Restriktioner (flyttat från Slaget om Härnösand)

edited 3 november 2009 15:34 in Warhammer fantasy
Jag fick för mig att det fanaticregler som punktbestraffade demoner, de och vc och inte i ETC. Får försvara mig med att jag har läst allt i ett och samma regelhäfte.

Självklart kan man göra en hård darkelf armé men det är snarare den ojämna bestraffningen jag stör mig på. Vissa väljer att focusera lite extra på demoner medans vissa på darkelves osv. Är saker olika bra i olika delar av landet ?

Själv tycker jag att scenarion + etc styr upp darkelves skyttet (och många andra grejor) ganska bra då man måste in i mitten och bråka.

Att axels armé gjorde så bra ifrån sig berodde nog mer på än antalet xbows.

Kommentarer

  • edited 3 november 2009 15:50

    @ Viggo

    Personligen skulle jag helst se att man kunde spela spelet utan begränsningar, men fantasy som det ser ut just nu fungerar inte turneringsmässigt. Jag håller med om att komp/restriktioner inte gör spelet helt balanserat men det blir mer balanserat än utan iaf. Angående dark elves på senaste fanaticen så måste du även se till hur många "shade-skytte" arméer som var med.
    Vi har enligt min åsikt ett klimat här där många spelare bygger en armé enligt ett tema eller bara som de vill ha den utan att nödvändigtvis opta den. Detta gör att man inte kan dra några exakta slutsatser genom att överblicka resultatlistan. Att shades är på väg att restriktas är inte enbart pga att en armé nu i senaste fanaticen fick mest BP:s och innehöll mycket shades, det är för att armén är, tillsammans med daemons den bästa armén just nu och de flesta spelare vill se att man kan komma med alla raser och ha en sportslig chans att vinna.

    Om du istället tittar på topp 10 ifrån senaste GT i England (som är en turnering enligt grundreglerna med lite olika scenarios) så har du följande:

    1 Daemons
    2 Dark Elves
    3 Dark Elves
    4 Daemons
    5 Dark Elves
    6 Daemons
    7 Daemons
    8 Daemons
    9 Dark Elves
    10 Dark Elves

    Nu vet jag inte exakt hur Dark Elves arméerna såg ut men de två av dem jag har hört om innehöll 16 respektive 18 shades och jag skulle gissa att det var fler liknande dark elves listor.

  • Anmäler mig

    Hampus Berg - Daemons of Chaos (Måste bara låna först....)

    @viggo3000: Ja vi straffar dem hårt men folk vinner med dem ändå bara det att spridningen är så mycket bättre med kompen, de senaste 2 turneringarna som varit 50 personer eller fler slutade med vinst för Demonerna samt vinst för Brettarna och spriddningen under innehöll både Empire, Skaven, High elves etc...SÅ inte bara DE och VC eller ja som på GT enbart DE och Demoner.
  • Menn tror ni att det skulle kunna att se ut så på GT om det spelades något liknande farms scenarion samt använde sig av ETC ?

    Vad jag menade med "Att straffa shades så specefikt ger mig lite samma kännsla som qfa´s extrema straffning av demonerna." är att på qfa kan man komma undan mede 30 shades utan problem medans demonerna får knyta kuddar över klorna medans SOH capar shades vid 10 och släpper igenon stenhårda demonarméer.

    Kommer demonerna verkligen att vara så intressanta på QFA för en spelare som vill vinna med det nya kompsystemet ?


    Hoppas att det inte börjar gå för ot. Är detta värt en ny diskutions tråd eller har det varit uppe en gång för mycket ?
  • Demonerna har ju också punktbestraffning via etc. Att begränsa dark elves till 10 shades är ju inte att förstöra alla bra dark elves byggen, då de har tillgång till så många bra enheter. Att ha 250 poäng mindre än flertalet andra arméer är väl då ett värre straff. 10 shades är ju fortfarande väldigt bra.

  • edited 3 november 2009 14:17
    Jag fick för mig att det fanaticregler som punktbestraffade demoner, de och vc och inte i ETC. Får försvara mig med att jag har läst allt i ett och samma regelhäfte.

    Självklart kan man göra en hård darkelf armé men det är snarare den ojämna bestraffningen jag stör mig på. Vissa väljer att focusera lite extra på demoner medans vissa på darkelves osv. Är saker olika bra i olika delar av landet ?

    Själv tycker jag att scenarion + etc styr upp darkelves skyttet (och många andra grejor) ganska bra då man måste in i mitten och bråka.

    Att axels armé gjorde så bra ifrån sig berodde nog mer på än antalet xbows.
  • Och man måste ju komma ihåg att Axel nog kan spela, och skulle gjort det bra med de flesta listor. Det jag har emot en sån lista är inte främst att den blir för bra utan tråkig..

    Med scenariona gick det ju sjukt bra för vc också. Jag lyckades komma 4 i turneringen utan att vara särskilt van vid turneringsspel, och dessutom valde jag i bakfyllan på lördag morgon att ställa min caster lord framför 20 ilskna ghouls i match 1och torskade med 2-18.

    Helt enig i att diskussionen för mycket kretsar kring antalet skyttar och att farmarscenariona gjorde susen för att utjämna ojämnheter. Min enkla menig är att det är tidigt att lägga på ytterligare restriktioner än de som redan finns.

  • holler med Pilebro med de planerade tiollfixningarna i cenariorna inga dubbla unitstrenght mm så tycker jag personligen att vi ska ge cenariorna yterligare en tjnas utan utökade restrektioner

  • Jag anmäler mig till slaget om härnösand oxå :)
    Warriors of chaos
  • @ The-Dreaded-Wo:

    Tror du bör göra det i tråden som heter Slaget om Härnösand, så att det bli rätt. :-)

    Kul att du kommer!
  • Vad sägs om dessa restriktioner för Skaven nu under Härnösand

    Hell Pit Abomination 2 rare
    Doom Wheel counts as a war machine
    Each weapon team, counts as a war machine
    The second weapon team of the same type counts as two
    Max 2 Large Targets

    Sen så om det var aktuellt för att ha en poäng gräns mellan 2000 och 2250, alltså 2100 så ska skaven vara där i också
  • Storm banner count as one use only.
    Wyrdstones count as one use only.
    En förklaring på hur d00wh33l chargar.
  • Conga line med slaves funkar inte, det måste vara fulla ranker, inget annat
  • edited 14 december 2009 22:02

    "The second weapon team of the same type counts as two" förstår jag inte riktigt vad den ska va bra för...

  • edited 14 december 2009 22:30

    Conga line med slaves funkar inte, det måste vara fulla ranker, inget annat

    Fulla ranker? En rank kan bestå av en modell, jag tror du blandar ihop rank med rank bonus. enligt RAW är det ganska tydligt hur det ska spelas, men det lär FAQas

  • Jag antar att det är för att man inte ska kunna köra typ 5 ratlingguns....
  • edited 14 december 2009 22:49

    och när dom ska träffa som vanliga vapen så är dom tokbrutna...? du får inte någon SAD arme av det nu mera

    en höjning vid tredje kanske...

  • edited 15 december 2009 01:06

    Jag skall försöka vara mera tydlig med det jag vill ha sagt i fortsättning, så inga missförstånd skall behöva uppstå.

    Det jag sa här är mina åsikter som jag tycker hur det skall spelas.

  • edited 15 december 2009 01:43
    Har inte sett att någon skrivit att de är "tokbrutna" har du?
    Sen finns det väl fler weaponteams?
    Jag personligen skulle inte vilja möta 4-5st Warpfire throwers eller poisonwind mortars plus andra warmachines på det ...men det är ju bara jag.
  • Vad sägs om att begränas large targets också, vid antingen max 1 eller max 2.

    Även detta skulle kunna vara individuellt för lagen. Mitt förslag för detta skulle kunna vara något i stil med detta:

    Lag som får max ha 1 large target:

    Skaven

    Dark Elves

    High Elves

    Warriors of Chaos

    Empire

    Lag som får max ha 2 larget targets:

    Lizardmen

    Ogre Kingdom

    Orcs & Goblins

    Wood Elves

    Resten av lagen har rätt så svårt att komma över ett large target, om man ha med resten av de nuvarande restriktionerna, som inga dubbla rare och dylikt. Detta har jag inte lagt någon större tanke bakom, utan är just nu endast ett förslag, så att få bollen i rullning och se vad resten av folket som skall komma tycker.

  • Nja tycker inte det lät super :S men helt ok
Sign In or Register to comment.