Prinsens Tyranid-lista

edited 22 januari 2010 12:50 in Warhammer 40k

Lunch är en typiskt farlig sak att syssla med, särskilt när man kan diskutera warhammer och häftiga listor. Lunchen slutade med att det blir denna lista till fantic till hösten. Troligtvis inte den bästa listan men det är då sjukt cool i alla fall. Blir att skaffa movement-trays :P

HQ

  • The Swarmlord

  • 3 Tyrant guards

Elites

  • Zoanthrope

  • Zoanthrope

  • Zoanthrope

Troops

  • 30 Hormagaunts

  • 30 Hormagaunts

  • 30 Hormagaunts

  • 30 Hormagaunts

  • 30 Hormagaunts

  • 30 Hormagaunts

Fast attack

  • 15 Gargoyles

  • 15 Gargoyles

  • 15 Gargoyles

Totalt: 1990 pts

Kommentarer?

Kommentarer

  • du är ju störd, men den skulle bli coolt. Tervigonen ger bara poison och furious charge till termaganter va? annars måste du ju droppa swarmlorden och trycka in två såna istället

  • Frågan är vad du ska göra med de sista 10 poängen. Den är som redan påpekat massivt cool.

  • @Midcap: Tervigonen funkar bara för termagants (om jag nu inte läst helt fel). Swarmlorden kan dock ge furious charge/acute senses/preferred enemy till valfri enhet varje runda.

  • Men vafan Marcus...

  • Är 15 Gargoyles max unit size nu?

  • Template vapen YAY. Mina flamers kommer gå torra mot en sådan arme.
  • Max storleken på gargoyles är 30 men jag fick inte poäng att sätta in fler, armén ska faktiskt fungera också :P

  • Tufft som fan!

    En arme som outnummrar mig!!

  • @MadMek: Under lunchen som prinsen nämner diskuterade vi hur tufft det vore att se era två arméer möta varandra.

  • En variant av listan vore att byta ut tyrant guard mot en till hive tyrant med hive commander och dubbla uppsättningar talons (195p) (alternativt talons+lashwhip+bone sword). Tar du bort en gargoyle har du råd med detta. Då skulle du få

    1. En enhet hormagaunter som outflankar in på 2+ runda 2 och får slå om table edge-slaget utifall de hamnar fel. Om Swarmlorden råkar vara i närheten kan han ju ge dem furious charge också när han ändå är igång.
    2. Möjlighet att deep strikea relativt säkert runda två med någon eller några enheter gargoyles.
    3. Kasta paroxysm på två enheter varje runda. Mycket bra i kombo med många gaunts.
    4. Slippa konvertera tyrant guard.
    5. Mer synaps.
    6. Två färre T6-wounds, men ett aningen farligare närstridsmonster med elaka psychic powers istället.
  • Hmm ingen dålig idé, jag har funderat så det knakar hur man fixar tyrant guards i plast. Det här skulle lösa en del, blir dessutom mindre att köpa in och måla :P. Hmm ska fixa ett nytt utkast i veckan, har insett att det som är coolt är alla hormagaunts och inte alla gargoyles. Man borde kunna kasta bort gargoylesen mot något annat tufft.

  • edited 23 januari 2010 11:04

    I så fall föreslår jag fler zoanthroper (säg 3) eller en trygon. Mer antitank är nog vad listan behöver.

  • Problemet med Zoanthroper är att dom blir bara fler i enheterna och inte mer utspridda. Blir nog att slänga in en trygon, skapar nog tillräckligt med oreda innan gauntsen kommer in samt att den kan knäcka tanks.

  • Sex S10 Ap1 lance-skott är bättre antitank än tre. Synaps har du så det räcker för de första rundorna. Å andra sidan är en trygon betydligt mindre att måla/modellera än tre zoanthroper.

  • Förresten så är det nog i största allmänhet bättre att ett närstridsmonster i form av trygon nästan säkert dyker upp runda 2 än att 45 gargoyles för detsamma. Deep strike misshap är ju inte i närheten lika farligt för den förstnämnda.

  • Vi kan ju alltid köra en match efter fanatic om vi inte möts där så kan lars fota ;)

Sign In or Register to comment.