WPS Mall...que?

edited 25 november 2009 03:43 in Warhammer fantasy

Jag har suttit o läst på WPS mallen som används på dvs turneringar som tex [http://www.foreningenylva.org/forums/index.php?showtopic=23636 DEFCON10](http://www.foreningenylva.org/forums/index.php?showtopic=23636 DEFCON10)

Om jag fattat det korrekt så bygger du en arme från 2250 poäng från respektive armebok. Sedan när du har din arme klar så använder du WPS mallen.

Du börjar på 3000poäng och drar av alt lägger på de poäng enligt WPS mallen. Sedan delar du summan som blir kvar med 200 och du får en poäng mellan 0 till 30.

Är detta korrekt eller har jag missat något? Sedan vad händer under en match låt säga jag har WPS 6,8 och min moståndare har WPS 20,8 får han då 14 ggr mer victory points ?

Ibland står det att man använder komp poäng 10-30 betyder det då att man inte får skapa en arme på 2250 poäng som understiger 10 kompoäng...dvs du börjar på 3000 poäng så får du max dra på dig -1000 dvs 3000 - 1000 / 200 = 10?

Seriöst verkar WPS systemet jävligt flummigt och rätt så mycket till hemmabygge om detta skulle vara korrekt :) Kan folk inte bara göra det enkelt och enas om att köra ETC regler rakt igenom?

Kommentarer

  • edited 25 november 2009 07:56

    Om jag fattat det korrekt så bygger du en arme från 2250 poäng från respektive armebok. Sedan när du har din arme klar så använder du WPS mallen.
    Du börjar på 3000poäng och drar av alt lägger på de poäng enligt WPS mallen. Sedan delar du summan som blir kvar med 200 och du får en poäng mellan 0 till 30.

    Det stämmer.

    Är detta korrekt eller har jag missat något? Sedan vad händer under en match låt säga jag har WPS 6,8 och min moståndare har WPS 20,8 får han då 14 ggr mer victory points ?

    Normalt räknar man inte fraktionerna utan allas resultat avrundas till närmaste heltal. Sedan har det normala varit att man får lägga till sitt kompresultat till sina battlepoints i slutresultatet. Så i fallet du beskriver skulle "han" ha ett försprång på nästan en match ifall battlepointspannet för matcher är 0-20 vilket det oftast är. Dock är ju din armé betydligt farligare.
    Man har nu börjat exprimentera med att ge victorypointsbonus per skillnad i komp varje match, det ställer jag mig dock ytterst tveksam till om det är en bra idé.

    Ibland står det att man använder komp poäng 10-30 betyder det då att man inte får skapa en arme på 2250 poäng som understiger 10 kompoäng...dvs du börjar på 3000 poäng så får du max dra på dig -1000 dvs 3000 - 1000 / 200 = 10?

    Ofta finns en minimigräns ja som man inte får gå under för att få vara med.

    Seriöst verkar WPS systemet jävligt flummigt och rätt så mycket till hemmabygge om detta skulle vara korrekt :) Kan folk inte bara göra det enkelt och enas om att köra ETC regler rakt igenom?

    WPS-mallen har sina fördelar och är nu riktigt bra om man jämnför med hur den var för 5 år sedan. Den är ällmänt accepterad och används för det mesta i turneringar söder om dalälven. Att enas om en typ av restriktioner eller kompmall och bara köra efter den är nog inte aktuellt på ett bra tag, då det är i princip hopplöst att balansera fantasy. Någon gång i framtiden när mänskligheten slutat kriga med varandra kanske vi har kommit fram till ett balanserat fantasy också, men jag tvivlar

  • På årets QFA, så kommer minimum komp att vara 15 och max komp för att få vara med 25. Man kommer efter varje match att bli tilldelad 75vp per komp poäng i skillnad det är, så säg att min komp 25 alv arme möter en snuskig komp 15 alv arme, det betyder att jag från början i teorin leder med 750 poäng.

    Och i slutet av turneringen så kommer mina komp poäng att adderas till mina turnerings poäng, så igen kommer jag att tilldelas 10 turnerings poäng mer än komp 15 listan.

    Rätt sinnes då det i stort sett är omöjligt för vissa listor att göra komp25 armeer som inte är helt sinnes. tex Ogre Kingdoms, mycket svårt för dem att komma upp till 25, utan att måsta ta Bulls, bulls, bulls, bulls, bulls och sen 12 bulls till.

  • Robert Johansson har vunnit 2 turneringar med komp 25+ Ograr så underskatta dem inte, sen är han iofs en mycket duktig spelare men men....... :)
  • Robert Johansson? Är det Kyckling mannen? Aka jag tråkar ihjäl mina motståndare så att de ger upp och aldrig igen vill spela warhammer...?

  • edited 26 november 2009 11:20
    "Och i slutet av turneringen så kommer mina komp poäng att adderas till mina turnerings poäng, så igen kommer jag att tilldelas 10 turnerings poäng mer än komp 15 listan."

    Tror inte det är så.............eller Hampus?
  • edited 25 november 2009 16:52

    "Och i slutet av turneringen så kommer mina komp poäng att adderas till mina turnerings poäng, så igen kommer jag att tilldelas 10 turnerings poäng mer än komp 15 listan."

    Tror inte det är så.............eller Hampus?

    Det står så i häftet, så jag utgår ifrån att det är så.

  • @Eldborn: Personligen ogillar jag starkt att man skriver så om andra spelare, att du har den åsikten kan gott stanna hos dig, och NEJ det är inte han.

    @Dante82: Helt korrekt!
  • Måste vara en annan Ogre spelare, vem är det då jag tänker på?

  • Satt i dag och försökte bygga ihop en DoC arme baserat på restriktionerna på 15-25 komp poäng. Kan säga att det lämnade inte mycke över till variation om du ska komma upp i 2250 poäng. Vet inte riktigt om tanken är att alla ska spela snarlika armeer. Men blev rätt komiskt att försöka hålla dig på 3000 AC poäng.

    Skulle vara kul o se någon som orkade bygga ihop en DoC arme med 15-25komp gränsen för att se om det är jag som är ute o cykla. Men om det är som jag tror så enda man kan göra är att scanna av listan vilka saker du kan plocka innan du får minus. Det är inte många utsvävningar man kan göra innan man är under 3000 AC poäng.
  • På swfbr under armélistor finns gankska många listor utlagda som också specar vilken komp de har. Såg tre på förstasidan som har mellan 15 och 20. Ju längre bak i tiden du går så kan ju kompresultatet skeva lite mot nu när mallen uppdateras hela tiden.

  • Tack för tipset Dante
  • Jag tycker WPS-Mallen är fantastiskt själv. Det har självklart sina brister likt allting annat i Warhammer men den fyller klart en funktion.

    Det största problemet tycker jag blir när man närmar sig komp 25. Detta gynnar i mitt tycke de armér som har ett riktigt bra core infanteri, exempelvis Lizardmen. Då betyder inte detta att Lizardmen är brutna alls utan bara att sådant infanteri har en edge.

    Det skrivs mycket om mallen på SWFBR och regelbundet kommer det fram nya åsikter vilket är bra. Ser ut som stora delar av Sverige har en chans att påverka den.

    Men som sagt, klart att det blir en aningen mindre variation på listorna då den framförallt gynnar infanteri. Som Daemonspelare får man helt enkelt bita i det sura äpplet. Jag har själv spelat några matcher med komp 18 demoner, mött komp 18-19 demoner och tycker dom är riktigt riktigt farliga.

    För att få en bra effekt av mallen bör man i mitt tycke spela komp 15+. Jag tycker dock inte att komp 20+ är särskilt optimalt. Komp 15-20 är perfa, men som sagt det är min åsikt.
  • @dante82:

    OK my bad, fick för mig att det var samma som på SydCon.
  • Jag själv spelar demonerna och jag har endast varit i kompad miljö med dom, jag har dock inte sett många som spelar demoner i kompade turneringar. Det är svårt att komma upp i en hög komp med dom, men hela arméen i sig är så pass bra att det inte är tanken att det ska vara möjligt heller.

    Som det funkar med komp för demoner väljer man 3 större block, gärna kring 20 modeller. Med det i grund så har du ändå fått ihop +750, därefter är det bara välja vad man vill rikta in sig på. Med alla minus som finns i demonkompen kan det ibland kännas som man förlorar allt bra, men det finns ändå mkt man kan ta med så länge man inte tar för mkt av det goda. Det finns många varianter på listor i 15-20 intervallet, 20+ är svårt vilket kan kännas tråkigt när andra arméer ändå har en större möjlighet till det. 20+ listorna är dock fortfarande spelbara och ger ett gott motstånd.
  • Jag förstår verkligen många som reagerar på kompen, mycket handlar om att man rycks bort ifrån det man är van vid och när man ser hur man kompar så tycker man inte alls det går att spela med nått vettigt, dock måste man komma ihåg att samma sak gäller för alla armeer om man vill kompa högt.

    Det är mycket snack om Lizardmen och att dom kompar högt men dom har fortfarande, likt WoC inte visat sig kunna prestera alls och det glömmer lätt folket.

    När det gäller demoner så har vi sett många olika builds på dem, och för er som kommer ner till QFA så vill jag att ni åekar ut likheterna mellan armeerna, tror allvarligt man ser betydligt fler liknande builds på okompat då man vet vad som är hårdast, det är svårt på komp 15+ för det är mycket upp till spelstil och hur man ser på enheterna och deras synergier, det är nått som helt saknas i okompat då man, om man har allt, tar det bästa ur armen och enbart det.

    Jag älskar Umeås turneringar, har åkt på 5 i rad från Uppsala med uppehåll nu under hösten pga av turnering i Lund. Jag kommer nog återkomma men är fortfarande ytterst skeptisk till Scenariona som det börjat användas, jag tänkte prova i Härnösand först och sen blir det nog en tripp till Umeå i vår för att se vad man går för! :)

    Mvh
    Hampus
    Atlantis, Uppsala
  • Det enda jag kan tycka är negativt är att man bör ha ett större spann när det gäller lägsta nivå att man ska kunna spela vilken build som helst men få sota för det med tex 75 vp/kompsteg, MINST. Alla ska kunna vara med med vilken lista som helst men det ska var lika svårt att vinna en turnering med en komp 0 lista som med en komp 30 lista.
  • håller med föregående talare
  • Kanske det, vi har tidigare kört komp 10 till 30p fast utan vp-bonus, där de som vunnit kompat kring 16. Men det är bra att ni ger er åsikt för jag rör alltid om i grytan inför varje år, funderar tom på att smälla till med en restriktionsturnering nästa år... :)
  • Puritan: Jag håller inte med om att det blir mer variation på en kompad turnering. Under helgens QFA så mötta jag följande

    Warriors med två warrior block, 12 horsemens i ett block för att jaga komp.
    Warriors med chosen, chaos warriors och lite småsaker.
    Lizardmen med två saurus block och 10 sauruscav i ett block för att jaga komp.
    300 gobbos med 10 fanatics och 6 magi levlar.
    Orcher med tre block och en stor enhet savage boarboyz för att jaga komp.

    Jag var inte bättre.
    Tre snabba slaanesh karaktärer och en scrollcaddy.
    Två block warriors.
    Forsakens.
    Knights
    Två chariots

    Hadde jag inte haft dom snabba karaktärerna så hadde jag spytt över min egen armé efter andra matchen.


    Inte direkt spännande arméer med tanke på att alla saknade gömda överaskningar i form av magiska föremål. Jag har mött samma arméer på fanatic men ochså många andra builds som inte dök upp i uppsala. Om man bara skulle titta på arméerna jag mötte så är denna turnering den tråkigaste jag har varit på. Som tur är så var turneringen väldigt bra i övrigt och mina motspelare var trevliga. Nä om det verkligen ska kompas så var gamla varianten bättre.

    En annan aspekt är nybörjarna. Ska en kille på 14år verkligen behöva sitta i flera timmar för att kunna vara med på turneringen. Han kanske tillockmed måste bygga en ny armé och det är inget man gör i första taget med 250kr i månaden. Jag såg inte ens i närheten lika mycket yngre förmåger på QFA som på fanatic.
  • Tror målet med kompen är att få listor som är någorlunda jämna mot varandra samt få bort avarterna, inte få till en stor variation av listor.

  • @Viggo: Måste kommentera ett par saker.
    Dels så går det inte att variera WoC nämnvärt, eller det går knappt alls, allt utanför en ram blir bara skräp oavsett komp eller restriktioner. Sen som det låter på dig så var den icke variationen att man körde med infanteri, det är ju inte där variationen ska ligga utan den ska hamna på de övriga delarna, sen kunde du spela komp 15 om du ville, men det låter dock som du siktade på en placering och då blir det genast knivigare. Sen blev ju årets QFA extrem då vi annars brukade tillåta komp 10 till komp 30.

    Angående unga förmågor så har det inget med turneringen, oavsett hur vi har kört så har vi nästan aldrig fått unga förmågor till turneringarna. När vi annordnade SM så kom det ett par men det går oftast hand i hand med att vi saknat en butik i uppsala som pushat dem till att spela på turnering samt att informationen om turneringen oftast varit låst till nätet och att hitta till tex SWFBR inte alltid är det lättaste om man inte får hjälp.

    Sen som Dante skriver så är ju inte målet i första hand att kasta fram massor av variation utan snarare att få armen du bygger ge dig en vettig chans att vinna turneringen.

    Mvh
    Hampus
  • edited 10 december 2009 12:46
    Min lista såg ut så här, och den var riktigt kul att spela. Sen att DO´s underpresterade i 2 matcher och jag spelade som en mupp i en annan är en helt annan femma. Kanske att den går in under skräp kategorin men vem bryr sig egentligen. Spelade in 47 Bp och slutade 41a av 68 tror jag.
    Comp 19 - WoC
    3 L1 Nurgle Book of Secrets + 1 Scroll
    3*20 Marauders Fc MoS Hw+Sld
    5 fast cav med flails+Thax
    2*5 War Hounds
    4*3 Dragon Ogres Ex HW+ GW
    3 Spawns
Sign In or Register to comment.