Målningsfeedback - Goblins!

edited 14 december 2009 18:46 in Figurmålning etc

Hejsan! jag har nyligen börjat med warhamme och tycker det är as roligt. men eftersom jag inte har några wh kontakter IRL så kan jag inte få någon kritik heller, därför lägger jag upp denna tråd till er erfarna spelare/målare för att få lite tips och feddback på min målning.

Första bilden Andra Bilden Tredje Bilden

Skulle vara taksam för lite komentarer :]

Kommentarer

  • Aj då, bilderna funkade inte men det är bara att kopiera länken och klistra in i ett nytt fält =)
  • edited 14 december 2009 19:38

    Just börjat? Det syns inte :) Jag kan utan smicker säga att dina modeller verkar väldigt välmålade! Det är lite svårt att skilja på skuggor från fotograferingen och på modellen, men om du inte redan målat t.ex. lite mörkare gul på skölden så syns det ju tydligt var man hade kunnat måla dit såna :)

  • Okey, för det är skuggningen som jag ha problem med. Håller på att lära mig highlightning nu så jag hoppas det blir framsteg. är precis klar med min night goblin armé, och har just fått hem mina dwarf miners, får se hur de går med dom :P :]. men tack för din kritik!
  • Det syns att du har lagt ner tid på dina modeller, dock lite svårt att urskilja skuggning mm som redan nämnts.

    När du säger att du är klar med hela armén, har du då målat allt eller bara införskaffat det? Om det är målat så kanske man få se lite bilder?
  • Den är snart helt komplett målad med dock bara dom här nightgoblins, 19st :]. Ja, eftersom jag inte spelar med dom vill jag få dom välmålade, eller iaf försöka! Bilder, kan jag lägga upp mera!
  • edited 16 december 2009 15:17

    här kommer lite nyare bilder :]

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    7

    Tog lite nyare enskilda bilder, ser inte så bra om jag tar "grupp-bilder" men här är endel av dom nya jag har målat =)

  • Som sagt de håller bra nivå för att vara nybörjare, dock skulle jag avråda dig från att måla blod på vapnena, det är riktigt svårt att måla blod snyggt på vapen, vanligen målar man alldeles för ljust och platt och det ser mer ut som modellerna varit i strid med en burk faluröd färg än något annat.

    Det är också svårt att se dina figurer riktigt bra mot det mörka underlaget med ljus som kommer bakom modellen. Om du tycker det är roligt att publicera bilder av dina figurer på nätet kan det vara en idé att läsa på lite hur man bäst tar bilder för att undvika skuggor. Här är en tråd på detta forum som tar upp hur man gör. Kan vara en idé att rigga någon bra plats att ta kort på om man lägger upp mycket bilder, man behöver ju inte alls rigga något avancerat, bara att se till att ljus kommer från rätt håll gör mycket.

    Annars är det bara att fortsätta måla och titta på och träna på olika målningstekniker så blir man snabbt bättre.

  • Okey, ja du kanske har rätt med blodet... fast jag tyckte de vart tufft endå :P. Jo prcecis jag tyckte de var svårt att fotografera hemma, för det är just ljuset man har svårt att få bra med lampor och allt. mnen tack för tipsen!

  • Om du vill måla blod kan jag rekommendera mechrite red iallafall :) gärna med grund av scorched brown. Ser mer realistiskt ut

  • Ett tips angående fotograferingen, är att fota med dagsljus från fönster som kommer rakt mot modellen (dvs du har det i ryggen). Dagsljuset har en väldigt hög ljusstyrka och gör sig bra som ljuskälla på foto. Många lampor har ofta en mer gultoning. Likaså kan olika ytor i rummet du fotograferar påverka färgen i bilden (t ex en röd tapet gör bilden rödare, ett mörkt underlag absorberar ljus och gör objektet mörkare osv).

    Vapnen är också något jag noterat. Blod är ett stort, men jättevanligt "misstag" hos nya figurmålare. Precis som tidigare skrivits bör det ej göras. Prova istället att göra vapnen lite rostiga, vilket verkligen passar Night Goblins.

Sign In or Register to comment.