Poisoned attacks vs. monstrous creatures

edited 20 januari 2010 14:35 in Warhammer 40k
Jag vet att diskussionen redan startat så jag lyfter den hit så fler får frågan. Är det värt att ge sina stora tyranider toxinsacs och därmed poisoned attacks? Vad händer om jag redan i grundläge woundar på bättre än 4+ och sedan blir poisonus? Rerolls? Berätta för mig så jag vet om jag måste konvertera om halva armén därhemma!

Kommentarer

  • Nej, det är inte värt det, skulle jag säga. I de flesta fall blir dom t.o.m. sämre av Toxin sacs.

  • Det beror på. Om dina monster skall döda andra monster så är det värt det (inte på fexen, dock). Om dina monster skall döda småsaker (T4 eller lägre) så nej. Om du normalt sett skulle skada på 4+ eller bättre så får du med poison (4+) slå om för att skada. Så en trygon som skall döda T6 monster blir sjukt mycket bättre på att skada än om den inte har poison.
  • edited 20 januari 2010 17:09

    Är det verkligen så? Jag har bara sysslat med 2+ demonsnor men alltid tänkt att om man redan har bättre wound-rate så ger poison istället en reroll på sitt vanliga slag och inte på poison-slaget.

  • Enligt regelboken så woundar man oavsett på 4+, om man skulle wounda på det eller bättre så får man re-roll. Toxin sacs är värt på allt som har str 5 eller lägre, nästintill aldrig på stora saker.

  • Statistiskt är väl 4+ med reroll bättre än 3+ (75% mot 66%), så precis som Termos säger kan man räkna med en förbättring (mot standardmålet Marines) för str 5 eller lägre.

  • Ska du ha ihjäl Wraithlords eller C'Tan är Toxin sacs riktigt bra på <S8 MC... Ger även re-roll mot andra monster på T6 som Greater Daemons och fientliga Tyranid Monstrous Creatures.

    Gällande övriga <T4 motståndare, så är det eget val om man tycker att poängen är värda eller ej. Du får som sagt re-roll to wound enligt reglerna:

    They do not rely on a comparison of Strength and Toughness to wound - they always wound on a fixed number, [...] In addition, if the Strength of the wielder is the same or higher than the Toughness of the victim, the wielder must re-roll failed rolls to wound in close combat

    Så högre styrka (S6+) blir det ändå bara 4+ med re-roll, även på en T4 motståndare. Utan Toxin sacs blir det 2+ för alla >S5, förvisso utan re-roll.

    Statistiskt ger poisoned 4+ vs T4 75% wound, medan S6 vs T4 ger 83%.

    Så beroende på vilka kryp du funderar på att sätta Toxin sacs på är det värt lite olika. På MC är det inte värt det om du inte har specifika "assassins" som jagar vissa T6+ fiender. På småkryp kan det vara riktigt bra då en tillsynes ofarlig mindre Tyranid kan vara ett hot mot T8 monster.

    @Hemlighållaren: Det är ganska tydligt i reglerna att poisoned INTE ger re-roll mot vanliga styrkan med formuleringen "they always wound on a fixed number" .

Sign In or Register to comment.