BUBBLE2 - Officiell utvärderingstråd

edited 14 december 2009 09:24 in Figurspel

Trots att finalen återstår av ligan så känns det på sin plats att börja utvärdera höstens omgång, för att sedan börja skissa på hur tredje säsongen ska se ut. Gränsen mellan utvärdering och planering är hårfin, men sträva efter det förstnämna i den här tråden och vänta med nya förslag till den kommande utvärderingstråden (om det inte är direkta förslag på förbättringar, då passar det även här).

Infotråden med reglerna för den gångna säsongen.

Kommentarer

  • edited 14 december 2009 13:05

    Jag tar och inleder med lite egna tankar:

    • Ligan i stort, administration och så vidare tycker jag har fungerat förhållandevis bra. Det uppstod lite av ett glapp (med t.ex. priserna) i och med att vi delade upp uppgifter på fler personer, men det mesta har ändå fungerat bra.

    • Vi hade 18 spelare som mest, och 14 som spelade klart ligan. De som hoppade av uppgav att de inte hade tid att spela regelbundet, men jag anser ändå att vi har hållit ett ganska lagom tempo under säsongen. Nu på slutet så har slutspelet dragit ut lite på tiden på grund av schemakrockar, men det kan man nog till viss del skylla på Jul, WH-turneringar och annat.

    • Vi borde ha hårdare krav på att spelare följer de uppsatta reglerna, och vara beredda på att utesluta spelare som inte gör det. Detta gäller exempelvis att hålla sitt lag i Rostertråden uppdaterat.

    • (Vi funderar på ett helautomatiskt system för matchrapportering och roster-management till nästa säsong, men det pratar vi mer om i den kommande planeringstråden)

    • Systemet med 6 förlottade matcher fungerade enligt mig väldigt bra. Systemet gör att nya spelare vet vilka de ska kontakta och på så sätt lättare kommer in i ligan. Det verkar också som att förändringen från förra året (att man får fortsätta med nästa omgång efter en viss tid) gjorde att vi även klarade förseningar i det förlottade schemat på ett bra sätt.

    • "Glenn Hysén" MVPs fungerade också som planerat. Vissa lag satsade på en större spridning av MVPs, och vissa lag satsade mer på Superstars. Tycker det är positivt att båda sätten fungerade och användes.

    • "No big deal" var också en bra regel, även om det blev lite svårare att hålla rätt på CAS siffrorna.

    • Längden på ligan var lagom, och det känns som att ungefär 15 matcher per lag är en bra målsättning innan slutspelet börjar.

    • Jag är lite fundersam på vilka effekter som "Minimal winnings" gör, men det känns spontant som att det gör effekten av att vinna en match mindre (vilket får anses positivt, eftersom det vinnande laget får andra fördelar som FF och SPPs).

  • (Detta skrevs ned efter att Min säsong var över, för några veckor sedan:)

    Right, då var säsongen över, här är några tankar kring Bubble Säsong II:

    Ligalängden:

    Även om ligan tog sig under den sista skälvande veckan så upplevde jag det som att den pågick någon/några veckor för länge, momentumet var borta och man gick mest och väntade på slutspelet. (Se nedan gällande mina tankar kring utseendet på B:III) En liga på ca: 12 veckor har lyfts fram tidigare, och jag är beredd att hålla med.

    Glenn Hyséns "matchens lirare" (nominera 3st. spelare och slumpa MVPn):

    Fungerade riktigt bra, har inga invändingar, annat än att kanske skulle vi prova att ha viss restiktion gällande skills, om inte annat för att få mer variation på skillsen på de olika positionerna (för att undvika säg 6 blockers med guard, eller en hel lineup med mighty blow). Inte för att det på något sätt var obalanserat, enbart onyanserat. Jag upplevde skill-restriktionerna från Säsong I som något roligare än i denna säsong; då det blev mer variation. Kanske ha en övre gräns för hur många (på en position) som får ha exakt identiska skills (x. antal får ha y, typ)?

    Det öppna formatet:

    Jag ogillar inducements. Inte för effekterna det ger, utan för att det ibland känns som man spelar mot inducements, inte mot motståndaren, om ni förstår vad jag menar, och boven i dramat stavas - till viss del - "öppen säsong". En mer uppstyrd III'e Säsong kanske skulle råda bot på det våldsamt stora glapp som ibland uppstod då vissa hade spelat 10-12 matcher, andra 2-3. Man bör väl stäva efter att mötas på lika villkor, snarare än att behöva 'köps sig dit' via inducements?

    När jag säger uppstyrt så menar jag inte s-g h-l! facism, och 1984-kontroll, men en tanke ägnas åt Säsong I där de inledande veckorna var mer uppstyrda än under denna säsong. Det kan ju vara svårt att avsätta tid, speciellt om man börjat komma upp i åren och har andra, viktigare, förpliktelser.

    Så en gyllende medelväg hade varit att föredra; nog uppstyrt för att hålla ett hyfsat tempo/jämnhet i ligan. Åtminstone sett till spelade matcher, då TV'n aldrig kan regleras via ett schema.

    Jag pratade lite grann med Big Daddy Dea om just den haltande ligan, och en tanke var att ha en "halvvägsturnering"; där tanken var att ha ett strikt vecka-till-vecka schema, som mynnar ut i en turnering. Tanken med det var att det inte ska vara så abstrakt långt borta, och att det ger ett mål att sträva efter.

    (Rena spekulationer, hur det kunde se ut):

    Under vecka 1-4 spelas de förlottade matcherna 1-4. Under vecka 5 är säsongen öppen, spela så mycket du hinner, under helgen vecka 5 drar halvvägsturneringen (på FUSK) igång, där alla lag som vill får ställa upp.

    Detta gäller även rookielag från coacher som inte är med i ligan. Det ger även dem som inte känner att de har tid för en lång liga möjligheten att spela, samtidigt som TV'n (och därigenom inducements) inte hinner bli milsvid (på bara 4-5 matcher) mellan dem som är med i ligan - och turneringen - och dem som bra ägnar denna helg åt Blood Bowlande.

    Det ger även folk som vill byta lag en helg åt att "spela upp sig" med sitt nya. Det ger även en morot åt dem som inte kan var med all-out en möjlighet att avgå med den äran; halvvägsmästare våren '10. (Dvs. dem är med fram till denna turnering, och avsätter då 5 veckor av sitt vuxna liv till Blood Bowl). Något annat som knyter ihop med detta är att alla kanske inte kan vara med vid en ligastart i Januari, denna halvvägsturneringer ger dem en möjlighet att hoppa på tåget - tja - halvvägs igenom. Jag ser ingen anledning till att de - förutsatt att de hostar upp samma pengar - inte skulle kunna ansluta i samband med denna turnering?

    Vecka 6-10 fortsätter säsongen, denna del är öppen, med restiktionen att man fram till vecka 10 skall ha spelat x antal matcher. Detta för att vi - återigen - skall hålla ungefär samma tempo. Vecka 11 är det fritt fram igen, och vecka 12 avgörs ligan med slutspel (under veckan) och semi-/finaler (under helgen) som vanligt.

    Ovanstående ger en mer kompakt liga än denna, säsong II, som om mina matteskills inte sviker mig höll på i 16v.; fram till semi-/finaler den 4:e dec. (Edit: ligan är inte avgjord ännu, är det 18:e veckan nu?) Vi kapar ca: en 4:e del; och håller man det lite tightare än denna säsong så tappar vi inget i antal matcher, samtidigt som vi kanske kan behålla fler spelare, då ligan har ett definitivt schema att följa. Vissa kanske spelar fram till halvvägsturneringen, andra hela vägen. Poängen blir iaf att alla vet - mer exakt - än denna vända hur det kommer att se ut.

    Även om det naturligtvis är jättesvårt att planera för en så lång period. Men det ger åtminstone möjligheten att göra det; att ha något att förhålla sig till.

    Slutspelet:

    Slutspelet i sig fungerade bra, det jag skulle vilja se inför Säsong III är en tydligare linje; enbart 12 lag går vidare, oavsett antalet (om vi är fler än 12 naturligtvis) coacher i ligan osv. så att alla är på det klara med att man kanske inte tar sig vidare från ligaspelet - in i slutspelet - om man ligger och trycker på den nedre halvan. (Varav den öppna vecka 11, där man kan spela som en liten gris till sitt hjärtas lust; för att kanske knipa plats 12).

    Extra MVP efter att ha mött alla + restriktioner innan man får mötas igen & tidtagning:

    Detta fungerade lite sådär, då vissa kunde tillgodo se sig extra MVPn och andra inte, en striktare säsong skulle nog bara gagna denna bonus, då coacherna är lite mer styrda att spela än denna säsong. Restriktionerna innan man fick mötas igen var kanske onödigt hårda, att ha 3 matcher-emellan gräns skulle nog räcka (om ens det, 2 emellan?), då detta är en gentlemannasport, och att "cherrypick'a" inte riktigt existerar hos oss.

    Det ger även en möjlighet till "grudgematches"; "vänta bara Rolling Snakes, om 3/4 matcher möts vi igen! Och Nuffle nåde dig då!"

    (Samtidigt så skulle det ge mig personligen en möjlighet att ge Sagebro stryk betydligt oftare.)

    Tidtagningen fungerade när den användes, en önskan skulle vara att det inför slutspelet blir obligatoriskt; det ge en extra krydda åt en redan pressad situation! :) När man har tidspress samtidigt som varje slag är ack så viktigt, I love it!

    Det var några tankar kring denna säsong, och några tankar om nästa. Överlag har detta varit en mycket lyckad säsong, och väldigt roligt har det varit att vara med. Jag ser redan fram emot nästa; som inte hade varit orimlig att dra igång någongång under v.2-4 2010!

    Peace out.

  • Samtidigt så skulle det ge mig personligen en möjlighet att ge Sagebro stryk betydligt oftare

    Jag vet var han bor ;0)

  • Håller med Kapten i stort och i synnerhet på punkterna att en något kortare liga, något mer uppstyrd, i förhoppningen att minska inducement-glappet vore bra. Kanske man till och med kan låsa vissa matchningar (man FÅR inte mötas i öppen säsong om det glappar mer än t ex 35 TV).

    Håller absolut inte med om att begränsa valet av skills. BBRC har spenderat drygt sex år på att göra LRB6 så jämn och balanserad som den faktiskt är; fritt val av skills (och ett ohindrat inducementsystem f.ö.) är mycket viktiga byggstenar i detta.

    Andra förslag: -Begränsa max-antalet spelade matcher ett lag får ha (när man spelat 20 matcher låses laget). -Skippa bonus-MVPn helt och hållet. -Skippa minimal winnings, eller sänk effekten.

    Okej, nu hamnade förslagen i fel tråd. Men annars kanske jag glömmer bort dem så det var bra att jag fick skriva upp dem någonstans.

  • Jag håller med om allt som tagits upp hittills. För att hålla mig till utvärdering så kan jag direkt säga att jag haft jätteroligt! Jag har lyssnat på en podcast som heter Three Dice Block (som jag kan rekommendera) där de spelar två ligor samtidigt och varje säsong är 10 veckor med en match per vecka som jag förstått det. Efter varje säsong håller de slutspel ligan börjar om. Jag gillar Kaptenens förslag med 12 veckor och en halvvägsturnering. Jag gillar det mycket.

    Vad gäller skill-restriktioner så har jag hört talas om ett system (three dice block igen) där man bara får skaffa 5 av varje given skill. Bara fem spelare kan skaffa sig Block, bara fem dvärgar får ta Guard osv. Jag tycker nämligen att skillnaden mellan att ha fria MVP och superstarka restrictions och att ha 1/3 fria MVP och inga restrictions alls är väldigt stor. Mellanvägen 1/3 fria MVP + vissa restrictions tror jag på.

    Inför nästa säsong: Till den som tar på sig att sätta igång BUBBLE igen vill jag bara säga att jag kommer att anmäla mig och betala anmälningsavgiften samma dag som startdatum släpps.

  • edited 14 december 2009 21:56

    Som nytt kött i ligan och bara kan jämföras med mina/våra egna småligor så har det varit oerhört roligt att möta nytt motstånd =)

    Jag tycker det har varit bra med uppstyrda matcher från början och sedan öppet format. Det borde gå att få in en formel som Rolling Snakes hade en Einstein-uträkning på tidigare. Den nämnde något med att man inte får spela fler än x matcher mer än den som spelat minst. Systemet i sig gör att coacher som spelat mindre matcher får fler coacher efter sig för att "spela" upp deras match antal och därmed möjligheten för den som spelat mest att spela lite till...

    Vad gäller att ligan hade en aning "för långt tid" så kan jag personligen säga att jag anpassat mig helt efter den givna tidsramen som var bestämd före vi satte igång. Jag spelar oftast 0 matcher varannan vecka och kan dra in 1 match ända upp till 4 på en vecka för att komma ikapp då jag känt att jag legat efter.

    Jag håller med Kapten Vendetta att man borde få sin vendetta utan att spela 5 matcher. Det sätter som sagt en extra krydda att daska skiten ur varandra en extra gång än en gång för lite (som i vårat fall Kaptenen, vi skull eju mötas i final trodde jag...).

    Garanterad winnings had ejag aldrig ens hört talas om före jag var med i Bubble2. Jag tycker det är en lysande idé för vem har inte varit med om att; få storstryk, sin FF sänkt, sin mest skillade spelare skickad hem i en kista OCH dragit hem maffiga 10k i winnings!!

    Summa sumarum (hur stavas det?): oavsett regler och stadgar inför nästa säsong så kommer jag att försöka fuska till mig en plats även i denna finalen! Mycket roligt att möta nya människor. Jag kommer även att dra med mig 2 st nya om än erfarna inför den säsongen...

    PS om jag ägt ett riktigt tidtagarur så hade jag spelat samtliga mina matcher under tidspress DS

  • Jag vill också säga att Dante82s kommando vid regelfrågor varit exemplariskt.

  • edited 15 december 2009 23:24

    Såhär i efterhand känner jag att det gärna hade fått vara fler (eller åtminstone en) "storsamlingar" av typen 4+ coacher som tar sitt rättmätiga utrymme i FUSK-lokalen och spelar natten lång med pizza-paus och grabbig jargong etc.

    Annars tycker jag halvslumpad MVP fungerade bra, det är tillräckligt mycket lotteri i det här spelet ändå.

    Även minimum-cash tycker jag fungerade bra för det minskade glappet mellan lotto-vinnare och lotto-förlorare.

    Det som dock var, utan tvekan, den absolut sämsta regeln, var att man inte fick cas-poäng för fouls. Så vitt jag vet hade inte en spelare i hela ligan dirty player. Är det bara jag som skäms?

    Slutligen vill jag tacka er allihop, det har varit förbannat skoj. Och extra tack till alla som hjälpte till att styra upp ligan.

  • Det som dock var, utan tvekan, den absolut sämsta regeln, var att man inte fick cas-poäng för fouls. Så vitt jag vet hade inte en spelare i hela ligan dirty player. Är det bara jag som skäms?

    Inte jag. Fouls är tillräckligt bra för att inte uppmuntras extra med SPP. Jag minns 3:rd ed där ett redan sönderslaget lag kunde få ett gäng 8-mannafouls på sina sista spelare under de sista rundorna bara för några extra SPP. Nu kan man åtminstone ligga ner och i fred vänta in slutsignalen och förlusten.

  • den absolut sämsta regeln, var att man inte fick cas-poäng för fouls.

    Vill också påpeka att det är originalregeln :) Dock så diskuterade vi att ge SPPs för fouls, men som NNH skriver ovan så riskerar man att få sitt lag förstört pga. andras girighet, vilket kanske inte är så bra. Jag garanterar dock att BK Bärmacht kommer ha minst en DP nästa säsong...

  • Jag minns 3:rd ed där ett redan sönderslaget lag kunde få ett gäng 8-mannafouls på sina sista spelare under de sista rundorna bara för några extra SPP.

    Om inte detta är själva essensen av BloodBowl, vad skulle det i så fall vara? :P

    Dessutom handlar det ju om att göra egna house rules för fouls i så fall, eftersom inte 3rd edition gäller längre, och då kan jag nog komma med en del intressanta förslag. (Ex. att man inte får foula då man har ett numerärt överläge på planen, vilket kan skapa roliga incitament att göra sin foul action före block/blitz action, vilket givetvis kan (kommer att) slå tillbaka rätt i ansiktet på de egna spelarna!)

    Nej, mindre av att vänta i skyttegravarna och se vem som misslyckas med flest 3+ och mer av bloody carnage! Tycker jag iaf

  • Jag hade Dirty Player på en Slayer. Personligen gillar jag att ge folk möjligheten att bara ligga och ta det lugnt medan jag vinner. Foula får man göra för skojs skull. (det är också lite för lätt att foula till sig SPP om man skulle tillåta det. Med nog många assissts kan man ju i princip skippa armour-slag helt och hållet.)

  • Problemet med sanslösa mängder fouls (se t.ex. 4th ed eller såklart 3rd ed) i en liga är ju att det praktiskt taget kan vara kört efter en dålig match mot några DPs. Visst, det är kul med carnage, men man vill ju gärna få mer än en match carnage och inte, säg, en match med några dubbelskallar och 4-5 SIs.

    On topic så tycker jag att ligan gick bra, jag tycker att tempot var bra hela ligan. Har inga problem med något egentligen, förutom att Hemlighållaren kanske har rätt i att vi kanske var för "snälla" med MVP-slumpning/skills.

  • Jag vill tacka för en mkt trevlig och väl genomförd liga. Att ligan känns lång och tappar moment kanske man får leva lite med, då inte alla vi stackars familjefäder har lika mycket tid till att spela som alla andra. Vilket är trist nog, då spelandet är en oas för oss.

    Jag tycker det mesta varit bra, men jag saknar oxå spp för foulandet. Många lag och hela publikum bryr sig ju bara om spelet för att se blod och ond bråd död. Och de som är känsliga går ju och tittar på halvlingarnas amatörliga. Jag menar att det är ingen slump att en tungvikts match i herrboxning drar mer publik än dambrottning... Man kanske kan begränsa antalet fouls per halvlek, eller ett max plus man kan få på armour rollen. Men blod och dirty spel hör till. Tidsbegränsningen gav oxå en grymt fin krydda till spelet, en variant kan vara att gå över till curling regler, där tiden per omgång är obegränsad men man har en maxtid för matchen per lag. På så sätt kan man ju tjäna lite tid när det är lätt och få lite extra tid när det behövs. Och tänka själva när man på slutet bara har två minuter på sig att spela två rundor.... Späningen är olidlig.

  • Nu när finalen är avklarad och jag tittade på så kan jag säga att jag tycker att reglerna för slutspel och final verkar väldigt bra.

  • Nu då jag spelade 2 gruppspelsmatcher och sedan 2 vinna eller försvinna matcher så hade de sistnämnda oerhört mycket mer spänning i sig. Varenda tärningskast blev en nagalbitare. Önskar att man kan satsa på 8-delsfinaler med rena utslagningsmatcher inför nästa säsong med ev någon bye om man råkar bli -14-15 st.

Sign In or Register to comment.