • Orcs & goblins
  • Dogs of war

General composition rules:

  • Band D armies have 6 Special and 3 Rare choices.
  • Max 1 of each Rare choice. (max 2 of each for High elves)
  • Max 2 of the same Special choice.
  • Max 3 of the same Core choice, except ranked infantry without missile weapons.
  • Max 3 chariots or units of chariots. (including characters)
  • Max 3 units of flyers. (including characters)
  • Max 40 models with missile weapons with a range of 20” or more. (not including warmachines) Models with a missile weapon with a range of 20” or more that have BS 5 or more counts as two models for this purpose.
  • Max 5 war machines
  • Max 10 power dice in an army.*
  • Max 10 dispel dice in an army.*

*Magic description

  • You can use a maximum of 10 powerdice in each magic phase. The first bound spell used in a turn counts as 1 power dice, all following bound spells used in a turn counts as 2 power dice.
  • All dice you would not normally generate, such as Focused rumination Slann free dice, Skaven warpstone tokens, Night goblin mushrooms et.c. also count towards the total number of dice you can use in a magic phase.
  • Every ability that grants the bearer complete knowledge of a single lore counts as one power dice in each magic phase.
  • Tomb kings count each dice they use for a spell as 1 power dice and casket of souls counts as 2 dice in total. They cannot choose not to use all the dice when casting an incantation, for exemple a Liche priest can't choose only to use 1 dice on a spell. You can however choose not to cast a spell with a model. 2 basic power dice all armies get only counts if they are used to dispel RIP spells with.
  • Max 10 dispel dice per army. First dispel scroll (and similar working items) you have in your army have in your army counts as 1 dispel dice in each magic phase. The second and subsequent scrolls counts as 2 dispel dice in each magic phase. So if you have 3 scrolls you can use a maximum of 5 dispel dice each magic phase. Dice from magic resistance does count towards this maximum. Being allowed to re-roll your dispel dice every turn counts as 1 dispel dice.
  • Dice removed by the Chaos dwarf Chalice of Darkness counts as dice used. If you remove 3 dice then you can only use 7 more in your magic phase.

Race specific restrictions:

Daemons of chaos

  • All greater daemons counts as an additional Hero choice.
  • Herald BSB may take either daemonic gifts or a daemonic icon, not both.
  • Daemonic gifts may not be duplicated. (except for spellbreaker)
  • Horrors are limited to 0-2.

Dark elves

  • Max 2 flying units or characters.
  • Assassins after the first takes a hero choice.
  • Pendant of Khaleth takes a Hero choice.
  • Ring of Hotek takes a Rare choice.

Empire

  • Max 3 wizards. (including the Arch lector but not Warrior Priests)

Lizardmen

  • Characters mounted on Stegadons also use the relevant Special or Rare slot.
  • Max 6 terradons. (excluding characters)
  • All disciplines taken after the third counts as an additional Hero slot. (slann BSB counts as 1, Becalming cogitation counts as 2 disciplines)

Orcs & goblins

  • Max 6 fanatics.

Skaven

  • The doom wheel and all weapon teams counts as warmachines when determining how many warmachines the army have.
  • Jezzails counts as 1 warmachine for every 5 jezzails in the army, rounding up, when determining how many warmachines the army have.
  • The abomination counts as two Rare choices.

Vampire counts

  • The Drakenhoff banner counts as an additional Hero choice.
  • The helm of command counts as an additional Hero choice.
  • Each +1 to cast in the army counts as 1 power dice in each phase.
  • Max 5 cairn wraiths.

Wood elves

  • Treeman ancient counts as a treeman if the army also includes a Battle Standard Bearer
«1

Kommentarer

  • IIIIIE yeay! Dogs of War here we go!

    Och förlorar fortfarande förmodligen, men man kanske har en lite bättre chans den här gången :p

    Ser riktigt bra ut, en fråga dock: hur mycket tar kategori D bort från sina losses? Nämner bara A och C.
  • Äntligen! ser ju riktigt bra ut. Ogre Kingdoms kanske äntligen får en chans
  • edited 28 januari 2010 15:27

    Ser riktigt bra ut, en fråga dock: hur mycket tar kategori D bort från sina losses? Nämner bara A och C.

    Det är ett typo, Kategori D drar av 10%, kategori C drar inte bort något.

    Edit: @ Moderator som snyggade till posten; Empire har hamnat bland Dark elves i Race specific.

  • Snyggade till lite extra bland de rasspecifika restriktionerna och rättade typot.

  • Ser att anti-VC lobbyn har jobbat hårt för att straffa dem hårdare än ETC. Bra gjort. Eller inte.

  • Alla utom VC spelarna säger jippi... Är väl endast +1 to cast/masterys som är en stor nerf, men det är väl det vi vill ha bort, en raise arme lista med en tärnings raises där i en bunker av skräp.
  • Ser att anti-VC lobbyn har jobbat hårt för att straffa dem hårdare än ETC. Bra gjort. Eller inte.

    Sluta grina och provspela med scenarion istället. FF =/= ETC

    Tycker restriktionerna ser mycket bra ut

  • Visst är det bara -1 PD för varje vampyr med en master? Inte för varje gång man kastar IoN med Master?

    Varför står allt på engelska, det är väl bara svenska (svensktalande i alla fall) spelare med?

  • En tärning per +1 master i armén.

    Står nog på engelska eftersom ETC restriktionerna är skrivna på engelska, så varför översätta dem? :)

  • Jag tycker verkligen det ser ut som om någon vill att man ska spela sina O&G istället för 40k...

  • Är väl endast +1 to cast/masterys som är en stor nerf

    Jag skiter i cast-nerf och wraith-nerf, jag vill ha mina 2250 eftersom det blir en roligare armé att spela. Även förvånad att man håller fast vid 10 pd/turn.

    Känns skönt att gå över till 40K.

  • edited 28 januari 2010 22:44
    Vampirerna kommer klara sig utmärkt även fast man har valt att straffa dem lite mer den här gången. Tycker jag klarade mig bra med 6 pd i vampyrlistan jag spelade med på fanatic utan +1 to raise skills. Dom kommer fortfarande vara med och bråka i toppen :)
  • Coolt att Ogres får använda Rhinox kavalleri fr.o.m nu!
    Erko, kööööp!!!
  • Ska måla om min armé och köpa nya modeller inför den här turneringen, det här ska bli jäkligt kul!

    Tillsammans med de scenarios som finns verkar det kunna bli riktigt riktigt roligt :)
  • fråga. Om man sparar power dice så att man använder den i dispell fasen istället och använder dem där, räknas det som att man använt dem både i din magic phase och i motsåndarens magic phase, och åt andra hållet, typ diadem of power eller black periapt.
    tack på förhand
    /Johan
  • fråga. Om man sparar power dice så att man använder den i dispell fasen istället och använder dem där, räknas det som att man använt dem både i din magic phase och i motsåndarens magic phase, och åt andra hållet, typ diadem of power eller black periapt. tack på förhand

    Inte helt bestämt än men det kommer att framgå i häftet som kommer ut om cirkus en vecka

  • "Dark elves

    * Max 2 flying units or characters.
    * Assassins after the first takes a hero choice.
    * Pendant of Khaleth takes a Hero choice.
    * Ring of Hotek takes a Rare choice."
    

    Att Hotek tar ett Rare var ett nytt grepp

  • Tack så mycket, Dante82
  • Jag tycker att just det greppet är riktigt bra. Det samt att abomintaion tar två rares. Då slipper man armer som har standard mall ett A
  • En liten sidonot, varför inte tillåta gammböckernas BSB att ta magicequipment och magiska baner som dom nyare böckerna får? Det är ju uppenbart att det ändå kommer att bli så till slut och jag tror att det faktiskt kan balansera upp litegrann.
  • Pannben

    Inga lag förutom DoC får göra det och med restriktionerna på fanatic så får inte de heller göra det, men du kanske menar mundane equipment som greatweapons odh liknande? Isåfall håller jag med ditt förslag

  • Sånt här är alltid intressant att utvärdera efter en turnering. Om vi tar Dark elves som exempel. En armé som det just nu brukar vara gott om. Hur många DE arméer såg ni senaste FF (eller på någon annan turnering )som inte inkluderade en hydra?

    Efter slaget om Härnösand där det kommer fyra skaven-spelare, kan det vara intressant att se hur många som kom utan kombinationen abomination + doomwheel.
    Jag gissar på: max en som är utan båda, men att alla har en abomination.
    Någon som vill gissa på något annat?
  • Abomination är grymt bra, men jag tycker inte den är värd 2 rare choices.

    Däremot, tycker jag att doomwheel + abomination är värd mer än 2 rare choices. De tillsammans utgör mellan 385-400 poäng, och kan totalt dominera var sin flank. Det är ett självklart, idiotsäkert val som vem som helst som syftar på att vinna en turnering skulle ta. Kombinationen blir bara ännu bättre med de restriktioner andra armeér har, de scenarios som finns och allmänna restriktioner på antal warmachines. För att inte tala om Stormbanner.

    Lösning? Jag tycker Abomination bara ska räknas som ett rare choice. Men att Skaven-spelarna får välja. Doomwheel, eller abomination. På så vis kan de få in ett annat rare choice med sin doomwheel eller abomination, t.ex. plague claw catapult. Tycker de borde få den möjligeheten iaf, så de får lite mer variation in i sina listor.
  • Plockade bort allt överdrivet detaljerat diskuterande om abomination till en ny tråd.

    mvh
    Jonas - moderator

  • Skyldig: Verkligen genomtänkt. Självklart vill jag ha båda, men jag håller fullständigt med dig. Förbud på både doomwheel och hell pit abomination i samma armé och jag är också nöjd och har inget att tillägga.

    Mycket vacker lösning.
  • Bra restriktioner förutom den extra tillagda restriktionen på skyttar, 40 modeller är okej men att BS5+ räknas som två är inte okej, det begränsar WE arméer till en stor del (vilket jag spelar). Hoppas de ändrar det (har hört med dem och det finns en möjlighet att de ändrar det till att det endast gäller Shades) för om de inte gör det så måste jag ändra armén till så stor del att jag nog inte kan medverka då det blir för hög kostnad (är student och har planerat att ta en paus från warhammer efter turneringen)
  • Hur är uppfattningen om Doomwheelet? Om man läser på reglerna så står det ju aldrig att man måste gå 3d6 i en rak linje utan att den räknas som en chariot förutom att den inte har en bestämd movement och lite andra småsaker.
  • Läste på Warhammer forum hur de körde Doomwheel på GT sist. Det var sjukt. Pivota hur mkt du vill, behövde ej declare charge, träffade du fiender räkandes det som charge och då fick de ta charge reactions. Mao kör runt och ta dem i flanken. Kan inte heller bli utsatt för siren song då de ej declare charge.
  • Det verkar helt ovettigt att ngt ska ignorera reglerna helt på det sättet.
  • Förmodligen får chariots nya movementregler i åttonde ed. Synd bara att det ska vara ett harv att använda skavenboken tills dess.

Sign In or Register to comment.