Hur ska man tolka Skavenslaves' life is cheap (Wound-multiplier-exploiten)

edited 5 januari 2010 20:18 in Warhammer fantasy
Har en lurig regelfråga!
Enligt Skavens regelbok får man skjuta på fiender som står i combat med slavar, men
"succesfull hits" blir randomized mellan enheterna som slåss.
I Tactica på nätet har jag precis läst att det innebär att man kan använda slavar som
"wound multipliers"
Tex. följande situation: 20 slavar chargar en hydra, sen skjuter en Warpfire-Thrower på combaten. hydran blir träffad, tillsammans med 10 slavar. Då randomiseras alla 11 hits mellan enheterna och hydran ca 5 hits med D3 wounds som den inte får rega mot!
Ett värre exempel är om en conga-line med 20 slavar chargar en drake eller liknande och sen piercas av Warp-lightning Cannon, exempelvis med S10. draken tar ca 10st no AS D6wounds S10 hits. Draken blir ledsen, det blir ryttaren också eftersom hitsen randomiseras på honom också. Draken träffas alltså 10 gånger av samma energiboll. Aj.

Är det okej?

Kommentarer

  • (Dom rör ju sig trots allt i striden)
  • Min första tanke är att tänka sig sådant som träffar automatiskt (blast t.ex) som normalt, de träffar det som är under markören. Kanoner träffar de figurer de krashar igenom.

    Men ofcourse, det kanske bara är jag. Känns skummt att någonting får en träff för att någon annan blir sönderslagen. Träffar från markörerna är ju ändå redan "randomized", de som är under markören är de figurer som är träffade.

    Detta är min åsikt, inget konkret svar med tyngden från någon regel. Inte än iaf... ^^
  • Låter onekligen som regeln är skriven för infanteriskytte, t ex handgunners och bågar.

    Artilleriet blir ju en klar exploit om man inte ser en träff från t ex WLC som 1 hit på draken och resten på slaves som det faktiskt blir. I mina ögon ska vapen med templates, blasts och andra specialregler använda dem, med undantaget att man får skjuta in i striden medvetet utan hjälp av scatter.

    Blir ju en fråga om RAW vs RAI, där RAI bör användas tills FAQ klargör buggen.

  • Om man då skjuter dessa specialvapen enbart på fiendeenheten? Regeln antar jag finns för att det ska kosta lite att få skjuta på folk som är låsta i närstrid.

    Enkel husregel vore väl att säga att samma figur bara kan träffas en gång?

  • @Hemlighållaren: Tack för förenklingen av vad jag försökte svamla fram.

    Varje vapen kan bara träffa en modell en gång. Slumpa fram vem som träffas om inte vapnet använder någon form av markör. Annars följ de vanliga reglerna för vapnet i fråga.

  • JA enligt reglerna fungerar det precis så.

    gillar man inte det här föreslår jag att man applicerar reglerna för templatevapen i närstrid från gamla skavenboken:

    alla träffar i fighting rank slumpas (1-3skaven 4-6 fiende)

    detta eliminerar warplightningcannon grejjen då slavarna kommer ta 19 träffar och 2 slumpas, du kan fortfarande få in fler träffar än 1/modell men inte alls lika många och det blir mycket dyrare

  • Max 1 träff/figur innebär ju att om man skjuter med t.ex 20 vapen mot en närstrid mellan t.ex slaves och en drake innebär det ju att draken då också bara får max en träff? Känns fel...

    Hur ser det ut med att ta reglerna för hur templates som oavsiktligt landar i en cc med egna figurer? Inte full koll på hur de reglerna är skrivna....
Sign In or Register to comment.